GT Prototype

BE Motorsport wint race 2 Hankook Finaleraces, De Wilde wint GT's, JR Motorsport GT-kampioen

17:38 21-10-2018

BE Motorsport heeft de laatste Supercar Challenge-wedstrijd van 2018 gewonnen. Het rijdersduo Javier Ibran Pardo en Mathijs Bakker zag tijdens de Hankook Finaleraces op TT Circuit Assen de concurrentie uitvallen en bleven zelf foutloos. De GT-klasse werd door John de Wilde gewonnen. JR Motorsport-coureurs Michael Verhagen en Willem Meijer werden tweede waarmee zij het GT Division-kampioenschap op hun naam schreven. Radical SR3-Praga-winst ging naar Kelvin Snoeks.

LMP3

Max Aschoff wist in zijn snelle Ginetta G58 de leiding bij de start vast te houden. Achter hem pakte de BE Motorsport Ligier LMP3 de tweede plaats. Tot aan de pitstops hield Aschoff de leiding vast, maar bij zijn pitstop staken technische problemen de kop op die tot het einde van de race voor EDEKA Aschoff Racing leidde. 

Ook Prime Racing kende problemen: kort na de pitstops kwam de Ginetta G57 voor een langdurige pitstop naar binnen met een technisch probleem, wat de zege aan BE Motorsport liet. Jean-Marc Lequeux en Jean-Pierre Ueberecken werden op een achterstand van drie ronden als tweede in LMP3 geklasseerd. 

Mathijs Bakker (BE Motorsport, winnaar LMP3): “Het was zwaar. De baan was glad en het kostte een aantal rondjes om vertrouwen op te bouwen. Toen ik meerdere auto’s zag uitvallen dacht ik ‘ho, wat gebeurt hier?’ Ik was gisteren natuurlijk uitgevallen en nu overkomt het hen.

“Het is serieus lekker om een keer te winnen. Ik ken de baan en dat heeft enorm geholpen. Ik kon bij de start goed tussen Ueberecken en Aschoff komen en daarna kon Ueberecken niet meer aansluiten, dat was de bedoeling!”

GT Division

De twee JR Motorsport BMW’s konden in de openingsronden hun posities vooraan het veld niet vasthouden. Michael Verhagen, kampend met een blessure, viel terug naar de vierde plaats. Ward Sluys moest zelfs helemaal opgeven nadat de Porsche van Jos Jansen en de BMW van Sluys elkaar raakten en hij met schade de pits in moest.

Speedlover Porsche 991 GT3 Cup-coureur John de Wilde had de leiding overgenomen en werd gevolgd door mede-Porsche-piloot Bob Herber.

Na de pitstops lag De Wilde nog steeds op de eerste plaats. Floris Dullaart en Herber kwamen als tweede en derde bovendrijven, maar moesten een drive-through-penalty uitzitten vanwege een te korte pitstop. Hierdoor steeg Willem Meijer, de co-piloot van Michael Verhagen, naar de tweede plaats wat ruim genoeg was om de titel binnen te slepen. In de laatste ronden kwam Meijer nog dichtbij De Wilde, maar het was de Porsche-coureur die aan het langste eind trok en het seizoen met zijn vierde zege afsloot.

Bob Herber pakte in zijn BODA Racing Porsche 991 GT3 Cup de derde plaats op het podium.

Michael Verhagen (JR Motorsport, 2e GT): “Het was heel zwaar, echt doorbijten. Maar ik heb ‘m veilig binnengebracht. Willem moest de rest doen en dat heeft hij gedaan. De pit window ging open en ik ging gelijk naar binnen—het had geen twee ronden langer moeten duren.”

Willem Meijer (JR Motorsport, 2e GT): “Michael had de banden perfect gehouden. Het was aan mij om zo hard mogelijk te stampen en de auto op de baan te houden. De auto was top, het kampioenschap is binnen!”

Radical SR3-Praga

Kelvin Snoeks had zijn zinnen gezet op een zo hoog mogelijke klassering. Met de rest van zijn klasse geen partij voor de Praga R1 baande hij zich een weg door het GT-veld. Snoeks miste nét het podium in het algemene klassement: hij werd vierde maar won zijn klasse.

Alain Berg pakte de tweede plaats.

VOLLEDIGE UITSLAG