Supercar

FEBO Racing wint race en titel tijdens Hankook Finaleraces, Traxx Racing kampioen Sport

19:18 21-10-2018

Met de overwinning in de tweede race van de Hankook Finaleraces op TT Circuit Assen heeft FEBO Racing Team het Supersport 1 Division-kampioenschap van de Supercar Challenge gewonnen. Dennis de Borst en Stan van Oord lagen van start tot finish aan de leiding. In de Supersport 2 Division sloot kampioen Brightfiber het seizoen met de winst af. Joey van Splunteren pakte de overwinning in Sport 1 Division, waar Traxx Racing Team kampioen werd.

Supersport 1 Division

Dennis de Borst hield zijn FEBO Racing Team SEAT León Cupra TCR bij de start aan de leiding. Achter hem raakten Priscilla Speelman in de DK-Racing powered by FMA VW Golf TCR en Harders Plaza BMW E90-coureur Robert van den Berg met elkaar in gevecht wat De Borst de gelegenheid gaf een gat te slaan.

Die voorsprong werd na ruim een kwartier tenietgedaan door de Safety Car die de baan op moest komen omdat de JW Raceservice SEAT Sport León Cup Racer en Bas Koeten Racing Audi RS3 TCR in het grind stonden. Bij het opengaan van de pits kwam dan ook het hele veld naar binnen, wat titelkandidaat René Steenmetz met zijn extra pitstopseconden enkele posities kostte. 

In de eindfase van de wedstrijd dook Peter Schreurs in de BS Racing Team BMW E46 GTR in de spiegels van Van Oord op. In gevecht om de leiding schoot Schreurs van de baan en in het grind, wat het einde van zijn wedstrijd betekende. 

De laatste ronden zagen Van Oord en zijn Ferry Monster Autosport-teamgenoot Jonas de Kimpe in de DK-Racing VW Golf samen naar de zwart-wit geblokte vlag rijden voor de 2018 Supersport 1 Division-titel.

René Steenmetz kon met zijn Ferry Monster Autosport SEAT León Cupra TCR terugknokken naar de derde plaats op het podium, maar het was niet genoeg om Van Oord en De Borst in het kampioenschap te verslaan.

Dennis de Borst (FEBO Racing Team, winnaar Supersport 1): “Het mooie van pole is dat je zelf het tempo kan aangeven. Ik kon een gaatje slaan omdat ze achter mij aan het strijden waren. Na een paar snelle rondjes ben ik de banden gaan sparen zodat Stan ook een leuke auto zou hebben om de race uit te rijden.

“Het was een geweldige ontlading toen Stan over de finish kwam. Het was voor mij de derde keer, maar voor hem de eerste.

“Vorig jaar zijn we gaan praten om samen te gaan rijden, zorgen dat hij kampioen wordt, en dat hebben we samen geflikt!”

Stan van Oord (FEBO Racing Team, winnaar Supersport 1): “Na de pitstop kon ik een mooi gaatje slaan omdat de jongens achter mij in gevecht waren. Maar in overleg met Robin zijn we rustiger aan gaan doen. Maar de jongens kwamen steeds dichterbij en ik moest weer wat harder gaan rijden. Peter Schreurs van BS Racing zat op een gegeven moment op mijn bumper, maar ging achterop het circuit van de baan af en ik had weer een mooi gaatje. Vanaf dat moment kon ik de race rustig uitrijden. 

“We zijn kampioen geworden met een overwinning, super!”

Supersport 2 Division

Met een mooie overwinning sloten Brightfiber BMW-rijders Patrick de Vreede en Rogier de Leeuw hun kampioensseizoen in stijl af. Na een sterke eerste stint van De Leeuw was het aan De Vreede om de overwinning binnen te halen. Ondanks extra pitstoptijd lukte het: na uitvallen van leider Remco de Beus nam Cor Euser de leiding over maar werd kort daarna door De Vreede ingehaald. 

Euser hield de tweede plaats vast en kwam op enkele seconden achterstand over de finish. 

Sport Division

Terwijl Henk Tappel bij de start direct wegreed, streden Chris Voet in de Traxx Racing Team Peugeot RCZ Cup en Rob Nieman in de Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo om de tweede plaats én de titel in de Sport Division. Nieman kreeg daarbij hulp van teamgenoot Joey van Splunteren, die zijn Renault Clio tussen Nieman en Voet plaatste. 

De verplichte pitstop bleek fataal voor het kampioenschap van Nieman: de Clio-rijder kwam te vroeg de pits uit wat hem een straf opleverde. Van den Broeck kon zo voor Nieman komen en met de tweede plaats aan het einde van de rit het kampioenschap zekerstellen.

Joey van Splunteren won de race na een stop-and-go-straf voor Kustlicht Alfa 147-coureur John van der Voort voor het overschrijden van de witte lijn bij de uitgang van de pits. Hij versloeg in de eindfase Racing Team Tappel BMW Zilhouette 2.0-rijder Harold Wisselink.

Chris Voet (Traxx Racing, 2e Sport): “Het zag er heel spannend uit. We hadden gisteren wat problemen met de banden. 

“We hebben bij de start om het kampioenschap veilig te stellen geen risico’s genomen. Joey van Splunteren kon voor mij komen om Nieman te beschermen. Ik reed mijn stint zonder risico’s te nemen. 

“Bart nam het na de pitstop over. En toen gebeurde het: Nieman kreeg een straf voor een te korte pitstop. We moesten ‘m alleen maar uitrijden en alles heel laten.

“Het was nagelbijten totdat Bart over de finish kwam. We hebben het in het verleden wel eens meegemaakt dat de auto in de laatste ronde kapotging. Pas over de finish is het zeker. Het was een opluchting achteraf!”

Bart van den Broeck (Traxx Racing, 2e Sport): “Ik zag Rob Nieman naar binnenkomen voor zijn straf. Daarna was het bibberen en beven: ‘laat de auto het uithouden’. Het is toch gelukt. 

“Het was een mooie en spannende race—zo willen we het jaar altijd afsluiten.”

VOLLEDIGE UITSLAG