Supercar

Daan Meijer pakt overwinning in zaterdagrace op Gamma Racing Day

21:09 18-08-2018

Daan Meijer heeft zaterdagmiddag aan het langste eind getrokken in het Porsche-machtsvertoon tijdens de Gamma Racing Day op TT Circuit Assen. In een wedstrijd die tot de laatste seconden spannend was, kwam de BODA Racing Porsche 991 GT3 Cup-piloot als eerste over de finish. Supersport 1-winst ging naar Febo Racing Team-rijders Stan van Oord en Dennis de Borst. Koopman Racing-duo Joop en Bart Arendsen reed hun BMW 1 Serie GTR naar een sterke overwinning in de Supersport 2-klasse, terwijl Assen-inwoner Henk Tappel in zijn achtertuin de overwinning in de Sport division greep.

GT

Bob Herber had een zeer goede start van de race. De Porsche-coureur reageerde fel op de gedoofde lichten en kon op het eerste rechte stuk beide JR Motorsport-BMW’s inhalen. Voor John de Wilde verliep de start minder voortvarend. De Porsche-coureur ging in de eerste bocht in de rondte en moest hierdoor achteraan aansluiten. Aan de kop van het veld ontstond meteen een spannend gevecht tussen koploper Bob Herber en achtervolgers Bas Schouten, Roger Grouwels en Daan Meijer. Schouten kon aan het einde van de eerste ronde meteen weer Herber verschalken. De BMW-coureur kon daarna meteen wat uitlopen, terwijl Herber onder druk kwam te staan van Roger Grouwels en Daan Meijer.

Ook Meijer kon niet veel later Bob Herber inhalen, dit in tegenstelling tot Roger Grouwels. Grouwels verloor in de derde ronde kostbare seconden en viel terug naar de zevende plaats. Herber moest desondanks nog steeds in zijn spiegels blijven kijken, want nu was het Ceyisakar die aan begon te dringen bij de Porsche-coureur. Achter Ceyisakar sloten bovendien BMW-coureur Michael Verhagen en Porsche-coureur Roger Grouwels al snel aan.

Aan de kop van het veld kon Bas Schouten ondertussen een solide voorsprong opbouwen op Daan Meijer. Achter Daan Meijer kon Bob Herber lang de derde positie vasthouden, maar vlak voor het pitstopwindow slaagde Roger Grouwels, die weer was opgeklommen naar de vierde plaats, erin om Herber in te halen. 

Na de pitstops had Ward Sluys het stuur van de BMW-silhouette overgenomen van Bas Schouten. Voor Sluys begon zijn stint minder goed, want de BMW-coureur ging na een touche in de tweede bocht in de rondte. Sluys kon zijn weg echter meteen weer vervolgen maar verloor kostbare tijd.

Ondertussen had Daan Meijer na de pitstops met zijn Porsche de eerste positie in handen gekregen. Meijer werd echter op de voet gevolgd door zijn BODA Racing teamgenoot Bob Herber. Ward Sluys lag op positie drie, met daarachter weer Bas Barenbrug en Roger Grouwels. Daarbij stond Barenbrug meteen onder zware druk van teamgenoot Grouwels, wat zeer mooie beelden opleverde. Grouwels kon uiteindelijk echter profiteren van een drive-through van Barenbrug, omdat zijn pitstop te kort was geweest.

Ook aan de kop van het veld werd het zeer spannend. Daan Meijer werd namelijk flink onder druk gezet door zijn teamgenoot Bob Herber. Meijer wist zich echter goed breed te maken waardoor Herber alles uit de kast moest halen om de eerste plaats te kunnen bemachtigen. 

Toch lukte het Herber om de eerste plaats over te nemen van Daan Meijer. Herber plaatste een knappe inhaalactie bij De Bult waar Meijer geen antwoord op had. Herber kon daarna meteen een gaatje slaan richting Meijer. Ward Sluys lag nog steeds op de derde plaats, met inmiddels Roger Grouwels op positie vier.

Grouwels drong flink aan bij Sluys, die niet kon voorkomen dat Grouwels de derde plats van hem afpakte. Sluys moest daarna nog steeds in zijn spiegels blijven kijken, omdat ook Edward Grouwels sneller was dan de BMW-coureur. Ook aan de kop van het veld bleef het onverminderd spannend tussen Daan Meijer en Bob Herber. Herber kon zijn voorsprong op Meijer toch niet verder uitbouwen en Meijer zag hierdoor zelfs kans om Herber weer in te halen. 

Tot de slotfase bleef het tussen Herber uitermate spannend, maar toch was het uiteindelijk Daan Meijer die zijn eerste positie niet meer uit handen gaf. Meijer won dus de race, voor teamgenoot Bob Herber. Roger Grouwels finishte uiteindelijk op positie drie en maakte daarmee een volledig Porsche podium compleet.

Daan Meijer (BODA Racing, winnaar): “Het was een hele leuke wedstrijd met aan het einde een zeer spannend gevecht met Bob. Bob was sneller in de bochten maar Meijer toch weer Herber ingehaald.”

Bob Herber (BODA Racing, tweede): “Er zit een verschil in onze auto’s want ik heb een 3.8 liter motor terwijl Daan al een nieuwe 4.0 motor heeft. Op de rechte stukken was Daan dan ook wat sneller waardoor ik vol moest focussen op de bochten en op het uitkomen van die bocht. Uiteindelijk kon hij mij daarom toch nog inhalen.” 

