Supercar

Zonovergoten vrije training!

17:28 10-07-2015

Ideaal weer in de Zandvoortse duinen. De zon stond hoog aan de hemel en vanwege een lekkere bries was het niet ondragelijk heet zoals gedurende afgelopen week. Het weer belooft komend weekend - net als het programma - een toppertje te worden!

De verrassing van de dag was het debuut van de nieuwe BMW M4 Silhouette van JR Motorsport. Het is de tweede M4 uit deze stal, naast de auto van Ward Sluys en Frederique Jonckheere. JR Motorsport teameigenaar Joost Ursem: “Bob Herber zal deze auto gaan rijden, aangezien de motor van zijn Mercedes nog stuk is. Dit weekend betekent het debuut van de auto, volgende week  gaan we ermee naar Litouwen, waar we met locale rijders de 1.000 kilometer van Litouwen gaan rijden.” Met de in carbonzwart uitgevoerde BMW M4 Silhouette, maakt  Bob Herber voor dit weekend een eenmalige overstap van Mercedes naar concurrent BMW. Een vierde tijd in de GTB-divisie met een tijd van 1:48.230 was in ieder geval veelbelovend!

Carlo Kuijer en Nol Kohler verschenen in een nieuwe outfit op de baan. Dat wil zeggen, de Solution was voorzien van een gloednieuwe, aansprekende livery. Carlo Kuijer: “ Eigenlijk is de Solution F V8 bedoeld voor de GTB en niet  voor de SuperGT divisie. Eerder dit jaar hebben we de BMW M3 vier liter V8 motor gemonteerd, die de auto een stuk sneller maakt dan met de BMW zes cilinder van voorheen. Het blijft een gaaf ding, zeker nu we de kleurstelling hebben aangepast!” Een zevende, snelste tijd in de SuperGT-divisie was vanmiddag hun resultaat (1:47.592).  

Een nieuwkomer is de Engelsman Nick Staveley met een Porsche 991 GT3 Cup. Normaliter rijdt hij in het  ‘Porsche UK GT Cup Championship’, dit weekend rijdt hij op Zandvoort in de GTB-divisie. Toch is hij geen onbekend gezicht in de Supercar Challenge, want in 2007 nam hij deel aan de wedstrijden op de Duitse circuits Oschersleben en de Nurburgring. Helaas verliep zijn rentree weinig gelukkig. Hij was de oorzaak dat de trainingssessie werd gestopt met een rode vlag. Bij het opkomen van het rechte eind in de Arie Luyendijkbocht, ging hij er hard af. Hij beschadigde de voorzijde van de Porsche en dat wordt veel werk voor de monteurs. De vraag is of hij dit weekend nog aan de start kan komen…

De rozenkweker Ruud Olij is ook weer terug. Zijn BMW M3 V8 was ook voorzien van een nieuwe livery, een basic M Power-kleurenschema dat regelrecht door de fabriek gehanteerd zou kunnen worden. Belangrijker is dat het technisch voor elkaar is. Zijn seizoensopening met Pasen verliep ongelukkig en daarna was hij afwezig op Zolder en Spa. Op Zandvoort speelt Olij een thuiswedstrijd, het circuit is zo'n beetje in de achtertuin van zijn woonplaats De Kwakel. De vrije training verliep nog niet erg lekker, met  1:53.111 behoorde hij tot de achterhoede. Even de kwalificatie afwachten…

Donald Molenaar vormt dit weekend een onverwachte combinatie met Patrick Lamster. Intrax preikt natuurlijk pontificaal op de achterkant van de Porsche, we zijn benieuwd wat het gelegenheidsduo gaat presteren. Met 1:46.564 op de negende plaats en derde snelste GTB’er, is dat geen slecht begin. Intrax collega Henk Thuis was zoals gewoonlijk in 'a good mood'. Geen Superlights om te begeleiden en niet een aantal SuperGT’s om mee te rijden. Dit weekend is er geen ballast voor de Radical importeur en kan hij zich volledig focussen op zijn deelname met de zwarte Radical RXC 2.7 V8. Henk Thuis is helemaal gemotiveerd om voor een verrassing te gaan zorgen. Tijdens de vrije training voegde hij de daad bij het woord en reed de vierde snelste tijd met  1:42.886.  

