Bizarre race met veel positiewisselingen bij GT&Prototype Challenge

19:32 01-06-2019

Na de rollende brullende start van de GT&Prototype Challenge ging de als tweede gekwalificeerde Max Aschoff met zijn indrukwekkende Ginetta Nissan G58 er als een speer vandoor. Zijn LMP-klasse collega Laurents Hörr, met de fraaie Ligier LMP3, moest op een gepaste en oplopende afstand toe kijken. Equipe Tom Boonen-Thomas Piessens reed met hun Norma MF20FC op een derde plaats, voor de teruggezakte equipe Luc de Cock-Tim Joosen met eenzelfde bolide. De eerste GT-plaats was in handen van John de Wilde, die nog flink moest trappen met zijn Porsche 991 GT3 Cup, om zijn 25 successeconden straks bij de pitstop enigszins te compenseren. Hij zag Lamborghini Super Tropheo van Max Weering achter zich in de spiegels steeds groter worden. Ward Sluys reed daar weer op kleine achterstand achter.

Een uitstapje van Ward Sluys zorgt voor de nodige troep op de baan in bocht 6. Op vrijwel hetzelfde moment verliest de Norma van  Francois Bouillon en Marco van Oppens de voorkant van de auto. Dat is voor de wedstrijdleiding reden om de safetycar uit te laten rukken en gelegenheid te geven voor het nodige bezemwerk. Op datzelfde moment gaat de pit window open en op Jos Jansen na besluit iedereen de pits op te zoeken voor de verplichte pitstop.

Na de herstart is de situatie op de baan helemaal anders. Aan kop kan Max Aschoff het tempo niet meer volhouden en moet Laurents Hörr voor zich dulden. Ook Boonen-Piessens verliezen een plek aan De Cock-Joosen. Ondanks een wat langer verblijf in de pits bij de verplichte stop pakt John de Wilde toch weer de kop bij de GT’s, Jos Jansen is door zijn andere tactiek op de tweede plek terecht gekomen en Max Weering ligt een ronde achter zijn klassegenoten. De teammanager van de aan de leiding liggende Laurents Hörr moet zich na afloop van de race melden bij hoofd wedstrijdleiding, dat belooft vaak niet iets goed.

Max Aschoff zorgt nog voor wat opschudding door keihard de grindbak te bezoeken van de eerste linkerbocht. Een plaatselijke gele vlag moet voor wat rust brengen. De Duitser heeft zich flink ingegraven en komt niet meer weg.

Laurents Hörr valt terug achter Equipe De Cock-Joosen naar de tweede plaats. Derde wordt equipe Boonen-Piessens. Al met al een vreemde race met rare positiewisselingen en verraste winnaars in zowel de GT& Prototype als de GT divisie.