'Friday-track-day' in Brands Hatch
De eerste dag zit erop. Vanaf 's morgens negen uur werd er gereden op het korte circuit. Van het lange Grand Prix circuit kan slechts twaalf dagen per jaar gebruik worden gemaakt, dus die werd voor het weekend bewaard. Geen tijdwaarneming op de vrijdag waardoor de dag de status van een track day kreeg. De sfeer was ongedwongen, iedereen kon wennen aan de baan onder ideale omstandigheden met de hele dag een aangenaam zonnetje. Op de vrijdag voorafgaand aan het raceweekend, weten we precies wie er definitief gedurende het weekend aan de start zullen staan. Hierna een overzicht van de nieuwe gezichten en auto's, waarbij het Engelse aandeel uiteraard hoog was.
Oude bekende Kevin Riley zagen we weer terug. Van de Mosler heeft hij nog geen afscheid genomen, maar zijn rode Mosler heeft hij verwisseld voor een zwarte, die hij gedurende het weekend gaat delen met Gareth Downing.
Het DayVTec team timmerde op vrijdag al weer flink aan de weg.
Milan Dontje voor Max Koebolt op weg naar Druids.
Ferry Monster Autosport was aanwezig met drie Seats Sport Leon Cup Racer. Ferry Monster: "De Seat is sinds kort voorzien van carbon deuren, dus we zijn op Brands Hatch weer een stukje lichter. Het komt de snelheid alleen maar ten goede. Ik ben vandaag zelf ook maar weer eens ingestapt, maar gedurende het weekend ga ik niet achter het stuur zitten. Dan concentreer ik mij op de twee klanten auto's." Ferry bewees dat hij nog steeds hard kan gaan in zijn smetteloos witte Leon, want de drie Seats waren op de baan behoorlijk aan elkaar gewaagd.
Een verrassing op de vrijdagmorgen bij DayVTec. Bij het team zagen we ineens een andere partner voor Max Koebolt. Wesley Caransa stapte in de Volvo. We zagen hem voorgaande jaren actief racen in de Supercar Challenge met de blauwe BMW 1 Serie in de Sport-divisie. In Brands Hatch sloeg hij alle stappen omhoog over, hij promoveerde van de Sport-divisie naar de SuperGT!
Wesley Caransa: "De Volvo S60 Silhouette is een heel lichte auto en goed te controleren. Ik heb hem goed leren kennen, nadat ik ook een aantal keren met de Corvette van het team had getest. Dat beviel goed en daarom nu de overstap naar de SuperGT-divisie." Ook de samnewerking met Max Koebolt verliep goed. Voorlopig rijden ze samen op Brands Hatch, maar Spa en Assen liggen ook in de planning.
Een nieuwe verschijning in de Supercar Challenge was de BMW Z4 GT3 van ING Sport voor Ian Lawson en Kevin Clarke. Pas aan het einde van de training verscheen de fraaie auto in de baan. Of de snelheid erin zit, viel nog niet vast te stellen. Zaterdag zijn herkansing. Mooi is de auto in ieder geval wel.
Een andere excentrieke verschijning, die we in Nederland nooit zien, is de TVR Sagaris van Darren Dowling.
Net teruggekeerd van de 24 Uren van Barcelona en nu al weer in actie bij de Supercar Challenge: Rollcentre Racing van Martin Short.
De BMW M3 V8 met Richard Neary aan het stuur, begeleid door Martin Short. De Brit had ook met zijn Mosler ingeschreven, maar vanwege de te korte voorberijdingstijd na Barcelona bleef de Mosler aan de kant. Short: "I rather work for my clients than for my ego!"
Ferdinand Kool en Milan Dontje vormen een goed koppel op de brommer:
Tijdens de vrijdagtraining reden zij zelfs allebei met een Corvette, om maar zo veel mogelijk trainingsronden te maken. Twee identiek ogende DayVTec-Corvettes achter elkaar aan op de baan. Tijdens het weekend zullen ze weer samen hun vaste Corvette bemannen.
Carlijn Bergsma reed voor het eerst op Brands Hatch, maar ging er flink tegenaan in het thuisland van haar Lotus.
Ook Aart Bosman zien we in Engeland weer terug: "Dit jaar rij ik slechts een beperkt aantal races, waardoor ik ook niet voor het kampioenschap kan gaan. Brands Hatch vind ik erg leuk en daarom ben ik dit weekend hier."
Een nieuweling in de Supercar Challenge is Niels Kool. Vanuit de Clio Cup nam hij zijn Renault Clio mee naar Brands Hatch en biedt hem gelijk maar te koop aan. Kool: "Dit jaar rijden we nog met de Clio, maar een mooie Silhouette staat toch echt op het wensenlijstje. Vanwege de goede sfeer willen we graag doorgaan in de Supercar Challenge!"
Een aantal vaste coureurs zagen we op vrijdag nog niet in de baan. De Viper van Roger Grouwels was wel in de paddock te vinden, maar Grouwels en teamgenoot Kelvin Snoeks komen pas zaterdag naar het circuit. Koen Bogaerts zagen we ook nog niet evenals Bob Herber, die met twee auto's gaat rijden. Met zijn Mercedes C63 en met de BMW M4 Zilhouette van JR Motorsport. Alle Supercar Challenge deelnemers gaan in ieder geval een mooi weekend tegemoet. David Willey, secretaris van circuiteigenaar MSV, verwoordde het in zijn welkomswoord alsvolgt: "I'm thrilled to welcome back Dick van Elk and his organisation this weekend. The Supercar Challenge is one of the strongest race series in Europe and we should see plenty of superb racing from the drivers this weekend on the Grand Prix circuit."