Drivers news

Jonas de Kimpe en Martin Huisman vullen elkaar goed aan

16:49 31-07-2019

Martin Huisman en Jonas de Kimpe vormen sinds dit seizoen een team in de Supersport 1. Beiden wilden een vol seizoen Supercar Challenge gaan rijden en waren op zoek naar een racemaatje.

Afgelopen winter zocht Martin Huisman een teamgenoot om in de Supercar Challenge te gaan rijden en vond deze in Jonas de Kimpe. “Ik reed vorig jaar zowel de Mercedes SLK Cup als endurance en zocht een teammaat om in de Supercar Challenge te gaan rijden. Toen ik met Jonas in gesprek raakte klikte vanaf het eerste moment en we hebben toen afgesproken het hele jaar met elkaar te gaan rijden”, vertelt Huisman. 
 
De mannen rijden met een Volkswagen Golf TCR die ingeschreven is onder de vlag van DK-Racing en wordt gerund door Ferry Monster Autosport. De keuze voor een Volkswagen is voor Jonas de Kimpe geen toeval. “Wij hebben thuis een VW-garage en dan past een Seat, waar ik vroeger mee heb gereden, niet bij het imago van het bedrijf. Die kunnen we echt niet in de showroom zetten”, zegt Jonas de Kimpe, die veel ervaring heeft met de auto. “Ik heb er twee jaar TCR mee gereden om ervaring op te doen en reed ook Supercar Challenge, maar had te weinig budget voor het hele seizoen.” 

Over ervaring gesproken, daaraan ontbreekt het beide mannen niet. Martin Huisman begon zijn carrière bij de DNRT in de BMW E30 Cup. Daarna was de 46-jarige Utrechter te vinden in de Porsche 944 Cup, de Porsche Cup en soms reed hij een losse Supercar Challenge-wedstrijd. Afgelopen jaar reed Huisman niet zonder succes met een Mercedes SLK over de circuits en deed hij een enkele endurance wedstrijd. Jonas de Kimpe, 28 jaar en afkomstig uit Dendermonde, stapte al vroeg op een kart en reed vanaf zij dertiende wedstrijden om op zijn achttiende over te stappen naar de autosport. Daar was hij onder andere te vinden in de Fun Cup, TCR Benelux en de Supercar Challenge.

Beiden hebben zo hun kwaliteiten die ze gebruiken in de kwalificatie en de races. “Ik ben iets lichter dan Martin en kwalificeer de auto wanneer het droog is”, zegt de Belg, waarop Huisman aanvult: “We schelen veertig kilo, waardoor Jonas vier tot vijf tiende sneller is dan ik. Daardoor doe ik meestal de kwalificatie in de regen, omdat je dan dat verschil minder merkt.” 
Ook de kennis van de circuits wordt meegenomen in de overweging wie de snelle tijden moet gaan neerzetten. “Zandvoort is mijn circuit, daar ken ik elk stukje asfalt”, legt Martin uit. “En voor Jonas geldt dat voor Zolder en Spa. De start wisselen we af en dat gaat in goed overleg. Hierin heeft de race-engineer een grote stem en is het dus ook het management die mede hierin bepaalt.”
 
Wanneer we over de start van het seizoen spreken vertellen ze dat die toch wel teleurstellend was. De Kimpe: “Vorig jaar hebben we totaal geen problemen tegengekomen, maar dit seizoen moesten we een paar keer uitvallen door onder andere een afgebroken schokbreker en een  remschijf die kapot ging. Ik hoop dat de pechduivel nu even niet meer mee rijdt.” Waarop Hulsman aanvult: “Echt elk weekend zat er wel iets tegen, het moet nu maar eens gaan kloppen.” Martin Huisman is ondanks de pech positief over zijn samenwerking met Jonas in de Supercar Challenge. “Dit is precies wat ik zocht. Het is een heel ander budget, maar ook een heel andere dimensie. Het rommelen is echt over.”
 
Zoals het er nu uitziet blijven de Belg en de Nederlander nog wel even teamgenoten. “Ik wil dit nog wel even blijven aanhouden en ben tevreden zoals de samenwerking gaat. Of ik nog wat anders ga doen in de toekomst? Ik heb een drukke job, maar heel misschien ga ik ooit nog eens GT rijden”, zegt De Kimpe.  Huisman is dezelfde mening toegedaan: “Ik heb het ook enorm naar mijn zin. Maar ik denk ook dat ik me nog wel verder kan ontwikkelen en zoek altijd competitie. Waar ik over tien jaar sta? Echt nog geen idee!” 
Jonas de Kimpe vindt dat de Supercar Challenge wel bij hem past: In België was er lange tijd geen format dat past bij onze ambities al geef ik graag toe dat de Belgische autosport ook aan populariteit wint, vooral de Belcar heeft meer deelnemers en trekt ook meer toeschouwers. Maar de familiale en klantvriendelijke mentaliteit in de Supercar Challenge is niet te evenaren."