Drivers news

Hein Koopman leeft voor de autosport

09:42 16-09-2020

Hein Koopman kan zich geen leven indenken zonder racewagens en alles wat er omheen gebeurt. In het dagelijks leven stapt hij ’s morgens de grote loods van Koopman Racing in het Noord Hollandse Winkel binnen om zich te bekommeren om een enorm arsenaal racewagens. En omdat hij het racen als hobby nog steeds enorm leuk vindt kruipt hij zelf ook met enige regelmaat achter het stuur van een van zijn racewagens.

“Ik heb op dit moment meer dan tachtig wagens in de loods staan,” vertelt Hein Koopman over zijn bedrijf. “Voor de verhuur heb ik zo’n veertig tot vijfenveertig auto’s staan, de rest is van klanten. Ikzelf ben de eigenaar van Koopman Racing, heb twee vaste mensen in dienst en een aantal ZZP’ers die voor me werken.” En dat mag ook wel, want het bedrijf draait het hele jaar door, inclusief de raceweekenden. “We doen heel veel track days, zowel in Nederland als daarbuiten. Dat vinden mensen toch heel leuk om te doen. ’s Morgens naar het circuit komen, een dagje met een snelle wagen rijden en aan het eind van de dag weer inleveren zonder al het werk er omheen te hoeven doen. Dat doen we individueel, maar ook in business events waar men bijvoorbeeld met een snelle BMW M3 kan rijden,” aldus Koopman. “Daarnaast runnen we wagens voor bijvoorbeeld de DRDO, ACNN en andere raceklassen. Dat gaat zo het hele jaar door. Verder doen we ook nog onderhoud aan straatauto’s, met name BMW M-types.”

Eigen imperium
Enthousiast vertelt de vijfenveertigjarige Hein Koopman hoe het ooit allemaal begon. “Ik was net aan de Anthony Fokker School afgestudeerd als vliegtuigbouwer en kon als plaatwerker aan het werk bij Donkervoort, dat toen nog in Loosdrecht zat. Hierna ging ik naar René Stam en daarna naar Ron Braspenning. Nadat ik nog gewerkt had bij KLM als vliegtuigbouwer, daar was ik tenslotte voor opgeleid, ben ik in 2003 voor mezelf begonnen met een bus, een aanhanger en een BMW en dat is in de jaren steeds verder gegroeid tot wat het nu is.” 

BMW specialist
Wie Koopman Racing zegt, denkt automatisch aan BMW. “We zijn zo langzamerhand een grote specialist in dit merk geworden,” zegt Hein hierover. “Ze maken ons er weinig meer over wijs. We bouwen onze BMW’s naar de wens van de klant of naar een specifieke klasse of vorm van racen. Of dat nu cupracen, driften of lange afstand is.”

Eerste volledige seizoen in vijftien jaar
Hein Koopman heeft een lange relatie met de Supercar Challenge. “De eerste waar we een auto voor runden was Peter van der Kolk, zo’n twaalf of dertien jaar geleden. Daarna hebben we voor diverse klanten wagens ingezet. Dit jaar rijden Bart Arendsen en ik in de Supercar Challenge. Bart in de Supersport 1  met een BMW 1 Serie en ik in de GT divisie met een BMW Z4 GTR.” 

Genieten van het leven
Maar heeft Hein daar wel tijd voor met zo’n druk bedrijf en zijn werk tijdens de raceweekenden? “Ik vind dat je ook moet genieten van het leven. Ik ben tien jaar geleden heel ziek geweest en dan ga je dingen toch anders zien. Dit seizoen in de Supercar Challenge is voor het eerst in vijftien jaar dat ik weer een vol seizoen achter het stuur kruip. Heb misschien in die tijd twee of drie wedstrijden gedaan, maar wel veel gereden tijdens track days. Het was wel even wennen met de Hankook banden, want die zijn duidelijk anders dan de Michelins waar ik vroeger mee reed. En op een natte baan, zoals in Assen, had ik het best moeilijk, dan mis je toch de wedstrijdervaring. Ik wil dit jaar kijken of je als amateur in dit veld mee kan komen met een Z4 zoals wij die gebouwd hebben. Mijn doel is in elk geval om aan te kunnen haken en hoop dan dat er meer Z4’s gaan komen.”

Eigen kijk
Hein Koopman heeft zo zijn eigen kijk op de huidige autosport en de toekomst ervan. “Ik vind het jammer dat de autosport zo versplinterd is in de afgelopen jaren. We hebben buiten de Ford Fiesta Sprint Cup en de Mazda MX-5 Cup geen echte Nederlandse kampioenschappen meer en dat is jammer. Het is allemaal opgedeeld in diverse organisaties. Bij de Supercar Challenge hebben ze het gelukkig goed voor elkaar en er zijn ook een paar anderen waar dat zo is,” zo beziet Hein Koopman de huidige situatie. “Voor de toekomst maak ik me soms wel eens zorgen, zeker voor de nieuwe generatie. Dat hebben we nu gezien met de Corona crisis. Ineens is alles anders. Maar ook op technisch gebied zal er het een en ander veranderen, dat zie je nu al. Het liefst zou ik zo lang mogelijk met atmosferische motoren blijven rijden, het wordt echter steeds meer de turbo. Kijk maar om je heen.”

Team uitbreiden
“We zijn nu aan het kijken naar de mogelijkheden voor een BMW M6,” gaat Koopman verder. “Ik weet niet of dat het werkelijk gaat worden, maar je moet vooruit blijven kijken. Voor dit seizoen wordt het in elk geval hard werken, want we zijn maar een klein team dat eigenlijk gewend is aan dagevenementen. Komen bij wijze van spreken om acht uur aan en gaan om vijf uur weer weg. Dat is nu echt even anders, we moeten echt omschakelen, want alles is daaromheen gebouwd. Vooral de Gamma Racing Day gaat heel druk worden. We hebben dan wat klantenwagens rijden naast onszelf. Eigenlijk moeten we ons team wat gaan uitbreiden als we dit willen blijven doen.” 

Personeelsadvertentie
Om met een glimlach te vervolgen: “Zie die laatste opmerking maar als een verkapte personeelsadvertentie, wie het leuk vindt mag mij altijd bellen. We zijn een gezellig team waar altijd wel een plekje is voor een harde werker. We hopen in elk geval het seizoen af te kunnen maken, maar dat gaat vast lukken.”