Kinderziektes voorkomen goede klassering voor Speedtec Zilhouette

19:50 29-05-2012

Het tweede raceweekend in de geschiedenis van de Speedtec Zilhouette werd een raceweekend waar veel geleerd werd. Beide races haalden de gloednieuwe auto’s van het team door kinderziektes het einde niet, maar er waren veel aanknopingspunten om de wagens verder te verbeteren. “Als we alles onder controle hebben is een top drie klassering zeker mogelijk”, aldus Helmert Jan van der Slik, het nieuwste teamlid van Speedtec Motorsport.

Speedtec Motorsport had voorafgaand aan het weekend op de Nürburgring weer drukke weken achter de rug. In vier weken tijd moest namelijk naast het reguliere onderhoud aan de ETEC-Viper en de eerste Speedtec Zilhouette ook nog een tweede auto opgebouwd worden. Deze auto wordt dit seizoen ingezet voor Helmert Jan van der Slik en Leo van der Eijk, naast de al bestaande Zilhouette voor Peter en Nico van Vliet.

Voor Peter en Nico van Vliet was de Nürburgring een totaal nieuw circuit, waardoor zij de vrije trainingen en de kwalificatie vooral gebruikten om de baan te leren kennen. “In de kwalificatie reden we al vijf seconden sneller dan in de vrije trainingen, dus dat viel ons niet tegen”, aldus Nico van Vliet. Uiteindelijk kwalificeerden de gebroeders Van Vliet zich tussen de 42 auto’s op de 21e startpositie. “De auto is in vergelijking met Zolder flink verbeterd. Zo hadden we daar te kampen met over- en onderstuur, maar door de rijhoogte te veranderen was het onderstuur ditmaal weg”, aldus Peter van Vliet. “We hebben nog wel overstuur, maar we hebben al bredere achterwielen besteld om dit te verhelpen. Deze wielen waren echter nog niet op tijd binnen voor de Nürburgring.”

\"\"

Speedtec had tussen het eerste raceweekend op Circuit Zolder en dit raceweekend op de Nürburgring nog een tweede Speedtec Zilhouette opgebouwd, waarmee Leo van der Eijk en Helmert Jan van der Slik zich inschreven voor de races op de Nürburgring. Van der Eijk had evenals de gebroeders Van Vliet nog nooit op het circuit gereden en ook voor Van der Slik was het weer wennen. Zijn laatste race op de Ring dateerde namelijk alweer uit 2007. Daarnaast was de tweede auto pas vlak voor het weekend op de Nürburgring voor de eerste maal getest. “Tijdens die test kwamen we nog veel tegen, zoals een kapotte dynamo en de temperatuur die te hoog opliep. Uiteindelijk hebben we toen denk ik acht of negen ronden gereden, dus aan de afstelling hebben we toen helemaal nog niet kunnen werken”, legde Van der Eijk uit. “Maar het was ook een shakedown en die was juist om de eerste kinderziektes uit de auto te krijgen. Daarom was die test wel erg nuttig.” Het raceweekend startte voor Van der Slik en Van der Eijk voortvarend, want in de kwalificatie op vrijdag noteerden zij een knappe zevende tijd.

Bij de eerste Zilhouette mocht Peter van Vliet de race starten. Die race begon goed voor de Zilhouette-bestuurder. “Ik had een goede start, want ik zat bij de startcrash aan de goede kant van de baan. Hierdoor haalde ik al meteen zeven auto’s in. Daarna ging het goed, zo noteerde ik rondetijden die vier seconden sneller waren als mijn kwalificatietijden en ik kon ook het gevecht aan met mijn voorgangers”, vertelde Peter van Vliet. Hierna sloeg echter het noodlot toe, want Van Vliet moest zijn auto door een kapot differentieel langs de baan parkeren.

In de andere Zilhouette mocht Leo van der Eijk de race beginnen. De jonge coureur had een goede start, waarbij hij zelfs even kortstondig derde lag. Een te enthousiaste Engelsman gooide echter roet in het eten. “Voor de eerste bocht lag ik op de derde positie. Ik zag in mijn spiegels de andere auto komen, maar had nooit verwacht dat hij zover door zou schieten. Ik stuurde dus in waarna ik werd geraakt door die Ginetta. Daarna reed hij ook nog de koploper eraf, en werd mijn weg geblokkeerd. Ik kon hierna pas op de 24e positie weer aansluiten.”

\"\"

Van der Eijk kon hierna weer verschillende posities goedmaken, maar door de touché stond de sporing van de Zilhouette niet meer goed waardoor niet de gehoopte rondetijden konden worden gereden. Bij de pitstops nam Helmert Jan van der Slik het stuur over, maar hij moest de auto na een paar ronden met technische problemen in de pitstraat parkeren. “De auto schoot telkens uit zijn versnelling, dat was eigenlijk de reden dat ik binnenkwam”, legde Van der Slik uit. “Toen zag het team dat er ook olie uit het differentieel kwam, waarna we besloten om niet meer verder te rijden.”

Bij Peter en Nico was het differentieel voor de tweede race weer op tijd gemaakt. Ditmaal mocht Nico van Vliet de race beginnen. “Ik was in het achterveld gestart, en was in de eerste bocht al acht of negen auto’s voorbij. Hierna liep het als een trein, want ik kon elke ronde wel een paar auto’s inhalen”, legde Nico van Vliet uit. Helaas kon Van Vliet zijn goede start geen vervolg geven, omdat hij door remproblemen tegen een andere auto aanreed en de Zilhouette flink beschadigde. “Ik kwam aanrijden bij de Veedol S-chicane en had de Petronas Seat en een Braspenning BMW voor me rijden. Ik wilde aanremmen voor de bocht en merkte toen dat ik totaal geen remmen had. Ik trapte opnieuw vol op de rem waarna mijn wielen vol blokkeerden. Ik schoot rechtdoor en reed zo tegen de Braspenning BMW aan. Het was een harde klap, want op de data was te zien dat ik in één seconde van 223 naar 45 km/u ging!” De Zilhouette liep schade op aan de voorkant en aan de wielophanging, waardoor Van Vliet zijn wedstrijd voortijdig moest staken.

Ook de auto van Van der Eijk en Van der Slik was voor de tweede race weer gerepareerd. Ditmaal begon van der Slik de race, en kon hij in de beginfase snelle tijden noteren. “Het ging in het begin erg goed, want ik kwam uit het achterveld al snel op de negende positie te liggen”, vertelde Van der Slik. “Hierna liep ik in op mijn voorgangers, maar zag ik dat het differentieel wederom te warm werd waarna ik weer naar binnen ben gegaan. Erg jammer, want ik denk dat een vierde of vijfde positie met deze snelheid wel reëel was geweest.”

Ondanks dat de auto’s dus niet de finish haalden was het team positief gestemd richting de toekomst. “Het team heeft in de afgelopen acht weken twee auto’s volledig nieuw opgebouwd. We hebben dus nog geen tijd gehad om de auto ook echt te gaan ontwikkelen. Daar gaan we nu mee aan de slag. Zo krijgen we bredere achterbanden om het overstuur te verhelpen en gaan we ook een ander differentieel monteren wat beter bestand is tegen het vermogen van de motor”, aldus Van der Eijk. Helmert Jan van der Slik is dan ook positief gestemd. “De auto heeft ontzettend veel potentie. Als we de problemen onder controle krijgen is de top drie zeker mogelijk!”