Supercar

Ondanks extra pitstop overheerst Bob Herber de tweede Supercar Challenge race

17:34 23-08-2020

Vlak voor de tweede race van de Supercar Challenge wordt het toch weer wat donkerder in de lucht boven het circuit. Een paar spetters vallen naar beneden, maar de regen zet niet door. Bob Herber mag van poleposition starten met zijn fraaie Lamborghini Super Trofeo. De gelukkige winnaar van de eerste race op zaterdag Huub van Eijndhoven start met zijn Porsche 991 GT3 naast Herber vanaf de eerste rij.

De rollende start wordt een prooi voor John De Wilde, die met zijn maagdelijk witte Porsche 911 vanaf de derde startplaats Herber en Van Eijndhoven brutaal buitenom passeert en als eerste de Tarzanbocht uitkomt.

In Supersport1 is het Bart Arendsen die het snelste weg is voor Oscar Gräper en René Steenmetz. Mark Wieringa leidt de Sport divisie voor Danny Wagtmans en Chris Voet. Marcel van der Lyke start vanuit de pits en ligt op een laatste plaats.

Weer een fikse tegenvaller voor Bob Herber, die net als gisteren de pits moet opzoeken. Dit keer door problemen met een wielmoer, die is achter gebleven in de grindbak. Herber moet vanaf achteraan de strijd weer hervatten.

De strijd in Sport is fraai, Danny Wagtmans heeft met de Ford Focus Silhouette de Zilhouette van Mark Wieringa in de Sport divisie ingehaald.

De regen zet niet door, een flauw zonnetje laat zich boven het circuit zien. Aan kop van het veld zijn de twee Porsches van De Wilde en Van Eijndhoven uit de GT klasse, net als gisteren weer flink met elkaar aan het bakkeleien. Bart Arendsen is in de Supersport1 divisie een klasse apart, hij heeft met zijn BMW 1 Serie GTR inmiddels een flinke voorsprong opgebouwd.

Daarachter is er een fraai gevecht om de tweede plaats in de divisie tussen Gräper (Leon Cupra), Ruud Olij (BMW E92 M3) en René Steenmetz (Leon Cupra) en op iets meer afstand Marcel van der Maat (BMW E46 GTR). Dennis de Borst kan het tempo met zijn gloednieuwe Hyundai 130N niet bijhouden en komt al snel tijdens de pitwindow binnen om het stuur over te geven aan de snellere Lorenzo van Riet.

Plotseling gebeurt er van alles, nadat Estella van der Wiel haar SEAT IbIza Cupra in de grindbak van de Hans Ernst-bocht parkeert en voor een safetycar periode zorgt. De ideale mogelijkheid om tijd te winnen en je verplichte pitstop te maken. Omdat de pitwindow net is open gegaan profiteren sommige rijders optimaal, anderen juist niet. Het klassement wordt aardig door elkaar geschud.

Het gehele veld zit weer dicht bij elkaar nadat de safetycar is binnen gekomen. Het zijn de wagens uit de Supersport divisie die nu aan de leiding algemeen liggen. Ruud Olij ligt verrassend aan kop voor Bart Arendsen en René Steenmetz. De wagens uit de GT klasse zorgen echter al snel voor een normale volgorde.

Bob Herber heeft het meeste geprofiteerd van de safetycarperiode door een snelle stop en heeft de koppositie ingenomen, gevolgd door John De Wilde.  Huub van Eijndhoven is niet ver weg, maar de Porsche rijder wordt bestraft met een drive through vanwege een foute pitstop.

Ruud Olij valt stil in de Hugenholtzbocht en de koppositie in de Supersport 1 wordt overgenomen door Bart Arendsen, gevolgd door René Steenmetz en derde man Marcel van der Maat. Opvallend is de matige vijfde plaats voor equipe De Borst-Van Riet.

In de Sport divisie is het nog steeds Danny Wagtmans gevolgd door Mark Wieringa en Bart van den Broeck met de Peugeot RCZ. Maar in de laatste ronde weet Wieringa de leidende positie weer over te nemen van Wagtmans vanwege een lekke band. Ook Bart van den Broeck kan nog langs Wagtmans komen.

Ondanks een extra pitstop overheerst zo Bob Herber de wedstrijd en wint de GT klasse voor De Wilde en Van Eijndhoven.

In Supersport 1 wint Bart Arendsen voor René Steenmetz en Marcel van de Maat.