Supercar

Is Ivo van Ginneken de meest gevreesde man van de Supercar Challenge?

12:22 31-07-2019

"Zeg maar dat ik reglementen beheer doe", zegt Ivo van Ginneken met een grote glimlach op de vraag hoe we zijn functie kunnen omschrijven. In de praktijk betekent het dat Van Ginneken ervoor zorg draagt dat de auto's van de deelnemers aan de Supercar Challenge legaal aan de races meedoen. Een hele kluif, want werkelijk elke auto is anders en dus moeten alle wagens keer op keer helemaal nagelopen worden. "Vaak moet ik moeilijk nieuws brengen, dus niet iedereen ziet mij graag langskomen. Gelukkig drinken we 's avonds altijd samen weer gezellig een drankje en is iedereen erg tevreden met hoe wij het reglementen beheer toepassen." 

Powerlogger
Ivo van Ginneken is al sinds de start in 2001 betrokken bij de, toen nog, Dutch Supercar Challenge. Aanvankelijk als facilitair medewerker, maar toen in 2005 de powerlogger zijn intrede deed ging hij zich samen met Maurice Hoogers toeleggen op het reglementen beheer. Toen Maurice stopte ging Van Ginneken alleen verder, totdat drie jaar geleden Dylan Simjouw hem kwam assisteren. "Er is nu meer structuur en dat geeft meer lucht."

Observatie
In de Supercar Challenge worden de auto's van de deelnemers ingedeeld in vier verschillende divisies. Om te zien in welke divisie een auto thuishoort is de regel dat het gewicht van de auto gedeeld wordt door het vermogen. Zo simpel is het echter meestal niet. Ook zaken als ervaring van de coureur spelen een rol. Nieuwe auto's en deelnemers worden door Van Ginneken tijdens trainingssessies nauwlettend in de gaten gehouden en op basis van feiten en observatie in een divisie ingedeeld.

Ivo's dream
Dat leidt soms tot ingewikkelde situaties waarin Van Ginneken wordt uitgedaagd tot het bedenken van creatieve oplossingen. "We kregen een aanvraag van een nieuwe rijder met en auto die in de Sport divisie zou willen rijden. Het gewicht van de auto in combinatie met het vermogen was echter te licht voor de normen van de Sport divisie. Zijn auto viel helaas binnen zijn financiële middelen ook niet te upgraden, dus eigenlijk was het niet mogelijk om hem bij ons te laten racen. In overleg met alle andere deelnemers aan de Sport hebben we besloten de normen zodanig naar beneden te brengen dat dit wel mogelijk werd. De andere rijders hadden daarbij de keuze tussen het terugschroeven van het vermogen of het toevoegen van ballast. Dat is zonder grote problemen gebeurd en iedereen is tevreden.

Rob Nieman heeft in zijn Clio extra gewicht aangebracht en daarop een grappige tekst geplaatst. Het geeft aan dat iedereen flexibel is en graag samen op de baan de strijd aangaat."

Gelijke middelen
In de winterperiode maken Van Ginneken en Dick van Elk een plan voor de reglementen van het komende seizoen. Denk daarbij aan successeconden, maar ook wordt gekeken naar andere middelen om de auto's en rijders zoveel mogelijk gelijke kansen te bieden. Zo hebben sommige auto's dit seizoen 80 kilo extra gewicht mee gekregen, wordt de rijhoogte van elke auto bepaald en wordt indien nodig ook het vermogen teruggeschroefd. "Het mooie is dat de deelnemers dit met alle liefde doen. Ze vinden het een eer en uiteindelijk willen ze het ook het liefste op de baan uitvechten met gelijke middelen."


   
Tevreden houden
Niet alleen de auto en de coureur bepaalt de benodigde aanpassingen, ook het circuit is hierbij een factor. Op Circuit Zandvoort bijvoorbeeld zijn de Leon Cupra's in het voordeel, maar op Zolder en Assen is dat weer heel anders. Van Ginneken wil altijd de balans vinden en over het seizoen bekeken iedereen tevreden houden. En daar slaagt hij tot nu toe elk jaar opnieuw weer in.  

Hoe ziet een raceweekend eruit voor de reglementen beheerder? 
"Ik ga altijd eerst langs de gastrijders en eventuele nieuwe deelnemers om uit te leggen hoe wij werken met onze powerlogger. Dat brengt direct duidelijkheid. Veel van die rijders komen met informatie over hun auto van een rollerbank test. Echter is dit altijd een moment opname en meet de Powerlog live het vermogen tijdens iedere sessie. Een nieuwe type auto moet altijd een BOP-test doen, de beroemde Balance Of Performance. De nieuwe auto rijdt vervolgens in de vrije trainingen mee en aan de hand van het resultaat bepaalt Van Ginneken of de auto zonder aanpassingen mag meedoen, of dat hij vermogen moet terugschroeven en/of gewicht moet toevoegen. Na elke sessie worden de auto's gecontroleerd. Eventuele bevindingen die Van Ginneken en Simjouw doen worden binnen een half uur aan Race director Bobbe Veldkamp doorgegeven, die op zijn beurt een eventuele straf bepaalt.

Uitgebreide overzichten
In de beginjaren van de klasse werden de technische bevindingen van Van Ginneken niet openbaar besproken, sinds een aantal jaar is dat echter veranderd. "Vroeger waren het voornamelijk gentlemen-rijders die in de Supercar Challenge reden. Er zijn echter steeds meer (semi)professionals bij gekomen en dan is transparantie veel belangrijker. Iedereen wil zeker weten dat hij gelijke kansen heeft, dus daarin zijn we nu heel open. Diezelfde openheid volgt ook na elk evenement. Van Ginneken maakt overzichten met alle info van elke deelnemer, die naar de teams en deelnemers gestuurd worden. Dat wordt zeer positief ontvangen en er is zelden discussie over de beslissingen die zijn genomen.

Veel overeenkomsten
De werkzaamheden van Van Ginneken voor de Supercar Challenge vergen veel tijd en niet alleen tijdens de raceweekenden. "Ik werk bij Ikea als engineeringsmanager. Daarbij bedenk en implementeer ik de technische installaties van de winkels. Mijn werk heeft dus best veel overeenkomsten met mijn taken op het circuit. Het betekent dat ik per week drie dagen op locatie werk, waardoor ik mijn reizen zelf kan plannen en het goed kan combineren met mijn taken bij de Supercar Challenge."   

Zelf racen
Ivo van Ginneken bekijkt het racen niet alleen van de technische kant. "In 2008 heb ik mijn racelicentie gehaald. Zelf een BMW E30 gekocht en samen met Maurice Hoogers helemaal opgebouwd. Het eerste seizoen in de DNRT was voor ons een testjaar, daarna hebben we twee seizoenen echt aan de competitie meegedaan en dat was heel leuk. Toen ik vader werd is zelf racen echter op een laag pitje gekomen. Nu bestuur ik de safetycar in de Supercar Challenge en bij de Mazda MX-5 Cup en dat is erg leuk om te doen. Ik hoop dit seizoen op Spa en in Assen bij de Finaleraces mee te kunnen rijden in de Mazda MX-5 Cup. Zou erg leuk zijn als dat lukt!", besluit Ivo van Ginneken het gesprek.