Max Weering snelste in GT, Max Aschoff start vanaf pole
Een langdurige plensbui heeft vanochtend het circuit drijfnat gemaakt. Het is echter bij het begin van de kwalificatie van de Supercar Challenge en de GT&Prototype Challenge droog in de Ardennen. De laatste damp verdwijnt uit de bomen. De temperatuur schiet iets omhoog maar echt plezierig is het met 10 graden (nog) niet. De vrije trainingen van de Mazda’s en Fiesta’s hebben voor een iets drogere lijn op de baan gezorgd, maar de omstandigheden zijn nog wel erg lastig.
Max Weering is met zijn Lamborghini Super Trofeo tussen alle Porsches een vreemde eend in de bijt, maar deed het prima tijdens de natte vrije training, waar het verschil met kampioenschapleider De Wilde aanzienlijk was.
Equipe Greenhalgh kwam niet aan de start voor de kwalificatie, na een brandje in de vrije training.
In de beginfase van de kwalificatie in de GT divisie was het stuivertje wisselen tussen deze twee kemphanen. Ward Sluys met de JR Motorsport BMW M4 Silhouette mengt zich tussen dit duo.
Net als in de vrije training maakt equipe De Borst-Van Oord in de beginfase de dienst uit in hun Leon Cupra. Equipe De Kimpe-Huisman volgt op ruim een seconde. In de door DRDO-gastrijders flink aangevulde Supersport 2 divisie is equipe Arendsen-Arendsen de snelste in de Koopman Racing BMW 1 Serie GTR, die verschillende rijders in een hogere klasse voorblijft.
In de Sport 1 divisie is het in de beginfase Dillon Koster die met zijn Certainty Renault Clio 4 het snelste rond komt. In de Sport 2 divisie, waarin alleen de gastrijders uit de DRDO in uitkomen, is Jaxon Verhoeven de snelste. Eén van deze gastwagens is het Oekraïense duo Karhin-Pashko, die voor een korte full course yellow zorgt.
Max Aschoff met de indrukwekkende Ginetta Nissan G57 is algemeen de snelste wagen op de baan. Zijn drie LMP3-tegenstanders halen nog niet zijn tijden. In de GT divisie blijft John de Wilde halverwege de snelste voor Ward Sluys en Max Weering. De verschillen tussen deze drie wagens zijn echter minimaal.
In de Supersport 1 blijft equipe De Borst-Van Oord de bovenliggende partij. Equipe Nabuurs-Van Riet heeft de tweede plaats overgenomen van De Kimpe-Huisman. Ook Arendsen-Arendsen blijft de beste in de Supersport 2 divisie, waarin de jonge maar oh zo ervaren Leonard Hogenboom naar de tweede plaats is doorgestoten. De leiders in het Supersport 2 divise klassement Maxime Oosten-Milan Teekens rijden op een derde plaats.
In de Sport 1 divisie moet de ervaren Rob Nieman zijn meerdere erkennen in equipe Van der Voort-Van der Sloot, allebei in de een Renault Clio 1.6 Turbo. In de Sport 2 divisie is Jaxon Verhoeven tot op het laatste iedereen het snelste af.
Aan kop van het klassement is er een wisseling van de wacht. Equipe Lequeux-Ueberecken pakt de algemene snelste tijd ten koste van Max Aschoff, maar die laat het er niet bij zitten en pakt de snelste tijd in de slotfase weer terug.
Ook Max Weering is er eens goed voor gaan zitten en pakt de poleposition tijd voor de verrassend snelle Huub van Eijndhoven in een Porsche 991 Cup wagen. John De Wilde gaat vanmiddag als derde in de GT divisie van start.
In Supersport 1 blijft het tot het einde heel spannend en close. De in de slotfase snelle Ruud Olij met een BMW E92 M3 pakt verrassend de snelste tijd af van Equipe De Borst-Van Oord, die ook hun meerdere moeten erkennen in equipe Steenmetz-Polderman met hun Leon Cupra.
In de Supersport 2 is equipe Arendsen-Arendsen iedereen, vanaf het begin, te snel af en is de leidende wagen in deze klasse voor Leonard Hogenboom en equipe Oosten-Teekens. Opvallend is dat de BMW van Arendsen ook sneller blijkt dan alle deelnemers in de snellere Supersport 1 divisie.
In de Sport 1 divise 1 is equipe Chris Voet-Bart van den Broeck de snelste in hun Peugeot RCZ Cup. Op de steeds droger wordende baan verslaan zij in de laatste seconden equipe John van der Voort-Sandra van der Sloot. Rob Nieman eindigt als derde.
In de Sport 2 klasse is Jaxon Verhoeven een klasse apart en is tevens sneller dan zijn Sport 1 divise collega’s. Pim Kievit zet de tweede tijd neer, op ruime afstand met zijn VW Golf GTI. Een opvallend gegeven na deze kwalificatie is dat er maar weinig tijden moesten worden ingeleverd vanwege het overschrijden van de track limits. Er is goed geluisterd bij de briefing vooraf.