Drivers news

Alain Berg is de snelste gymleraar van de Benelux

14:05 03-07-2019

Luxemburger Alain Berg heeft het in de Supercar Challenge enorm naar zijn zin. Na vele omzwervingen in raceklassen in diverse landen heeft de gymleraar in zijn Radical SR3 nu eindelijk de strijd gevonden waarnaar hij op zoek was. "Al zou ik natuurlijk graag wat meer Radicals willen zien, want dan heb je natuurlijk nog een veel beter vergelijk hoe goed of slecht je bent", lacht de sympathieke coureur.

Trackdays
Alain Berg heeft al heel wat racekilometers gemaakt. In karts, motoren, Clio, BMW, Radicals, als het maar wielen heeft en hard kan gaan wil Berg het graag proberen. Op 24-jarige leeftijd begon hij trackdays te rijden. Eerst in een Clio, maar hij kon voor een mooi prijsje een Radical kopen en dat is toch meer het type auto waar zijn voorkeur naar uitgaat. Op een dag reden er ook een paar professionele Radical-coureurs mee en Berg was benieuwd of het verschil met zijn eigen snelheid erg groot was. Tot zijn verbazing kon hij die rijders probleemloos volgen en zo besloot hij toch eens aan een race deel te nemen.

Nauwelijks tegenstand
Hij kocht een BMW 135 en ging racen in het BRCC. Daar was echter nauwelijks tegenstand, dus besloot hij terug te keren bij de Radicals. Nu met een gesloten Radical met V8 motor. Die V8 gaf echter veel problemen, zelfs zo erg dat de motor tijdens een endurance race na elf uur explodeerde. 

Supercar Challenge
Een nieuwe kans kwam er voor Berg toen hij hoorde dat er een Radical SR8 te koop was bij een team uit de Supercar Challenge. Hij werd uitgenodigd om naar Assen te komen en de auto uit te proberen tijdens de races. Dat liet Berg zich geen tweede keer zeggen. Hij stapte in en genoot, maar viel de eerste race uit. "Boven de 8000 toeren viel de batterij uit, waardoor ik moest opgeven. Maar het team heeft dit in orde gemaakt en ik won de tweede race. Zo had ik niet alleen een prima nieuwe auto, maar ook een geweldige raceklasse gevonden om te gaan racen."

Trouwe sponsor
Het bijzondere aan de racecarrière van Alain Berg is dat het hem lukt om met een klein budget toch aan serieuze races mee te doen. "Maar het zou mij niet lukken zonder mijn enige en trouwe sponsor Bati Consult. Christian Schock, ondernemer in vastgoed, vindt het leuk om mij te ondersteunen en dankzij hem is het voor mij mogelijk om te racen in de GT&Prototype Challenge."

Kosten laag houden
"Naast mijn werk als gymleraar in Luxemburg is dit voor mij mijn grote passie. Ik doe bijna alles zelf, waardoor ik de kosten laag kan houden. De meeste Radical-coureurs kopen bijvoorbeeld een nieuwe body wanneer er iets aan kapot gaat, omdat de body één geheel is. Ik koop een polyester reparatiekit van een paar tientjes en ga zelf aan de slag. Dat gaat ook prima.

Op het circuit word ik geholpen door Luc Dodion van DOMEC racing, de beste Radical monteur die ik me kan wensen.

Coaching
Lesgeven doet Berg niet alleen op school, hij heeft in de GT&Prototype Challenge ook twee jonge rijders onder zijn hoede genomen die hij coacht. Antoine Mattéo en Hector Gouraud besturen samen de andere Radical SR3 en hebben veel baat bij de coaching door Berg. "Het is voor rijders zonder ervaring niet eenvoudig om tussen zoveel verschillende auto's te racen, maar ze doen dat erg goed. Het is mooi om te zien dat zij allebei progressie maken"

Snelheidsverschil
Alain Berg geniet van de races in de Supercar Challenge, maar heeft het niet makkelijk. "Ik rijd tussen auto's uit verschillende divisies met hele andere specificaties dan mijn Radical. De GT's en de auto's in de Supersport 1 hebben op de rechte stukken veel meer topsnelheid en lopen daar hard van mij weg. maar in de bochten maak ik dat weer goed. Op Spa-Francorchamps bijvoorbeeld kan ik dankzij de enorme downforce een bocht als Pouhon nemen met 190 km per uur. De toerwagens moeten daar juist vol in de remmen. Het resultaat van die snelheidsverschillen is dat het vaak moeilijk is om een auto te passeren en ervan weg te rijden. Maar de strijd is altijd leuk, dus ik heb het enorm naar mijn zin in de GT&Prototype Challenge.      

Schandalig
In Luxemburg is motorsport niet echt populair, of althans, het komt niet veel in het nieuws. Tot grote frustratie van Berg. "De kranten zijn alleen geïnteresseerd om een artikel te plaatsen als daar flink voor betaald wordt. Ik heb meegemaakt dat ik tweede werd in de Funcup tijdens de 25 uur van Spa en een andere Luxemburger werd iets van 24e. Toen verscheen er een heel artikel over de hem in de krant, maar over mij geen letter. Ik vind dat echt schandalig, dat heeft niets met het brengen van nieuws te maken."

Bucketlist
Op de bucketlist van Berg staat met grote letters het racen in een LMP3, de geweldige prototypes waarvan er op Spa-Francorchamps maar liefst vijf aan de start stonden. "Dat lijkt me een geweldige ervaring. Maar dan moeten er nog wel wat sponsors bijkomen", besluit Berg lachend.