Supersport 1

Vanaf pole-position in Supersport 1 gestart, moest Dennis de Borst in de eerste bocht uitwijken voor de gespinde John de Wilde waardoor hij de leiding verloor. Jan van der Kooi nam in zijn Lotus Exige de eerste plaats over, maar kon niet lang standhouden tegenover de Febo Racing Team SEAT León Cupra TCR van De Borst. 

Na de verplichte serie pitstops kwam De Borst’s teamgenoot Stan van Oord als tweede terug op de baan. Profiterend van de 30 strafseconden die de Febo SEAT extra moest stilstaan in de pits, kwam Benjamin van den Berg in de Harders Plaza BMW E90 die hij deelt met Robert van den Berg na de pitstops als leider bovendrijven. Zijn koppositie was niet van lange duur: Van Oord bracht zijn SEAT al snel weer naar de eerste plaats van het veld.

Vanaf dat moment had Van Oord de race onder volledige controle: Jack van der Ende, die even later de tweede plaats claimen, kon in zijn met Max Veels gedeelde JW Raceservice SEAT Sport Leon Cup Racer het gat naar Van Oord niet dichten, en ook achter hem kon Van den Berg niet bij Van der Ende aansluiten. 

Dennis de Borst (Febo Racing Team, winnaar): “Ik moest bij de start voor een Porsche uitwijken. Ik schoot er omheen en gelukkig zat er niemand naast mij, maar Van der Kooi nam de eerste bocht wat wijd en kwam voor mij. Binnen twee ronden had ik hem weer te pakken en kon ik wegrijden. 

“Om de banden te sparen voor Stan ben ik wat rustiger aan gaan rijden: een beetje shortshiften, niet te gek. Dit is top, fantastisch. 30 strafseconden en nog hebben we gewonnen. En we weten het: Assen is echt een circuit voor onze auto.”

Stan van Oord (Febo Racing Team, winnaar): “Het was eigenlijk een kwestie van uitrijden. Dennis heeft een supergoede stint gereden en kon een mooi gat slaan naar de rest van het veld. 

“We kwamen na de pitstops de baan op en lagen tweede. Ik heb Van den Berg in kunnen halen en vanaf dat moment was het een kwestie van uitrijden en de boel heel houden. We hebben ook goede zaken gedaan in het kampioenschap. 

“Morgen starten we weer eerste, en weer met maximale strafseconden, dus ik zie niet in waarom we morgen niet weer voor het podium moeten gaan.

Supersport 2

In de Supersport 2 division kon Joop Arendsen in de eerste ronden zijn eerste plaats behouden. Bart Arendsen had zich in de kwalificatie in de top van het Supersport 2-veld genesteld maar vader Joop moest in de eerste ronden deze groep toch aan zich voorbij laten gaan. Zijn voorsprong op divisiegenoot De Leeuw was na vijf ronden echter al opgelopen tot vier seconden. Achter De Leeuw sloten Delencre en Lubbers aan op de plaatsen drie en vier.

Arendsen kon zijn eerste plaats tot aan het pitwindow behouden en ook De Vreede bleef solide op de derde plaats. Voor Delencre verliep de eerste fase van de race wat minder voortvarend. De bestuurder van de Peugeot 308 spinde bij het uitkomen van de Geert Timmer Bocht en gleed daarbij van de baan. Ondanks een lichte touché met de bandenstapels kon Delencre zijn weg wel vervolgen.

Na de pitstops had Bart Arendsen het stuur van de BMW 1-serie GTR overgenomen van vader Joop. Achter Arendsen lag De Vreede met zijn BMW E46 M3 op de tweede plaats. De Vreede verloor in zijn achtervolging naar Arendsen echter kostbare tijd door een spin in de Strubbe. Bart Arendsen kon na de pitstops zijn voorsprong op achtervolger De Vreede verder uitbouwen. Achter De Leeuw lag Cor Euser op de derde plaats. 

In de laatste fase van de wedstrijd moest Bart Arendsen nog een stop and go van tien seconden inlossen omdat zijn pitstop te kort was geweest. Ondanks deze straf bleef Arendsen echter solide op de eerste plaats liggen. De overwinning voor Bart en Joop Arendsen kwam dus niet meer in gevaar en zij pakten daarmee de overwinning in de Supersport 2-divisie. De Leeuw en De Vreede eindigden op positie twee, voor het duo Lubbers-Euser.

Bart Arendsen (Koopman Racing, winnaar): “Het was een mooie wedstrijd, ik heb in mijn stint ook veel kunnen strijden met coureurs uit de Supersport 1-divisie.”

Joop Arendsen (Koopman Racing, winnaar): “Ik raakte nog een bandenstapel achterop het circuit, maar gelukkig liep ik hierbij geen schade op.”

Sport

Henk Tappel hield bij de start de Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo van Rob Nieman achter zich en begon direct uit te lopen. Bart van den Broeck, gestart als derde met de Traxx Racing Team Peugeot RCZ Cup, pakte na enkele ronden de tweede plaats van Nieman. Ondanks een langere verplichte pitstoptijd lukte het Nieman om zijn Clio voor die van Van den Broeck weer op de baan te brengen.

Racing Team Tappel was echter onverslaanbaar: Nieman was niet in staat om de snelheid van lokale held Tappel te evenaren, en achter Nieman lukte het Chris Voet niet om zijn Traxx Racing Peugeot naar Nieman toe te rijden.

Henk Tappel (Racing Team Tappel, winnaar): “Ik voel mij helemaal super! De start ging heel goed en ik heb van begin af aan gecontroleerd en kon wat aanhaken bij de snellere klassen. 

“Ik woon hier 5 minuten vandaan dus we gaan dit zo meteen vieren.”