Supercar

Zolder: seizoensopening voor de GT's!

17:37 30-04-2015

Nog een ruime week en dan is het zo ver, de overal geliefde GT’s zullen dan ook hun seizoensopening krijgen. Tijd om te inventariseren welke inschrijvingen er na de lange winterpauze op de lijst staan voor het New Race Festival. De ‘Omloop van Terlaemen’ oftewel het circuit van Zolder in België is de plaats waar het op 9 en 10 mei allemaal gaat plaatsvinden. In de Super GT Divisie zien we drie auto’s van vorig seizoen 2014 weer terug. De twee Volvo’s S60 V8 van Henny Zumbrink en Kelvin Snoeks waren een lust voor het oog en zullen weer van de partij zijn. Vorig jaar waren de twee behoorlijk aan elkaar gewaagd en leverde dat vele spectaculaire momenten op. Beide heren gaan voor het kampioenschap, dus we kunnen vanaf de eerste race vuurwerk verwachten!

De derde, vertrouwde auto zagen we al halverwege maart tijdens de trainingsdag op Zolder. De Viper GT3-R van Team Race Art zal ook dit jaar weer gaan deelnemen en men zal er alles aan doen om de kampioenstitel nog een keer binnen te slepen. Roger Grouwels blijft de eigenaar en hij zal weer worden vergezeld door Arjan van der Zwaan. Met een doorontwikkelde Viper, is een tweede titel niet ondenkbaar, maar we weten het pas aan het einde van het seizoen als de vlag in Assen gevallen is.

De Belgen zorgen voor nieuwe auto’s en gezichten in de Super GT klasse! De West-Vlaamse zakenman Nicolaas van Dierendonck heeft dit jaar een overvolle agenda en zal een rijdersduo vormen met Jeffrey van Hooydonck. “Ik wilde samen met Jeffrey Van Hooydonk uitkomen in de hoogste Divisie binnen de Supercar Challenge, maar wel om effectief wedstrijden te winnen en mee te dingen voor de titel," aldus de zaakvoerder van Shipex. Op autosport.be verklaarde hij: "Ik heb gezien dat een pure GT3 wagen in de Supercar Challenge niet de snelste wagen is, waardoor we opteren voor een GT2. We hebben getest met de Pratt & Miller Corvette ZR1 GTE van SRT en ik was meteen verkocht. Ik zocht een betrouwbare partij en dat heb ik gevonden in het team van Patrick Selleslagh. Het is een gans andere wagen als degene waarmee ik voorheen onderweg was, maar hij ligt me goed. Ik heb veel getraind afgelopen winter en ik ben sneller geworden, maar ik mis nog wat ervaring. Samen met Jeffrey en de ervaring van SRT moet ik snel op bedrijfstemperatuur komen en die ervaring kunnen koppelen aan mijn snelheid.” De gele Corvette is geen onbekende, want we zagen hem half maart ook al zijn rondjes rijden tijdens de trainingsdag op Zolder. Van Dierendonck is naast de Corvette dit jaar ook nog onderweg met een hagelnieuwe Porsche 991 Cup, samen met de Limburger Xavier Maassen. Hoezo een drukke race agenda? Team SRT eigenaar Patrick Selleslagh: “De eerste kennismaking met Nicolas Vandierendonck is zeer goed verlopen en hij heeft een goede ingesteldheid. Hij is passioneel enorm gedreven en zeer leergierig. Weinig gentlemen drivers zijn zo begaan met het volgen van de data als Nicolas. Ik denk dat we met Nicolas en Jeffrey ver kunnen komen in Supercar Challenge. Het betreft de wagen waarmee we vorig seizoen aan de slag waren in de GT Open en deze wagen heeft in 2011 binnen het fabrieksteam de 24H Le Mans afgewerkt.  We hebben ervaring in de Supercar Challenge via onder meer V8 Racing en we zullen het ook een beetje strategisch moeten aan boord leggen met het oog op het kampioenschap. Wij zijn er in ieder geval klaar voor”.

Een andere Belgische topper is de Porsche RS996 van ProSpeed Competition. Rijders zijn eigenaar Rudi Penders en de internationale, Belgische GT topper Marc Goossens. Het blijft voorlopig bij een eenmalige inschrijving voor de race op Zolder, maar we kunnen tijdens het New Race Festival in ieder geval genieten van hun rijderscapaciteiten. Een hoop potentieel bij dit doorgewinterde Porsche duo!

