Supercar

John de Wilde wint wilde Gamma Racing Day race 2

19:25 19-08-2018

Geen meter bleef ongebruikt in de 50-minuten durende zondagrace van de Supercar Challenge. 36 teams gaven alles om ten overstaan van de talloze fans die naar de Gamma Racing Day op TT Circuit Assen waren afgekomen naar de bovenste trede van het podium te mogen gaan. Bij de GT’s was het John de Wilde die in de Speedlover Porsche 991 GT3 Cup die eer te beurt viel. De Supersport 1-winst ging naar Febo Racing Team SEAT León Cupra TCR-coureurs Dennis de Borst en Stan van Oord. Supersport 2 werd gewonnen door vader en zoon Joop en Bart Arendsen in de Koopman Racing BMW 1 Serie GTR. En in zijn thuisstad zegevierde Henk Tappel in de Sport division. 

GT

Bij de start van de 50-minuten durende race pakte Bob Herber evenals in de race op zaterdag weer de eerste plaats. Achter de koplopers ging John de Wilde wijd in de eerste bocht waarmee hij een paar plaatsen verloor. Verhagen pakte in de eerste combinatie van bochten weer de eerste plaats terug van Herber. Het was meteen een fel gevecht, want daarna pakte Porsche-coureur de eerste plaats weer terug van Verhagen. Minder goed verging het Bas Schouten, want de BMW-coureur moest al vroeg in de race door technische problemen de pitstraat opzoeken.

Niet veel later zorgde Daan Meijer voor een spannend moment. De Porsche-coureur schoot rechtdoor bij het aanremmen van de Ruskenhoek en pakt daarmee brutaal de eerste plaats over. Dit ging maar net goed tussen hem, Verhagen en Grouwels die allen voor Meijer uit moesten wijken. Niet veel later pakten Grouwels en Verhagen hun positie weer terug.

Roger Grouwels was in de beginfase snel en wist de eerste plaats te bemachtigen. De kop van het veld bleef zeer aan elkaar gewaagd. Bob Herber lag achter Grouwels op de tweede plaats en Michael Verhagen op drie. Daan Meijer lag na de beginfase op positie vier.

Verhagen verremde zich in de Strubbe en verloor hierdoor een plaats aan Daan Meijer en Edward Grouwels. Meijer sloot hierna meteen aan bij Bob Herber en kon die een paar bochten later ook inhalen. Verhagen verloor hierna ook plaatsen aan John de Wilde, Cenk Ceyisakar en Bas Barenbrug. John de Wilde haalde hierna ook Edward Grouwels in en wist ook Bob Herber onder druk te zetten. Roger Grouwels en Daan Meijer weten ondertussen een gaatje te slaan richting de achtervolgers. Meijer zette Grouwels onder flinke druk en kon hem na het uitkomen van de GT-bocht verschalken.

Ook voor positie drie was de strijd zeer hevig. Hier stond Bob Herber onder zware druk van de RaceArt-Porsches met Edward Grouwels en Bas Barenbrug achter het stuur. Ook Michael Verhagen wist zich in deze strijd te mengen. Dit eindigde voor Verhagen alleen niet goed, want na contact in de eerste bocht tussen Verhagen en Bob Herber gingen beide auto’s in de rondte. Hierbij raakte de wielophanging van de BMW silhouette van Verhagen beschadigd waardoor hij vroegtijdig naar de pits moest voor een extra pitstop.

Na de pitstops zaten Daan Meijer en Edward Grouwels vlak bij elkaar. Beide Porsche-coureurs zagen door een opmerkelijk moment echter de finish niet. Bij het inhalen van achterblijvers raakte Daan Meijer op het rechte stuk van de Veenslang met twee wielen naast de baan waarna de Porsche-coureur in een spin raakte. Meijer schoot hierdoor naar de andere kant van de baan en nam hierbij Edward Grouwels mee. Beide Porsches eindigden hierdoor in het gras en konden door de hoeveelheid schade hun weg niet meer vervolgen.

Na de pitstops was John de Wilde door resultaatseconden bij de concurrentie op de eerste plaats komen te liggen. Achter De Wilde lag Bas Barenbrug op de tweede plaats met daar weer vlak achter Roger Grouwels. De Wilde reed snelle rondetijden en kon een kleine voorsprong opbouwen ten opzichte van achtervolger Barenbrug. Roger Grouwels kon niet aanhaken voor de eerste plaatsen, want de Porsche-coureur verloor kostbare tijd door een drive-through voor een te korte pitstop.

Voor John de Wilde kwam de overwinning in de slotfase niet meer in gevaar. De Porsche-coureur won de race, voor Bas Barenbrug. Niet Roger Grouwels maar Cenk Ceyisakar mocht uiteindelijk de laagste trede van het podium betreden, omdat Grouwels na afloop nog een tijdstraf kreeg vanwege track limits.

