Even voorstellen: Angelique Detavernier
Tijdens de Spa Euro Race maakte Vandereyt Racing met een Porsche 997 GT3 Cup haar debuut met coureurs Miguel Vandereyt en de snelle jongedame Angelique Detavernier. Het Belgische team debuteerde sterk en zal ook tijdens de volgende kampioenschapsronde op het circuit van Zolder van de partij zijn. Maar wie is eigenlijk Angelique Detavernier? Ze stelt zichzelf even voor:
"Naast model, ben ik ook al negen jaar actief in de autosport. Als kind was ik altijd al geïntrigeerd door auto's en snelheid, maar mijn ouders stimuleerden me eerder om muziekschool verder te volgen. Na acht jaar pianolessen, ben ik een hele andere weg ingeslagen. Op m'n twintigste heb ik echt m'n passies mogen ontdekken: autosport en reizen nadat ik Frédéric Vervisch leerde kennen.
Ik verzorg zijn PR en doe alle onderhandelingen met de teams, kijk voor de juiste kampioenschappen, maar de beslissingen hangen helaas van het budget af, wat ik ook dien samen te krijgen. Natuurlijk zien de meeste mensen alleen de mooie zijde van het verhaal, maar toch is het een uiterst harde wereld.
Ik krijg dikwijls de vraag of het niet moeilijk is als vrouw in deze mannenwereld. Voor mij niet, maar ik kan me wel voorstellen dat veel vrouwen het niet zouden volhouden. Als vrouw moet je je wel dubbel zo hard bewijzen, maar ik heb er geen last van en bekijk alleen de positieve kanten ervan.
Frédéric heeft verschillende titels op z'n naam geschreven, zoals Duits Formule 3 kampioen, Aziatisch Formule 3 kampioen, Champcar Atlantic Rookie kampioen en behaalde prachtige overwinningen in de Superleague Formula! Maar we hebben er samen hard voor moeten knokken en het liep zeker niet altijd van een leien dakje.
Maar ik heb nooit een moment aan zijn talent getwijfeld, ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Noch bij Frédéric of bij mezelf staat "opgeven" in het woordenboek. Vorig jaar, maakte hij de overstap van formule wagens naar GT wagens en rijdt nu het tweede seizoen voor Boutsen Ginion Racing met de McLaren.
Ik had dus al heel wat ervaring in de autosport achter de rug, maar toch kwam de stap om zelf op het circuit te racen, compleet onverwachts. Het begon allemaal in maart vorig jaar met een wedstrijd karting, waarbij de vijf snelsten doorgingen naar de finale. Daar dienden we een media proef, theoretische proef en praktische proef op het circuit af te leggen. Ik eindigde dus bij de drie winnaars die een gratis seizoen Super Trophy wonnen, een kampioenschap met Caterhams. Tijdens de vrije trainingen van het eerste race weekend, dat plaatsvond in Spa-Francorchamps, had ik in m'n tweede vliegende ronde meteen de tweede snelste tijd van de dag. Ik kende dus een ongelofelijk begin, echter kwam het kampioenschap in geld problemen en kwam er al snel een einde aan de vreugde.
Toch kreeg ik later op het seizoen nog de kans om de 25h FunCup te rijden met McDonalds Racing en een FunCup wedstrijd in Dijon. Telkens realiseerde ik de snelste tijd van het team. Via mijn modellenwerk, kwam ik begin dit jaar in contact met Maserati. Ondanks mijn geringe ervaring, kon ik na veel onderhandelen, hen twee dagen voor de race overtuigen om als enige vrouw deel te nemen aan de Maserati Tropheo. Zonder enige training vooraf, kwam ik aan de start van het wereldkampioenschap, in het voorprogramma van de WEC, samen met mijn Libanese teamgenoot. Hij is ook een teamgenoot van Frédéric op de McLaren tijdens de Blancpain Endurance Series en had dus heel wat ervaring met GT's.
Toch was ik al vanaf de eerste vrije trainingen een stuk sneller dan hij en wist met een tiende plaats, heel wat mensen te verbazen. Sinds enkele jaren, geven Frédéric en ik veel driver coaching via ons bedrijfje trXclusive.com. Daarbij werken we dikwijls samen met Curbstone en leerden op die manier één van hun klanten, Miguel Vandereyt kennen.
Diezelfde persoon durfde het aan om zonder race ervaring, samen met een vrouw, deel te nemen aan de Nederlandse Supercar Challenge. Dankzij een positieve instelling van het hele team, behaalden we met de Porsche GT3 Cup 997, in de kleuren van het Limburgse bouwbedrijf, meteen een zevende en zesde plaats in het klassement. Eind juni mikken we op een nog beter resultaat, tijdens de volgende manche van de Supercar Challenge, die in Zolder zal plaatsvinden."