De Super GT klasse wordt gecompleteerd door een tweetal Mosler’s MT900R GT3. Het blijft een fraaie race auto, die door velen wordt gewaardeerd om zijn ’looks’. Berry van Elk gaat er weer een vol seizoen tegenaan met de blauw-witte Mosler van BlueBerry Racing. De tweede Mosler is van Neil Garner Motorsport met aan boord de Spanjaard Javier Morcillo en Manuel Cintago. Een nieuwe verschijning in de Supercar Challenge, nadat de heren jarenlang in het Britcar kampioenschap te zien waren. Ervaring genoeg dus, spannend te zien hoe de krachtsverhoudingen ten opzichte van de andere Super GT’s zullen zijn.

De GT divisie is weliswaar qua aantal deelnemers niet zo groot, maar zorgt wel voor ‘super-interessante-supercars’. Het tweetal Radicals RXC springen direct in het oog. Importeur Henk Thuis zal er dit seizoen mee aan de start verschijnen evenals Roelant de Waard. De man uit Zeist hebben we zelden in Nederland aan het (race) werk gezien, maar hij kon nog wel eens voor een verrassing gaan zorgen, gezien zijn ervaring in de competitieve, Engelse Caterham klasse. Carlo Kuijer en Nol Kohler hebben de stoute schoenen aangetrokken en de Solution F V8 van stal gehaald. Het blijft een bijzondere zaak dat Carlo Kuijer niet alleen racet, maar dat zij zelfs in eigen regie een complete GT racewagen op de baan zet. Petje af! De vierde auto is de Marcorelly van Cor Euser. Deze multicoloured Marcos behoeft geen nadere introductie, het blijft bovendien boeiend dat een uitgerijpte GT als de Marcos anno 2015 nog steeds vooraan meestrijd om de overwinning. Cor Euser wordt bijgestaan door neef Pieter Euser of door de jonge, talentvolle Huub Delnoij.

De derde GT klasse, de GTB’s zal ook weer voor veel strijd zorgen. Op papier zijn alle merken erg aan elkaar gewaagd, met bovendien een paar sterke rijders. Het Belgische DVB Racing zorgt met de inschrijving van een Ferrari 458 Challenge, dat het raspaard uit Maranello blijft behouden voor de Supercar Challenge. De broers Frank en Hans Thiers gaan de auto rijden. De Italiaanse tegenstrever van Ferrari, Lamborghini, laat zich ook niet onbetuigd. De twee Engelse Gallardo’s voor Fiona James en Simon Atkinson van Backdraft Motorsport, zijn ook weer van de partij.

In de GTB klasse nog een Marcos. De bekende gifgroene Mantis zal worden ingezet door Patrick en Bert Moritz. Ook al een jarenlange, trouwe deelnemer en tevens de grondlegger van de huidige Supercar Challenge.

Een nieuwe naam in de Supercar Challenge is Milan Dontje. Inderdaad, het jongere broertje van Formule 3-coureur Indy Dontje, die zo succesvol met formule auto’s onderweg is. Hij gaat de Corvette rijden van Day-V-Tec, die we vorig jaar in de Gulf-livery in handen zagen van kampioen Max Koebolt. De Corvette lijkt daarmee een broedplaats voor jong en aanstormend talent. Milan is ook weer afkomstig uit de kart wereld en is mede eigenaar van de kartbaan te Lelystad. Hij testte in 2014 op het circuit van Valencia een Formule 4, dezelfde race klasse waarin Mick Schumacher (zoon van MIchael Schumacher) momenteel furore maakt. 

Een andere, nieuwe verschijning is Bob Herber met de nieuwe Mercedes C63. Hij was al aanwezig op Zolder tijdens de testdag en het wordt spannend om te zien op welk niveau de nieuwe Mercedes zich kan handhaven in het deelnemersveld. Ook deze auto kon wel eens voor een verrassing gaan zorgen.

Tenslotte de Porsches. Een 997 GT3 is ingeschreven door Marcel van Berlo, die er dit seizoen helemaal klaar voor is. Na de voorgaande jaren veel race ervaring opgedaan te hebben, zien we de ‘vloerenlegger’ uit Veghel steeds sneller worden. Dit jaar kampioen? De tweede 997 GT3 is bestemd voor het duo Rene Wijnen en Erol Ertan. Beide rijders keren terug op het vertrouwde nest van Lammertink Racing en gezien hun ervaring zullen ze iedereen het vuur aan de schenen leggen. De verwachting is dat we in de GTB klasse dit jaar nog meer auto’s aan de start zullen zien verschijnen, zodra de auto’s in Zolder wegggevlagd worden, weten we hoe het definitieve GT deelnemersveld eruit gaat zien in 2015.