John de Wilde (Speedlover, winnaar): “In het begin probeerde ik een beetje uit het gedrang te blijven, want er gebeurt bij de start altijd veel tussen de Porsches en de BMW’s die later kunnen remmen. Ik verloor hierdoor ook een paar plaatsen. Daarna ging het goed met een aantal mooie gevechten en uiteindelijk deze overwinning!”

Bas Barenbrug (RaceArt, tweede plaats): “Ik zit nog in een leerfase, want mijn teamgenoten zijn nog wel wat sneller. Het veld is ook zeer competitief en zit dicht bij elkaar. Het podium behaalde ik vandaag met een beetje geluk, maar dat maakt het niet minder mooi. Dit smaakt naar meer.”

Supersport 1

Dennis de Borst kende een goede start. In de Febo Racing Team SEAT León Cupra TCR hield hij de leiding vast. Bij het ingaan van de tweede ronde kon Peter Schreurs in de BS Racing Team BMW E46 na een inhaalactie in de eerste bocht even aan de leiding ruiken, maar De Borst herstelde de orde nog diezelfde ronde. Hierna kon De Borst zonder veel tegenstand richting de pitstops rijden. 

Titelconcurrent René Steenmetz zag een toch al slecht weekend nog slechter worden toen hij vroeg in de race zijn Ferry Monster Autosport SEAT León Cupra TCR moest parkeren na een aanvaring in de eerste bocht. Zijn weekend eindigt met de 5 punten die hij in de eerste race behaalde in een weekend waarin De Borst en Van Oord de volle 47 punten pakken. 

Jonas De Kimpe was ondertussen bezig zich een weg naar voren te banen. Gestart vanaf plaats zeven in de Supersport 1 division, had hij in zijn DK-Racing powered by FMA Volkswagen Golf TCR na tien minuten racen de weg naar plaats drie al gevonden. Leiders De Borst en Schreurs waren toen echter al twaalf seconden weg.

Na de pitstops reed de BS Racing BMW weer vooraan, nu met Marcel van de Maat achter het stuur. Hij werd achtervolgt door de DK-Racing VW van De Kimp en Priscilla Speelman, na de stops met laatstgenoemde in de auto, en Ted van Liet met de JR Motorsport BMW E92 V8 op de derde positie. Geen van hen had te maken met extra verplichte pitstoptijd, waardoor zij naar voren konden komen.

Febo Racing Team verloor bij de pitstops de leiding. Het was aan Van Oord om de orde te herstellen en maakte daar een begin aan door na een kortstondig gevecht met Robert van den Berg in de Harders Plaza BMW E90 voor hem en Jack van der Ende achter hem de derde plaats te pakken. In het gevecht zette Van den Berg alle zeilen bij om Van Oord achter zich te houden maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen in de SEAT León Cupra TCR-piloot. Van Oord was zo met het gevecht voor zich bezig dat hij in een onoplettend moment de JW Raceservice SEAT Sport León Cup Racer van Van der Ende langszij zag komen—wat hij direct pareerde in de Geert Timmer Bocht. Halverwege de race vond Van Oord het welletjes en zette de winnende aanval in om zijn weg naar de top 3 voort te zetten. Van Berg kreeg nu met Van der Ende te maken maar was ook hier onsuccesvol in het verdedigen van zijn positie. 

Met een vrije baan voor zich liep Van Oord met rassenschreden in op de leiders. Eerst moest de JR Motorsport BMW E92 V8 van Ted van Vliet plaatsmaken, daarna volgde de fanatiek verdedigende Van de Maat die eerder al de leiding aan de Volkswagen van Speelman had verloren. Van de Oord bleef met het oog op de kampioenschapspunten doorgaan en kwam met 8 minuten te gaan bij Speelman. Ook zij werd vakkundig door Van Oord ingehaald. Met vier seconden voorsprong kwam de Febo SEAT onder het zwart-wit geblokt door voor de tweede overwinning op rij.

Van de Maat deed er alles aan om zijn podiumpositie vast te houden, ondanks de druk die hij van Van der Ende te verduren kreeg. Enkele minuten voor het einde bezweek hij toch: Van der Ende claimde in het zicht van de finish de derde plaats voor JW Raceservice. Na afloop werd de JW Raceservice SEAT bestraft voor het overschrijden van de track limits en konden Van de Maat en Schreurs alsnog naar het podium.

Dennis de Borst (Febo Racing Team, winnaar): “Ik had een redelijke start maar er was wat gerommel met banden die over de baan kwamen. Daardoor moest ik wat bochten anders nemen en kwam BS Racing ervoor. Maar ik ben er effe voor gaan zitten en na een paar rondjes had ik hem. Ik kon wat wegrijden maar ze konden toch dezelfde rondetijden rijden. Dat maakte het best spannend omdat wij de maximale strafseconden hebben. We hebben bewust maar vijftien minuten gereden in de eerste stint zodat we niet tijdens een eventuele safety car-situatie nat zouden gaan.”

