Drivers news

Maxime Oosten heeft het autosportvirus niet van een vreemde

12:49 03-09-2019

Toen Maxime Oosten vijf jaar oud was kreeg zijn vader Hielke een verjaardagscadeau dat grote invloed op zijn leven zou hebben. Zijn moeder gaf zijn vader namelijk een cursus om zijn racelicentie te behalen en daarmee werd de basis voor deze zeer actieve Friese autosportfamilie gelegd. 


 
Na het behalen van de licentie had Hielke meteen de smaak te pakken. Hij ging rijden in de ACNN en de kleine Maxime ging altijd mee naar het circuit. Ook moeder Hinke Oosten haalde haar racelicentie en bleek echt talentvol, maar het gaf haar in de aanloop naar een race teveel stress en zij besloot er niet mee verder te gaan. Al snel werd Maxime een soort mascotte van de ACNN-coureurs. 

Zilhouette
Hielke ging rijden in de Zilhouette Cup en was onder de indruk van deze bijzondere racer. Zozeer zelfs dat hij na enige tijd eigenaar werd van de Zilhouette fabriek in Groningen. De Zilhouette is een handgemaakte raceauto met een gewicht van net geen 900 kilo met een vermogen van 210 pk. Een supersnel racemonster dat door kenners wordt omschreven als de ultieme racer met een voorspelbare wegligging, harde demping, stijf chassis en een direct stuurgedrag. Hielke Oosten werd in deze klasse tweemaal kampioen, was vijf jaar Zilhouette eigenaar en besloot toen om weer verder te kijken in de autosportwereld. 

Van links naar rechts: Hielke Oosten, Maxime Oosten, Milan Teekens en Pascal Teekens

Mooie vriendschap
Maxime begon met karten, maar was na twee jaar racen toe aan een volgende stap. Hij had in de karts een mooie vriendschap opgebouwd met de één jaar oudere Milan Teekens en Hielke had een goede klik met vader Pascal Teekens. 
Zodra Maxime oud genoeg was om zijn racelicentie te behalen ging hij op cursus en werd er gezocht naar een geschikte raceklasse om beide jongelingen te laten starten. En ook Hielke en Pascal gingen samen racen.

Geschikte auto
De BMW Zilhouette van Hielke was natuurlijk een prachtige en zeer geschikte auto om Maxime en Milan te laten beginnen en het format van de Supercar Challenge paste hen prima. Met alleen kartervaring en een eerste gereden wedstrijd tijdens de Nieuwjaarsrace 2019 stond Maxime op Magny-Cours voor het eerst aan de start van een race in de Supercar Challenge. Dat ging direct goed, samen met Milan won hij beide races en na vijf van de zeven gereden events gaan zij nu samen riant aan de leiding in het kampioenschap.

Gewonnen uit de pitstraat
"Het is wel jammer dat er in onze klasse Supersport 2 niet veel vaste deelnemers zijn", vindt Maxime. "Maar bij de laatste race tijdens de Gamma Racing Day hebben we laten zien dat we ook in een vol veld snel zijn. We moesten de tweede race helemaal achteraan starten vanuit de pitstraat, maar hebben de race toch gewonnen."

Draai vinden
In de Supercar Challenge is Milan zijn teamgenoot, maar beide rijden ze ook in de Mazda MX-5 Cup en dan zijn ze concurrenten. "Ik kon aan het begin mijn draai niet zo vinden in de Mazda. Tijdens het weekend moest ik steeds overstappen van de Zilhouette naar de Mazda en andersom. Ik vond dat moeilijk, het verschil in vermogen, de andere manier van remmen, ik moest daar erg aan wennen."

Snelste ronde
Elke race ging het echter iets beter en op zijn thuiscircuit Assen - al heeft hij op Zandvoort meer kilometers gemaakt - viel alles ineens op zijn plek. In de vrije training reed Maxime in de MX-5 met een 1:56.890 de snelste ronde van het hele veld en die tijd werd het hele weekend niet meer overtroffen. Ook de eerste Mazda MX-5 race verliep uitstekend, Maxime reed vrijwel de gehele race op kop, onder zware druk van een hele groep rijders kort op zijn bumper. In de laatste ronde zag hij zijn overwinning jammer genoeg toch aan zijn neus voorbij gaan. "Ik kreeg hem niet meer in zijn derde versnelling en verloor daardoor enkele plekken. In de Junior Cup werd ik wel eerste, maar het ging mij natuurlijk om de algemene overwinning", was Maxime teleurgesteld. 

Snelle leercurve
Feit is echter dat Maxime een hele snelle leercurve meemaakt, dus het moet wel raar lopen wil hij in één van de volgende vier races in de Mazda MX-5 Cup niet naar het algemene podium rijden. De concurrentie is gewaarschuwd!