Supercar

Bob Bau wint tweede race Sport Division voor Thijmen Nabuurs en Lorenzo van Riet

15:57 02-06-2019

Na 31 ronden over de Omloop van Terlaemen kwam Ruud Olij als eerste over de finish. Omdat hij echter de pitstraat inreed seconden voor de pitwindow open ging en dus erg langzaam moest rijden om niet te vroeg binnen te komen, werd hij door de wedstrijdleiding bestraft met 20 seconden extra. Daardoor viel hij terug naar de vierde positie. Zo won Bob Bau in zijn KTM X-Bow voor de jongelingen Thijmen Nabuurs en Lorenzo van Riet, Robert van den Berg werd derde. Remco de Beus won in de Supersport 2, Henk Tappel was voor de tweede keer dit weekend de beste in de Sport divisie.

Na de verrassende overwinning van Marcel van de Maat in de eerste race staat het startveld gereed voor de tweede wedstrijd op Circuit Zolder. Equipe Dennis de Borst /Stan van Oord reed in de kwalificatie ook de snelste tweede tijd en zij mogen dus opnieuw van poleposition beginnen. Dennis de Borst gaat de eerste stint aanvangen. Naast hen staat in een identieke Leon Cupra TCR equipe Max Veels/Jacky van der Ende met eerstgenoemde als vertrekkende rijder. Danny Wagtmans en equipe Estella van der Wiel/Jaxon Verhoeven, zijn na hun zware crash van race 1 gisteren helaas al naar huis vertrokken.

Zij aan zij gaan De Borst en Veels na de rollende start op weg naar de eerste Linkerbocht, waarbij De Borst aan de binnenkant de leiding pakt en een tiental meters voorsprong neemt op Veels. Ruud Olij met zijn BMW E92 M3 verliest bij het aanremmen van de Jacky Ickx-chicane zijn derde plaats aan de KTM X-Bow van de Oostenrijker Bob Bau, die er in de eerste race er ook goed bij zat. Gelijk een safetycar in de baan na problemen bij Nicolas Delencre, die met zijn Peugeot 308 Cup midden op de baan stil valt aan het einde van het rechte stuk. Nadat de winnende wagen in Supersport 2 van gisteren is weggesleept wordt het veld na zes ronden weer losgelaten.

Bau passeert Veels en pakt de tweede plaats over. De Borst is aan kop 2,5 seconden los. De verschillen in de strijd om de derde plaats zijn minimaal. Ruud Olij, Marcel van de Maat, Robert van den Berg en ook Thijmen Nabuurs zitten kort achter Veels. Even later neemt de X-Bow de leiding over van De Borst. Milan Teekens gaat eraf in de Lucien Bianchi bocht. Hij gaat op volle vaart door het grind en komt tot stilstand tegen de bandenstapel. De ophanging is kapot en om de BMW Zilhouette weg te halen volgt de tweede safetycarperiode.

Het hele veld komt weer dicht bij elkaar en als de safetycar de ingang van de pitstraat nadert is het voor de eerste rijders net te vroeg voor de Pit Window open gaat voor de verplichte pitstops. De eerste zeven wagens rijden door, de rest van de deelnemers duikt onder aanvoering van Ruud Olij gelijk de pits in. De seconden tikken weg terwijl Olij bijna kruipend de lijn nadert waar de pitstop ingaat. Hij redt het precies, maar heeft zo langzaam moeten rijden dat de wedstrijdleiding niet anders kan dan hem een tijdstraf van 20 seconden te geven. De rijders achter hem krijgen die straf niet, omdat zij niet sneller konden. Een ronde later gaan ook de eerste rijders naar binnen, waar de opgebouwde successeconden, net als in de eerste wedstrijd een rol gaan spelen.

Na alle stops is het klassement weer aardig door elkaar geschud. Ruud Olij ligt op kop voor Robert van den Berg met de BMW E90 en René Steenmetz, die een combinatie vormt met Stephan Polderman, met de ex Team Bleekemolen Leon Cupra TCR. Martin Huisman komt de pits in met remproblemen, zijn remleiding is kapot en het kost hem drie ronden om de race te kunnen hervatten.

Sandra van der Sloot, die een duo vormt met John van der Voort, moet haar Renault Clio 1.6 Turbo aan de kant van de baan parkeren.

Nadat hij eerst Bart Drost met de Renault Clio 1.6 Turbo voor zich moest dulden, herstelt de Henk Tappel de volgorde in zijn voordeel en ligt eerste in de Sport klasse.

De enige overgebleven wagen in de Supersport 2 is in handen van Remco de Beus met de BMW E36 M3. Na de problemen in de eerste race kan De Beus nu gelukkig wel de hele race rijden.

De aanvankelijke koploper Dennis de Borst heeft na de rijderwissel met Stan van Oord duidelijk last gehad van de successeconden in de pits. De Leon Cupra TCR is terug gezakt naar een tiende plaats. Ook Bob Bau heeft last van de successeconden, maar weet zich toch op te werken naar een derde plaats, met achter hem de Leon Cupra TCR van Lorenzo van Riet en de teruggezakte René Steenmetz.

In de laatste minuten gaat het prima voor Bob Bau, die ook tweede man Robert van den Berg een plaats terug verwijst en duidelijk sneller is dan koploper Ruud Olij. De Oostenrijker komt een kleine drie seconden later over de finish dan Ruud Olij, maar door de 20 seconden straf valt Olij terug naar de vierde positie en dus wint Bau de tweede race. Van den Berg moet in de slotfase ook zijn meerdere erkennen in Lorenzo van Riet, die de tweede podiumplaats in Supersport 1 pakt.

In de Sport klasse valt Bart Drost terug naar de vierde plaats. Rob Nieman heeft de Spirit erin en gaat het duel aan met koploper Tappel, maar redt dat net niet. Equipe Chris Voet/Bart van den Broeck, met de Peugeot RCZ Cup wordt derde.