Stan van Oord (Febo Racing Team, winnaar): “Het was weer een supergoede eerste stint van Dennis. Hij kon deze keer niet zo ver weglopen, maar hield toch de eerste plek vast tot aan de pitstop. De wedstrijd was wat korter dus dat zou het wat moeilijker maken omdat we een minder groot gat konden slaan naar P2. Na de pitstop kwamen we als vijfde weer de baan op en ik kon al heel snel goede rondetijden rijden. Ik heb leuke gevechten gehad met Van den Berg en Veels-Van der Ende. Het was een goed gevecht naar voren: heel goed ingehaald zonder schade te maken, dat is ook wel belangrijk. Het was een heel leuke race waarin we goede zaken gedaan hebben voor het kampioenschap. We staan er goed voor.”

Supersport 2

In de Supersport 2-divisie bleef de stand bij de start van de race ongewijzigd. Joop Arendsen kon zijn eerste positie behouden met daarachter Cees Lubbers op de tweede plaats en De Vreede op positie drie.

Minder goed verging het Nicolas Delencre met de Peugeot 308. Delencre stond in de eerste ronde al achterstevoren op het circuit en moest niet veel later zijn auto met technische problemen in het gras parkeren. Hierbij vatte zijn auto vlam, maar Delencre kon zijn auto snel verlaten waarna de marshalls de Peugeot snel konden blussen.

Joop Arendsen wist zijn eerste positie tot aan de pitstops te behouden, maar zijn voorsprong op achtervolger Cees Lubbers bleef klein. Achter Lubbers lag De Vreede nog steeds op de derde positie. 

Ook na de pitstops lag de BMW 1-serie GTR van vader en zoon Arendsen op de eerste plaats, met daarachter op een tiental seconden BMW-rijder Cor Euser. Achter Cor Euser lag de BMW E46 M3 van De Leeuw op positie drie. Achter de top drie volgde Berry Arendsen op een ruime achterstand. 

Cor Euser was na de pitstops snel onderweg en kon het gat richting Bart Arendsen steeds verder dichtlopen. Euser slaagde er echter niet in om Arendsen te bedreigen voor de overwinning. De eerste plaats ging dus naar Bart en Joop Arendsen, voor het duo Lubbers-Euser en het tweetal De Leeuw en De Vreede.

Joop Arendsen (Koopman Racing, winnaar): “De eerste fase van de race ging goed, want ik kon een aantal deelnemers van de Supersport 1-divisie goed bijhouden. Ik heb mij bij dit gevecht niet teveel bemoeid omdat we in een ander klassement rijden.”

Bart Arendsen (Koopman Racing, winnaar): “In de slotfase zag ik Cor Euser naderen, dus ik heb toen wat extra gas moeten geven om hem niet te dichtbij te laten komen. Het was een goed weekend, met één overwinning gisteren en één vandaag.”

Sport

Henk Tappel zette zijn topvorm van zaterdag voort door in de eerste ronden van de wedstrijd zijn leiding uit te breiden naar 10 seconden op Rob Nieman. De lokale coureur was zelfs bij machte zijn Racing Team Tappel BMW Zilhouette 2.0 in de achterste regionen van de SS2-klasse te voegen. 

Nieman kreeg na een kwartier racen de Traxx Racing Team Peugeot RCZ Cup van Chris Voet en Bart van den Broeck op de achterbumper van zijn Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo, maar had alles onder controle en kon zo zijn tweede plaats in handen houden.

Na de pitstops kreeg Tappel het moeilijker toen hij net achter Bart Drost uit de pits kwam. In het gevecht om de leiding ging het mis: Tappel en Drost raakten elkaar achterop het circuit waarbij de Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo-piloot van de baan spinde. Drost lag eruit, Tappel kon door. 

Ondanks het akkefietje behield Tappel de leiding. Bij het zwaaien van de finishvlag kwam hij met een voorsprong van ruim 2 seconden over de eindstreep. Traxx Racing Team’s Voet en Van den Broeck pakten plaats twee, Sandra van der Sloot en John van der Voort kwamen met de Kustlicht Alfa 147 als derde binnen.

Forze Hydrogen Electric Racing moest de race aan zich voorbij laten gaan. Een defect aan een standaardonderdeel van de voorwielophanging dwong het studententeam dat op zaterdag nog feest vierde voor het halen van de finish met hun waterstof-aangedreven Forze VIII-bolide, niet aan de start te verschijnen.

Henk Tappel (Tappel Racing Team, winnaar): “Het ging hartstikke goed. Ik vond de baan zelf minder snel—of ik was iets minder snel—maar het ging minder snel dan gisteren. Op een gegeven moment had ik bedacht om maar even goed in mijn achteruitkijkspiegel te kijken en dat heb ik de rest van de race gedaan. Tot mijn verbazing kwam de Peugeot nog aardig dichtbij en moest ik echt flink op het gas, ik heb alles gegeven wat ik had. Aan het einde begon de auto ook flink te glijden en werd het erg listig, dus ik was blij toen ik over de finish kwam.”

Spa-Francorchamps

De Supercar Challenge komt 29 september weer in actie tijdens het Spa Racing Festival op Circuit Spa-Francorchamps.

VOLLEDIGE UITSLAG