Supercar

Eerste test fraaie Ginetta G55 GT4 op een nat Zandvoort

15:56 24-11-2020

De nationale autosport fleurt op. Nieuwe initiatieven worden ontplooid. Afgelopen zaterdag verscheen voor het eerst een nog maagdelijk witte Ginetta G55 GT4 op de baan. Rado Assoet, afkomstig uit de Mercedes SLK Cup van de DNRT, is samen met Ginetta UK de grote initiatiefnemer van dit gloednieuwe project.

Wij spraken de enthousiaste rijder in zijn pitbox op Circuit Zandvoort. “Ik heb drie jaar met plezier meegedaan aan de Mercedes SLK Cup van de DNRT, toen dit nieuwe project met Ginetta op mijn pad kwam. Ik was gelijk verkocht. Rijden met zo’n echte racer is ten opzichte van mijn eerdere ervaringen een wereld van verschil. Deze wagen is gemaakt voor de autosport. Een directe besturing en een versnellingsbak die speciaal voor de racerij is ontwikkeld.

Je waant je in de cockpit van een vliegtuig als je bent ingesnoerd in je racekuip, met zicht op een functioneel dashboard voorzien van alle mogelijke middelen. De auto voelt als een handgemaakt Engels maatpak. De kwaliteit en prijsverhouding ten opzichte van andere GT-wagens is ideaal vanwege de gunstige onderhoudskosten.

De omstandigheden op het circuit waren vandaag lastig. Wij begonnen met regenbanden op een nat wegdek met een tijd van 2.07 min. In de loop van de middag ontstond er een droge lijn en zakte de tijd op slicks naar 1.53. Maar er is nog zoveel ruimte voor verdere verbeteringen. Kilometers maken, daar gaat het om. Niet alleen voor de auto en de monteurs, maar zeker ook voor mij. Ik moet absoluut nog wennen en vooral veel ervaring opdoen. Het is de bedoeling dat we veel endurance wedstrijden gaan rijden en als dit allemaal goed verloopt gaan we ook meedoen in de Supercar Challenge.

Ik ga rijden met de ervaren Bert Moritz en zijn neef Patrick, die zakelijk het stokje heeft overgenomen van zijn vader John, waardoor het familiebedrijf Moritz Racing nu zijn derde generatie ingaat.

De pas 74 jaar geworden Bert Moritz mengt zich in het gesprek. “We gaan voor de titel in het jongeren klassement”, grapt de routinier, die volgend seizoen zijn 55ste jaar in de autosport gaat beleven. De rijder, nog steeds jong van geest, reed zijn eerste wedstrijden in 1966 en is daarmee al zeven decennia actief.