Bij Team RaceArt werd er weer hard gewerkt. Marvin Moonen: “Zandvoort is voor ons nog een relatief onbekend circuit in combinatie met de Viper. We hebben er gereden met de testdag en met de Paasraces begin 2014, maar omdat de Viper gloednieuw was, was het toen worstelen met de set up.  Op Zandvoort zijn het allemaal ‘camber’ bochten, geen bocht is bovendien hetzelfde. We hebben dus een kleine uitdaging om de de juiste afstelling te vinden.”  Kennelijk hadden de mannen van RaceArt de juiste afstelling snel gevonden, want aan het einde van de vrije training had de Viper met een tijd van 1:39.911 de snelste tijd van de dag geraeliseerd. Kelvin Snoeks stapt dit weekend weer in bij Roger Grouwels, met al zijn race ervaring op Circuit Park Zandvoort wist hij deze tijd eruit te persen. Dat geeft de burger moed voor de kwalificatie van vanmiddag!

Achter de Viper  reed de Corvette van Vandierendonck en Van Hooydonk naar de tweede, snelste tijd ( 1:40.787).

Toch ging het niet helemaal naar de zin van het doorgaans zeer degelijke Shipex Srt Racing, want na het sluiten van de vrije training zagen we de pitcrew heel hard sleutelen. Er werd een compleet nieuwe motor in de Corvette gelepeld, een tijdrovend klusje met veel tijdsdruk om gereed te zijn voor de kwalificatie van vijf uur.

Lammertink Racing verscheen met zijn vertrouwde team aan de start. Daan Meijer  en Dirk Schulz draaiden hun ronden, waarbij Schulz nog een onschuldig uitstapje in de Tarzanbocht maakte. Zijn gele Topper-Porsche is weer helemaal in orde na de crash in Zolder. De auto was behoorlijk beschadigd, vooral aan de voorzijde. Aangezien Edwin Lammertink alles in eigen beheer kon repareren staat de auto er weer op tijd en perfect bij en kan de fruithandelaar er weer een weekend vol tegenaan. Daan Meijer reed zijn Martini-Porsche 997 GT3 Cup naar een zesde tijd met 1:48768 en was nog niet helemaal tevreden. Daar zit nog wel wat meer in voor de tegelhandelaar uit Nieuw Vennep!

Een aparte deelnemer is Ronald van Loon. Dit weekend heeft hij zijn gebruikelijke startnummer 444 omgeruild voor 344. Dat betekent dat de blauw-witte BMW E46 ineens in de GTB-divisie uitkomt in plaats van de Supersport klasse. Van Loon: “Het wordt een leuk weekend om mee te doen in dit hoogwaardige programma. Ik verwacht geen topklassering, maar ik ben benieuwd hoe ver ik kan meekomen in de GTB-divisie. Zandvoort ligt de BMW wel, dat is in ieder geval een belangrijk voordeel.”

Een andere aparte deelnemer in dit veld is de Praga R1. Voor Divitec Racing stapt Niels Bouwhuis dit weekend in. Met 1:45.424 was hij voorlopig de tweede snelste GTB’er, een mooi resultaat als je voor het eerst in de Praga rijdt!

HetTeam  Day-V-Tec deed ook goede zaken. Max Koebolt/Pol Stoffel reden de Volvo S60 V8 naar de zesde tijd en Milan Dontje/Ferdinand Kool reden naar de zevende tijd (1:45.121) en waren met hun Corvette de snelste auto in de GTB-divisie. Berry van Elk kwam nog niet helemaal uit de verf. Hij parkeerde zijn Mosler in de Tarzanbocht met panne naast de baan en realiseerde een tijd van 1:50.271. Allemaal nog niet van het niveau dat de Bredanaar dit seizoen aan de dag legt.

Henry Zumbrink bewees dat hij in het verleden heel veel kilometers heeft gemaakt op Zandvoort. Relatief eenvoudig reed hij naar een derde tijd van 1:41.618. Hij maakt weliswaar een beetje pechvol seizoen door, maar de Volvo S60 V8 kon dit weekend wel eens heel goed uit de verf komen. Misschien toch nog enige kans op de titel?

Pierre-Etienne Bordet haalt dit weekend zijn smetteloos witte Porsche 997 GT3 Cup uit de garage. Een fraaie auto, met een tijd van 1:49.565 is het nog even wachten op welk niveau de Fransman zich in het GTB-veld zal gaan bewegen.

Resultaten vrije training 10 juli 2015:

http://46.38.226.72/dtm/PDF/VERAN04/SUPERCAR_CHALLENGE$FREE_PRACTICE$RESULT.PDF