GT Prototype

Luc de Cock en Tim Joosen winnen tweede GT&Prototype Challenge wedstrijd op Zolder

16:49 02-06-2019

Een beetje vreemd maar wel lekker, was de conclusie na de eerste wedstrijd van de GT&Prototype Challenge van zaterdag. De tweede race was niet anders, opnieuw veel positiewisselingen en verraste winnaars in zowel de GT&Prototype als de GT divisie. De winnaars van gisteren, equipe De Cock-Joosen, starten vanaf pole, voor Max Aschoff, de Duitser die in de eerste race met zijn fraaie Ginette Nissan een flinke kuil groef in de eerste linkerbocht en daar niet meer uitkwam. Oud wielercrack Tom Boonen mag vanaf de tweede rij vertrekken met naast hem Laurents Hörr, die gisteren als een jojo door het veld bungelde, maar toch nog tweede werd. Eerste GT-rijder is John de Wilde, die vanaf een vijfde plaats mag starten.

Net als gisteren gaat Max Aschoff  er met de Ginetta Nissan G58 LMP3 weer als een haas vandoor. Divisie LMP3-collega Laurents Hörr weet met zijn Ligier LMP3 nog goed te volgen. Daarachter op ruime afstand racen de beide Deldiche Racing coureurs hun eigen strijd. Luc de Cock voor Tom Boonen, beiden in de CN Divisie met een Norma M20FC. Daarachter knokken twee Porsches en een Lamborghini Super Trofeo om de ereplaatsen in de GT klasse. Met respectievelijk John de Wilde, Bob Herber en Max Weering als berijders.

Na een aantal ronden lijkt het spreekwoord ‘hardlopers zijn doodlopers’ toch opnieuw van toepassing. Koploper Aschoff zakt weer weg en moet Laurents Hörr voor zich dulden.

Tijd voor de verplichte pitstops halverwege. Max Aschoff zakt nog verder weg, hij rijdt matige rondetijden en zakt terug naar een vijfde plaats. Een bezoek aan de pits, vanwege oververhitte remmen, zorgt voor een opgave voor deze rijder. Hörr blijft met een enorme voorsprong onbedreigd op kop.

Daarachter heeft Thomas Piessens, die het stuur heeft overgenomen van Boonen, het moeilijk met de snelle Tim Joosen, die op korte afstand achter hem blijft hangen. In de GT klasse heeft Bob Herber de leiding overgenomen, Jos Jansen ligt op een tweede plaats gevolgd door John de Wilde, die vanwege de succes seconden een langere pitstop moest maken.

Met nog tien minuten op de klok weet Joosen eindelijk Piessens te passeren en pakt de tweede plaats.

Jos Jansen maakt het Bob Herber nog moeilijk in de strijd voor de overwinning in de GT klasse.

De safetycar verschijnt op de baan omdat Max Weering zijn Lamborghini diep heeft ingegraven in het grind van de Lucien Bianchi bocht. De race van een uur bevindt zich inmiddels in de laatste minuten, maar wordt nog wel herstart voor slechts één ronde. Er verandert echter niets meer in de volgorde op de baan, maar wel in de uitslag.

Hörr heeft namelijk een te korte pitstop gemaakt en krijgt daarvoor 20 seconden straf. Zijn voorsprong was voor de laatste safetycarperiode vele malen groter, dus heeft de snelle Duitser enorm veel pech dat het veld in de slotminuten van de race door de safetycar weer dicht bij elkaar kwam. Nu winnen De Cock en Joosen, wordt Hörr tweede en Boonen en Piessens derde.

In de GT divisie wint Bob Herber voor Jos Jansen en John de Wilde.