GT Prototype

LMP3-zege voor Aschoff, JR Motorsport knokt terug naar overwinning GT's

18:59 20-10-2018

De eerste race van de GT & Prototype Challenge tijdens de Hankook Finaleraces op TT Circuit Assen is door Max Aschoff gewonnen. De EDEKA Aschoff Racing Ginetta G58-coureur reed vanaf pole naar de zege in een race waarin Prime Racing het LMP3-kampioenschap veiligstelde. Bas Schouten en Ward Sluys schreven de GT Division op hun naam. Radical SR3-Praga werd door Kelvin Snoeks gewonnen.

LMP3 Division

Max Aschoff behield bij het doven van de lichten de leiding. Al snel ontstond een gat tussen hem en Mathijs Bakker in de BE Motorsport LMP3 en Prime Racing Ginetta G57-coureur Jean Piere Lequeux. 

Bakker en Lequeux bleven tot vlak voor het opengaan van de pit window met elkaar in gevecht toen de Ligier op een kerbstone schade opliep en—tijdelijk—in de pits moest parkeren voor reparaties. Het uitvallen van de BE Motorsport Ligier LMP3 zou betekenen dat Prime Racing LMP3-kampioen was, maar na een lange tijd in de pits keert de bolide weer terug op de baan in een poging om punten te scoren en in leven te blijven voor het kampioenschap. Het was het team echter niet gegund: even later stond de bolide in het grind wat het definitieve einde van hun wedstrijd betekende.

Na de pitstops leek Aschoff de zege gemakkelijk binnen te kunnen halen, maar een probleem met de koppeling kostte hem per ronde de nodige seconden. Hoewel het gat steeds kleiner werd, kwam Aschoff zegevierend over de eindstreep. 

Lequeux’ teamgenoot, Jean Marc Ueberecken kwam op 6 seconden achterstand als tweede over de eindstreep en werd daarmee kampioen in de LMP3 Division.

Jean Pierre Lequeux (Prime Racing, 2e LMP3): “In België zijn we GT4-kampioen geworden. De stap naar de LMP3 was voor ons groot, en nu hebben we gewonnen! Dit is erg mooi voor onze 'carrière' —we zijn geen professionele coureurs, maar 'gentleman drivers', wat ons erg trots maakt.

“Volgend jaar zijn we hier terug, en we kijken nog of we ook nog langeafstandsraces gaan doen. 

“We weten nog niet wat het plan voor morgen is, maar wel voor vanavond!”

Jean-Marc Ueberecken (Prima Racing, 2e LMP3): “Ik zag de BE Motorsport Ligier terugkomen in de race en direct spinnen, dus mijn doel was om de auto op de baan te houden en uit de problemen te blijven, wat niet zo gemakkelijk was als ik had gedacht.”

GT Division

In het gedrang van de eerste bocht spinden de twee JR Motorsport BMW M4 Silhouette’s waarna ze in de achtervolging moesten. John de Wilde nam in de Speedlover Porsche 991 GT3 Cup de leiding over en hield deze tot lang na de pitstops in handen. Met minder dan een kwartier te gaan sloeg het noodlot echter toe: een lekke band dwong de 3-voudige racewinnaar tot een extra pitstop. 

De pech van De Wilde was koren op de molen voor Bas Schouten. De achterstand die JR Motorsport BMW M4 Silhouette co-piloot Ward Sluys bij de start opliep werd door de pech van De Wilde goedgemaakt. Schouten hield in de eindfase onbedreigd de leiding vast en kwam als winnaar over de finish. Door de derde plaats van kampioenschapsleiders en teamgenoten Michael Verhagen en Willem Meijer, die net als de zuster-BMW zich weer knap een weg terug naar voren hadden gevochten, is de achterstand van Schouten en Sluys in het kampioenschap gekrompen naar 7 punten.

Tussen de twee JR Motorsport BMW M4 Silhouette’s kwam Bob Herber in zijn BODA Racing Porsche 991 GT3 Cup binnen. Ook hij blijft, net als pechvogel De Wilde, in de strijd om het kampioenschap: Herber staat 8 punten achter, De Wilde 17. 

Radical SR3-Praga Division 

Kelvin Snoeks begon vanuit het middenveld en kon zonder moeite bij zijn twee tegenstanders in de klasse wegrijden. De Praga R1-coureur reed zich gaandeweg de race naar de kop van het GT-veld waar hij als winnaar in zijn klasse en vierde algemeen finishte.

Alain Berg (VR Motorsport Radical SR3) werd tweede en tiende algemeen, Leon Rijnbeek (BlueBerry Racing Praga R1) werd als derde in zijn divisie geklasseerd.

Kelvin Snoeks (Praga R1, winnaar Radical SR3-Praga): “In het begin verloor ik wat tijd want de auto kwam uit z’n versnelling, maar naarmate de race vorderde verdween dat en kon ik goed naar voren komen. Bij de pitstops had ik wat posities goedgemaakt maar viel ‘ie aan het einde een paar keer terug uit de versnelling en verloor ik een paar keer echt veel tijd en heb ik mijn pogingen om de derde plaats te pakken maar opgegeven.

“Morgen gaan we hopelijk voor het algemene podium—ik zat er nu maar een halve seconde achter.”

Race 2

Met race 2 wordt zondag het seizoen in de GT & Prototype Challenge afgesloten. Deze gaat om 14:35 uur van start.

VOLLEDIGE UITSLAG