Drivers news

BS Racing is een vriendenteam dat top presteert

10:36 31-07-2019

In de winter van 2018-2019 stond Supersport 1-coureur Marcel van de Maat voor een moeilijke beslissing. Peter Schreurs, zijn teamgenoot bij BS Racing en tevens zijn beste vriend, stopte met actieve autosport omdat hij het privé te druk had gekregen. Betekende dat het einde van BS Racing, of zou Van de Maat als coureur ook in zijn eentje de kar kunnen trekken? Na vier evenementen, met een overwinning op Circuit Zolder en een tweede plaats op Spa-Francorchamps, heeft de bestuurder van de herkenbare oranje BMW M3 GTR laten zien dat hij ook als enige BS Racing-coureur mee kan strijden in de top van het klassement. "Dit succes is mogelijk omdat ons team echt staat als een huis. We zijn er voor elkaar in voor- en tegenspoed en dat is echt heel bijzonder om mee te maken", glimt Marcel van de Maat vol trots.

Van monteur 
In 2007 zette Marcel van de Maat de eerste voorzichtige stappen in de autosport. Niet als coureur, maar als monteur van zijn vriend Peter Schreurs, die in de Suzuki Swift Cup begon. Samen hebben zij met Bennie Schoemaker het BS Racing Team opgericht. Al vanaf zijn 13e werkte Marcel bij bedrijfswagengarage Rekos Almelo en dus was het niet vreemd dat hij de HTS Autotechniek ging doen. Ook vader Johan van de Maat, die er al vanaf het begin bij is tijdens de races en zelfs elk weekend samen met Marcel aan de auto sleutelt, werkt ruim 40 jaar bij Rekos en gaat in juni 2019 met pensioen. 

Naar coureur
In 2009 ging Marcel zelf ook rijden in de Swift Cup. Er werd voor het team een trailer gekocht en helemaal tip top opgebouwd. Gedurende drie jaar streden Marcel en Peter samen in de Swift Cup en het team floreerde. Nadat Suzuki de klasse stopte stapte BS Racing over naar de Clio Cup Benelux, een mooie opvolger. Er werden twee Clio's type 3 gekocht en met een mooie nieuwe sponsor Energy zag het er voor beide vrienden veelbelovend uit.

Treurig nieuws
Groot was dan ook het verdriet toen de directeur van Energy onverwachts overleed. In de eerste plaats omdat Marcel en Peter een enorm goede vriendenband met hem hadden. Het betekende echter ook dat de sponsoring ophield en hoewel dat natuurlijk niet in verhouding stond met het persoonlijke leed, was het voor BS Racing een flinke aderlating. Daarnaast was de publiciteit rondom de Clio Cup Benelux erg slecht en dus besloten Marcel en Peter om naar een volgende uitdaging uit te kijken.

Nieuwe uitdaging
Die werd gevonden in de Supercar Challenge, een prachtige klasse waarin alles al sinds 2001 prima geregeld is voor teams en rijders. Marcel en Peter hadden voor deelname keuze uit vier opties; De Clio's van het team aanpassen, een Seat Leon Cupra, een BMW M3 GTR of een WTCC auto aanschaffen.

Custom made
Na rijp beraad en ook in overleg met de sponsors werd gekozen om het diepe in te springen en te kiezen voor een achterwiel aangedreven auto, de BMW M3 GTR. Daarmee brak een lange leerperiode aan, want alles aan de auto is custom made en de BMW moest volledig opnieuw opgebouwd worden. De motor moest worden gereviseerd en een grotere versnellingsbak met paddles werd geïnstalleerd. 

Steeds beter
Een moeilijke en vooral dure periode voor het team, maar elk seizoen ging het team met sprongen vooruit. In het vierde jaar Supercar Challenge kon de titelstrijd worden aangegaan en werden zij derde. Elk jaar werd de BMW in de winterperiode beter en betrouwbaarder gemaakt en na afgelopen seizoen leek de tijd rijp om echt voor de titel in de Supersport 1 te gaan. 

