17-jarig talent maakt overstap van formulewagens naar Supercar Challenge

11:40 13-04-2012

Volgende week gaat op Circuit Zolder in België het nieuwe seizoen van de Supercar Challenge van start, met op de startgrid veel nieuwe inschrijvingen. Eén van de opvallendste inschrijvingen is daarbij de naam van Peter Hoevenaars, die vandaag (13 april) pas 17 jaar(!) geworden is. Hoevenaars verschijnt aan de start van de Supersport-divisie met een door Peter Claassen geprepareerde BMW 1-serie.

Ondanks zijn jonge leeftijd is Hoevenaars zeker niet onervaren. Al op jonge leeftijd stapte de jonge coureur in een kart, en afgelopen seizoen kwam hij uit in de Duitse Formule ADAC. “Ik ben vroeger toen ik zes was een keer met mijn vader naar de kartbaan in Eindhoven geweest. Daar heb ik toen een paar rondjes in een huurkart gereden, en daarna hebben we al vlug een eigen kart gekocht. Mijn vader heeft destijds de eerste twee jaar voor mij gesleuteld en zo hebben we toen eigenlijk een beetje aangerommeld”, vertelt Hoevenaars. “Daarna, toen ik negen was, ben ik bij de vader van Nelson van der Pol ( Dirk van der Pol ) in het team gaan rijden. Bij Van der Pol heb ik drie jaar gereden en ben ik uiteindelijk tweede geworden in het Nederlands kampioenschap. Bij Van der Pol hebben we echt drie super mooie jaren gehad en veel geleerd, wat van belang was voor de komende jaren in het karten.”

\"\"

Na het Nederlands kampioenschap spreidde Hoevenaars verder zijn vleugels. “Na Van der Pol zijn we verder gegaan met een ander team in het karten. In 2008 stond ik na twee races eerste in het Europese kampioenschap, maar na twee slechte laatste races vielen we terug naar plek vijf. Ik was wel beste nieuwkomer, en ik werd dat jaar bovendien tweede in het NK karten”, legt Hoevenaars uit. “In 2009 en 2010 heb ik in de WSK series gereden. Dit is een wereldserie in het karten, waarin we op circuits in heel Europa reden. In 2009 reed ik bij een klein Nederlands team, Keijzer Racing. Dat jaar wonnen we één race in dit kampioenschap. Dit was erg speciaal, omdat we toen alle fabrieksteams versloegen. Dat jaar eindigde ik op een zevende positie in de WSK en was ik bovendien beste rookie.”

\"\"

De resultaten van Hoevenaars bleven niet onopgemerkt. Zo werd Hoevenaars in 2010 geselecteerd voor het Italiaanse fabrieksteam van Intrepid. “Ik eindigde dit jaar derde van de wereld in de WSK serie. Daarna zijn we in contact gekomen met Mücke Motorsport in Duitsland om Formule ADAC te rijden (voorprogramma GT Masters ). Dit leek ons erg interessant en we hebben de aanbieding dan ook aangenomen. Hierna zijn we eind 2010 begonnen met testen bij Mücke”, aldus Hoevenaars. “Dit verliep erg goed en we zaten qua tijden constant bij de snelste drie. In Barcelona begon het al raar te lopen; onderdelen van mijn auto werden op auto's van mijn teamgenoot gezet en de tijden gingen toen al iets naar beneden. Na de winter gingen we naar het team om een stoel te maken. Toen had ik een andere auto, monteur en engineer. Dat vonden we al raar. Tijdens de eerste test misten we al erg veel snelheid en die snelheid is nooit meer terug gekomen. We hebben dus afgelopen jaar een erg slecht jaar gehad wat flink tegen is gevallen. We konden ook niet weg bij het team, omdat we een contract voor het hele seizoen hadden.”

\"\"

Na deze deceptie is Hoevenaars de opties voor komend seizoen gaan bekijken. “Via een BMW verkoper ( Toon Meulenbroek ) bij ons in Veldhoven kwam ik bij Peter Claassen terecht. Hij zat maar 20 kilometer bij ons vandaan en het beviel ons gelijk goed. De mensen bij het team, de sfeer en het vakwerk dat Peter Claassen aflevert. Eind 2011 hebben we getest in de BMW 1-serie van Peter en dat verliep erg goed. Iedereen was tevreden en het belangrijkste: Ik had eindelijk weer plezier in het racen wat ik een jaar had gemist!”

\"\"

In de wintermaanden heeft Claassen naast de auto voor John van der Voort nog een tweede BMW 1-serie opgebouwd, waarmee Hoevenaars komend seizoen aan de start van de Supersport-divisie van de Supercar Challenge gaat verschijnen. “Twee weken geleden hebben we op Assen getest, en het gevoel na de lange winter was gelijk weer goed. We hebben veel kunnen rijden, een erg positieve test dus”, vertelt Hoevenaars, die in Assen nog wel in de auto van John van der Voort reed.

\"\"

Gisteren kwam Hoevenaars met zijn eigen auto in actie tijdens de testdag op Circuit Zolder. “In de ochtend was de baan half droog half nat dus toen hebben we alleen kunnen kijken of de nieuwe auto technisch in orde was”, legt Hoevenaars uit. “Tegen het einde van de morgen droogde de baan op waardoor we wat sneller konden. Toen ging er jammer genoeg een besturing van de benzinetoevoer kapot waardoor we tot half drie niet konden rijden. Er werden echter nieuwe onderdelen gehaald waarna alles gemaakt kon worden. Uiteindelijk hebben we nog veel kunnen rijden op een droge baan, en de tijden waren voor de eerste keer denk ik wel goed. Het was dus uiteindelijk toch nog een goede dag waarin we alle probleempjes in de nieuwe auto die er waren hebben opgelost.”

\"\"

Ondanks de positieve testdagen blijft het voor de jonge coureur lastig om een voorspelling te doen voor komend seizoen. “Dat is inderdaad moeilijk te zeggen, want we hebben nog niet echt samen met andere auto's uit onze klasse gereden. Op Assen waren er een paar aanwezig geloof ik en ik denk dat we toen qua tijden niet verkeerd zaten. Ik denk daarom dat het pakket wat we hebben voor dit jaar gewoon goed is en dat we vooraan mee moeten kunnen rijden. Waar we echt staan zullen we natuurlijk pas weten na de kwalificatie tijdens de eerste race op Zolder volgende week!”

Website Peter Hoevenaars: www.peterhoevenaars.com