Supercar

JR Motorsport wint ook Spa race 2, nu met Verhagen en Meijer

19:03 30-09-2018

JR Motorsport BMW M4 Silhouette 3.2-coureurs Michael Verhagen en Willem Meijer hebben de tweede race van de Supercar Challenge op Spa-Francorchamps gewonnen. De GT Division-coureurs kenden een soevereine overwinning tijdens het Spa Racing Festival. René Steenmetz pakte in de Ferry Monster Autosport SEAT León Cupra TCR een voor het kampioenschap belangrijke zege in de Supersport 1 Division. Why Not Pitstop Racing Events Peugeot 308 Cup-piloot Nicolas Delencre kon in zijn thuisrace zegevieren in de Supersport 2 Division. In de Sport Division racete Traxx Racing Team Peugeot RCZ Cup-rijders Chris Voet en Bart van den Broeck na een late inhaalactie voor de leiding naar de overwinning. 

GT Division

Na een matig raceweekend in Assen sloegen JR Motorsport-coureurs Michael Verhagen en Willem Meijer terug met de zege in de GT-klasse. De overwinning van de titelkandidaten kwam geen moment echt in gevaar. 

Bij de start, die opmerkelijk rustig verliep, hield Willem Meijer de leiding vast. Direct kon hij een gat slaan naar de twee Race Art Porsche 991 GT3 Cup Gen.II’s van Roger en Edward Grouwels. Ook de pitstops brachten geen verandering meer in de uitslag: Verhagen nam tijdens de pitstop de BMW over en reed onbedreigd naar de zege.

Ook Roger en Edward Grouwels hielden hun tweede en derde plaats vast. Floris Dullaart liet zich na de pitstops nog wel in de top 3 zien, maar moest na een uitstapje in Stavelot een eventuele podiumklassering vergeten.

Michael Verhagen (JR Motorsport, winnaar GT): “We zijn hier erg blij mee. We stonden vierde in het kampioenschap en tillen ons hiermee naar de eerste plek. Het is wel erg close in het kampioenschap, iedereen zit er vlak achter, maar om het laatste weekend als nummer 1 in te gaan is wel wat lekkerder!

“In Assen was het omgekeerd: we hadden veel pech, werden aangetikt, aangeraakt. We reden super, maar je hebt het niet altijd zelf in de hand. We zijn dit weekend echt met opzet uit de problemen gebleven. Ik kijk met een goed gevoel terug op deze races.” 

Supersport 1 Division

René Steenmetz pakte een belangrijke zege op de dag dat titelconcurrenten Dennis de Borst en Stan van Oord met een probleem met het gaspedaal uitvielen. 

Ruud Olij, racewinnaar op zaterdag, ging bij de start naar de leiding. Hij hield tot aan de pitstops de leiding vast, maar werd genekt door een drive-through penalty voor het overschrijden van de snelheidslimiet in de pitstraat. Steenmetz nam de leiding over en stond deze niet meer af. Harders Plaza’s Robert van den Berg kwam nog wel dichtbij maar had toen al 10-strafseconden te pakken die bij zijn eindtijd zou worden opgeteld.

De straf voor de Harders Plaza BMW E90 liet plaatsen twee en drie op het podium aan respectievelijk DK-Racing powered by FMA VW Golf TCR-coureurs Jonas de Krimpe en Priscilla Speelman, en BS Racing Team BMW E46 GTR-rijders Marcel van de Maat en Peter Schreurs.

Supersport 2 Division

Brightfiber BMW E46 M3-coureurs Patrick de Vreede en Rogier de Leeuw leken op weg naar een zekere zege in de Supersport 2 Division, maar vielen in de laatste ronde op Blanchimont stil met een lege brandstoftank. Dit liet de zege aan Why Not Pitstop Racing Events Peugeot 308 Cup Nicolas Delencre die zijn thuisrace won. De Waal reed na de pitstops op kop maar kon de ontketende De Leeuw niet achter zich houden.

Ondanks hun uitvallen scoorden de Brightfiber-mannen de tweede plaats achter Delencre. Cor Euser bracht de DRDO BMW M3 als derde over de finish.

Rogier de Leeuw (Brightfiber, winnaar Supersport 2): “Ik reed de laatste stint en moest redelijk veel inhalen: 41 seconden. Ik heb nog nooit zo het licht uit mijn ogen gereden! En wat denk je? De láátste bocht voor de finish is de benzine op, haha! Maar omdat al mijn concurrenten gelukkig ook wat problemen hadden, zijn we toch nog als tweede geëindigd—je verzint het niet.”

Sport Division

Bijna had Joey van Splunteren zijn tweede zege van het weekend te pakken, maar de Traxx Racing Team Peugeot RCZ Cup met Bart van den Broeck kwamen in de eindfase toch nog aan de Spirit Racing Renault Clio voorbij. 

Het was Van den Broeck’s teamgenoot Chris Voet die in de eerste stint de leiding in handen hield. De Belg verloor pas na de pitstops, die voor de Peugeot door succes-straf veel langer was dan voor Van Splunteren, de leiding. Van Splunteren leek de overwinning naar zich toe te trekken, totdat problemen met de motor begonnen op te spelen. Van den Broeck was ongenadig en sloeg in de laatste ronde toe.

DRDO-coureur Lucas Groeneveld pakte de derde plaats en bracht daarmee een tweede Renault Clio op het podium. 

De Belgische zege voor Voet en Van den Broeck is extra belangrijk door de zesde plaats die kampioenschapsleider Rob Nieman scoorde. Door een spin beschadigde hij zijn banden dusdanig dat hij de rest van de race met zijn Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo worstelde en zelfs uit voorzorg een extra pitstop maakte uit angst voor een klapband.

Chris Voet (Traxx Racing Team, winnaar Sport): “We hebben een perfecte race gehad. We konden bij de start meteen aanvallen voor de eerste plaats en een gat uitbouwen om genoeg ruimte te hebben bij de pitstop met onze strafseconden. Bart heeft een prachtig duel gereden en is als eerste geëindigd. 

“Assen wordt spannend, daar zal het erom tellen. We geven alles en doen er alles voor om de zege veilig te stellen.”

Hankook Finale Races

Op 20 en 21 oktober wordt op TT Circuit Assen tijdens de Hankook Finale Races de strijd om de Supercar Challenge-kampioenschappen beslist. Voor sommigen zal het vooral een kwestie van finishen worden, andere zullen alles moeten geven om de concurrentie voor te blijven.

VOLLEDIGE UITSLAG