Stoppen of doorgaan
Maar ook het privéleven van een coureur speelt natuurlijk mee. Peter werd eigen baas en ging daarnaast een huis bouwen, waardoor het hem aan tijd zou gaan ontbreken om voldoende met BS Racing bezig te kunnen zijn. Waar de winter altijd gebruikt werd om de auto aan te pakken moesten zij nu beslissen om door te gaan of te stoppen met het race-avontuur. Het hele team, dat daarin net zoveel inspraak krijgt als de coureur zelf, was het erover eens dat een andere tweede rijder geen optie was. Marcel: "We zijn zo goed op elkaar ingespeeld dat een vreemde erbij dat gevoel waarschijnlijk weghaalt en dat willen we absoluut niet." De sponsors werden geïnformeerd en tot ieders vreugde was er weliswaar één sponsor die stopte, maar werden er zes nieuwe gevonden. Dus besloten zij er samen voor te gaan.

Hecht team
BS Racing heeft dit seizoen elf vaste teamleden en vier man als back-up. Naast allrounder Marcel zijn er vier monteurs, twee overall support, catering en zelfs voor de PR. Een zeer gemotiveerd team dat er veel plezier in heeft om optimaal te presteren in de races, maar ook om de gasten, vaak rond de 100, een mooie ervaring mee te geven.

Hard werken
De oranje BMW M3 GTR is inmiddels wel verouderd, maar de techniek is nog van deze tijd. BS Racing doet alles aan de auto zelf en dat blijft een grote uitdaging, want met name de aerodynamica van de auto is moeilijk. En er moet keer op keer ontzettend hard gewerkt worden om de auto voor een evenement klaar te krijgen. Bovendien kan BS Racing niet, zoals veel teams wel doen, trainen voor een evenement, daarvoor is het budget net te krap.

Mooiste cadeau
Groot was dan ook de vreugde tijdens de Zolder Superprix toen Marcel de eerst race won. "Toen ik als winnaar over de finish kwam was ik zo ontzettend blij voor ons allemaal. Ik besefte dat ik mijn vader, die juist die dag niet aanwezig kon zijn omdat hij op zijn werk zijn pensioensfeest vierde, het mooiste cadeau bezorgde dat ik hem kon geven. Het was voor ons allemaal heel erg emotioneel en de euforie was dan ook groot!"

Iets minder
Ook op Spa-Francorchamps ging het met een tweede plaats in de tweede race prima, al was de uitvalbeurt in de eerste race een domper. BS Racing ging als de nummer twee in het klassement vol goede moed naar het vierde evenement, de Blancpain GT World Series op Circuit Zandvoort. Hoewel deze baan voor Marcel geen geheimen meer heeft zat het hier echter niet mee. In de eerste race kostte een te korte pitstop hem een podiumplek en werd hij zesde, in de tweede race viel hij in leidende positie uit met technische problemen. 

Veel schade
Terug in Rijssen is de diagnose stelling direct opgestart en is er geconstateerd dat er veel schade is aan de koppeling, koppelinghuis en versnellingsbak. Allemaal oplosbaar en vervangbaar, maar het is wel een kostbare aangelegenheid. Daarnaast moet ook het differentieel een grote update krijgen als gevolg nog van de schade op Spa-Francorchamps. Een grote klus, maar niet onhaalbaar. In de planning staat nu dat alles op 8 augustus gerepareerd en vervangen moet zijn. Vervolgens heeft BS Racing nog één week de tijd om de puntjes op de i te zetten om daarna af te reizen richting Assen.

Goed gezind?
Tijdens de Gamma Racing Days op het TT Circuit van Assen heeft BS Racing vorig seizoen de eerste race gewonnen. Vanzelfsprekend willen zij dit kunststukje heel graag herhalen op hun thuiscircuit! Marcel is daarover positief: "Nu eerst maar hard sleutelen en dan gaan we 18 augustus kijken of de Drentse baan ons wederom goedgezind is!"