Supercar

Forze VIII laat zien dat racen op waterstof geen utopie is

15:17 28-08-2019

Wie denkt dat racen op waterstof helemaal nieuw is zal verrast zijn: Dat gebeurt in Nederland al sinds 2007. Jan Bot, de coureur die in de tweede race van de Supercar Challenge tijdens de Blancpain GT World Challenge Europe op Circuit Zandvoort de Forze VIII naar de finish reed, is terecht zeer trots op dit mooie project!

Formula Zero
"Studenten van de Technische Universiteit Delft begonnen in 2007 in het Formula Zero Championship, een op waterstof aangedreven auto", begint Jan Bot zijn verhaal. "De auto die we hiervoor bouwden had de originele naam 'Forze I'. In de daaropvolgende 2 jaar hebben we ook de Forze II en de Forze III gebouwd om deel te nemen aan deze competitie. Doelstelling was om een positieve bijdrage te leveren aan het verduurzamen van de auto-industrie. Na 3 jaar te hebben deelgenomen aan deze competitie werd bekend dat er geen nieuwe edities van het Formula Zero Championship meer zouden worden georganiseerd. Ons team bleef echter wel actief.


 
Formula Student
Nu er geen Formula Zero competitie meer was werden de Delftse studenten gedwongen naar alternatieven te kijken en de keuze viel uiteindelijk op de Formula Student competitie. Aan deze wereldwijde competitie namen 500 auto's deel en Forze heeft twee edities meegedaan, met de Forze IV en de Forze V. 

Forze VI
De nieuwe doelstelling werd om een auto te ontwikkelen die zich zou kunnen meten met 'gewone raceauto's' en indien mogelijk ook aan bestaande competities zou kunnen deelnemen. Het project werd Forze VI genoemd en in 2015 werd op de Nürburgring door Jan Lammers een ronderecord gereden voor op waterstof aangedreven auto's. 

Forze VII
Een bijzondere prestatie, maar voor de Delftse studenten was dit niet voldoende. Jaarlijks bepaalt een nieuwe lichting studenten een nieuwe doelstelling en dit werd nu deelname aan races en die ook uitrijden. Na gedegen onderzoek werd op basis van onder andere het open reglement gekozen voor de Supercar Challenge. In 2016 werd de blauwe Forze VII de eerste waterstof aangedreven auto die meedeed aan een echte competitie.

Forze VIII
De opvolger werd de roze Forze VIII, waarin op basis van het chassis van een LMP3 door de studenten een auto werd opgebouwd die aan een race van ongeveer een uur zou moeten kunnen deelnemen. Met grotere waterstof tanks en een 700 bar systeem.

Koeling belangrijk
In 2018 reed de Forze VIII op TT Circuit Assen de eerste race in de Supercar Challenge, maar zorgden problemen met de koeling ervoor dat ze niet erg snel en dus ook niet erg competitief waren. Die problemen werden opgelost en de Blancpain GT World Series op Circuit Zandvoort was een uitstekend platform om de wereld te laten zien hoever de TU Delft nu is.

Geen utopie
Waar vroeger een auto op waterstof een utopie leek, is de TU Delft inmiddels aan de derde generatie full size racewagens toe, de achtste generatie auto. Ook in het dagelijks verkeer hebben Hyundai en Toyota al met veel succes waterstof aangedreven auto's in de markt gezet. Op dit moment zijn er in Nederland drie tankstations waar deze auto's bijgevuld kunnen worden. Dit gaat net zo makkelijk als het tanken van benzine en in de wetenschap dat autorijden in 2030 zero emissie moet zijn lijkt waterstof de ideale brandstof. Toch zal dit niet de enige optie worden, zo verwacht Jan Bot. "Net zoals je nu benzine en diesel naast elkaar hebt, zal dat in de toekomst waterstof-elektrisch en batterij-elektrisch zijn”. Beiden zijn elektrische auto’s (ook de Forze VIII), het verschil zit in hoe je de energie meeneemt: in een batterij of in waterstof."

Korte nachten
Dat het voor de aankomend ingenieurs een fantastisch project is blijkt wel uit het feit dat elk jaar 18 studenten zich een heel jaar vrij maken om hieraan te werken. En niet alleen deze 18, maar een team van in totaal 35 personen werkt aan de Forze VIII. In de aanloop naar de races in de Supercar Challenge maakten de studenten lange dagen, of beter gezegd sliepen zij hele korte nachten, om de auto medio juli aan de start te krijgen. 

Vijf seconden sneller
In vergelijking met 2018 is de auto nu vijf seconden per ronde op Zandvoort sneller, daarnaast is het energiemanagement sterk verbeterd. De coureur moet efficiënt met de accumulator (energiebuffer) omgaan. Deze wordt opgeladen door het remmen in de bochten en die energie wordt gebruikt op de rechte stukken. De auto zit boordevol elektronica en dat moet goed gekoeld worden. Ingebouwd is dat de auto zichzelf uitschakelt wanneer de temperatuur te hoog wordt of er andere problemen zijn. 

Toewijding
Coureur Jan Bot is al sinds 2011 aan het project verbonden. Hij heeft eerder ook een jaar vrijgenomen om aan de Forze te werken en is inmiddels afgestudeerd ingenieur. Dat hij nog steeds met veel liefde met de Forze bezig is geeft de toewijding van het hele team goed aan. 

Doel behaald
Na wat problemen tijdens de zeer natte kwalificatie tijdens de Blancpain GT World Series kon de Forze VIII gelukkig wel deelnemen aan beide races. Tijdens de eerste Supercar Challenge race op zaterdag haalden zij de finish niet, maar de tweede race ging fantastisch. Gestart vanaf de laatste positie klom Jan Bot op naar de koppositie in de Sport divisie. Jammer genoeg viel de auto door een elektrisch probleem even stil, maar de auto is opnieuw opgestart en zo kon Jan Bot de race uitrijden. Een mooi succes voor het team van de TU Delft dat na de race flink gevierd werd. 

Podium
Op TT Circuit Assen kwam de Forze VIII tijdens de drukbezochte Gamma Racing Day opnieuw in actie, nu met coureur Leo van der Eijk achter het stuur. Net als op Zandvoort leverde de eerste race nog wat problemen op, waardoor zij de finish niet haalden. Maar in de tweede race was de euforie voor de het Delftse team compleet, want niet alleen reden zij de race probleemloos uit, Van der Eijk kwam als de nummer twee in de Sport divisie over de finish en dat was het resultaat waarop gehoopt was. In de drukke hospitality-unit van team Forze werd dan ook een feestje gevierd zoals alleen studenten dat kunnen.

Forze IX
Met dit fraaie resultaat is project Forze VIII op de best mogelijke manier voltooid. Een nieuw team Delftse studenten gaat nu aan de gang met de Forze IX. Een weer geheel nieuwe auto die de volgende stap moet zetten op weg naar een toekomst waarin geracet kan worden in waterstof-elektrisch aangedreven auto's.