Drivers news

Zege voor Febo Racing in Spa

15:06 18-04-2018

Francorchamps (België) – Dennis de Borst en Stan van Oord zijn in de Supercar Challenge voortvarend van startgegaan. Op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen pakten zij met veel voldoening een overwinning en een prachtige twee stek, 

Vrijdag pakte Febo Racing de poleposition. Het was Stan van Oord die de honeurs waarnam, omdat Dennis de Borst vanwege trieste privéomstandigheden verhinderd was. Van Oord zette de Leon Cupra op pole voor beide wedstrijden. Voor het team werd het ondanks de goede resultaten een lange avond. Een brandblusser ging per ongeluk af en de monteurs moesten de wagen schoonmaken. 

Race 1 – zaterdag 14 april
Dennis die het weekend nog geen meter met de wagen had gereden, startte de wedstrijd. Direct had hij het ritme te pakken en voerde het veld in de Supersport divisie van de Supercar Challenge aan. “Ik voelde mij direct thuis in de wagen en mijn start was zeer goed. Zelf wist ik aan te haken bij de Porsches in de snelle GT-divisie,” blikte Dennis terug op zijn goede start. Enige domper was de defecte radio waarmee werd rondgereden. Het contact met het team was daardoor gelimiteerd tot de pitborden en maakte het strategische spel wat lastiger. Dennis de Borst en het team van Ferry Monster Autosport lieten zich niet uit het veld slaan en maakte een prima stop op het juiste moment.

 

Stan van Oord die dit jaar de teamgenoot is van Dennis, reed de tweede stint en aan hem de taak het karwij af te maken. Hij stuurde na iets meer dan een uur de wagen als winnaar over de meet. Dennis de Borst zei: “Het was lastig dat we geen radiocontact hadden, maar uiteindelijk ging het prima. Stan heeft de race bekeken en goed uitgereden. Een geweldig begin van het seizoen!”

Race 2 – zondag 15 april
De tweede race van het weekend stond zondag vroeg op het programma. Het circuit van Spa-Francorchamps lag er nat bij, maar het regende niet meer. Hierop besloot het team van Ferry Monster Autosport de gok te wagen om voorop profielloze slicks te monteren en achter een setje regenbanden. Een keuze die voor Dennis de Borst niet goed uitpakte, want de voorwielen kwamen gewoon grip te kort. “In de langzame hairpin schoot ik zonder grip rechtdoor en ook wanneer ik op het gas wilde spinde de banden. Iedere ronde verloor ik terrein en dacht al dat de gehele race was verkeken,” aldus Dennis over de bandenkeuze. In deze lastige omstandigheden hield hij vol en wist de wagen op de baan te houden. Gedurende zijn rijbeurt werd het steeds droger en ging het steeds sneller. Toen hij halverwege de race binnen kwam, monteerde het team rondom slicks.

De baan was droog geworden en de slicks waren de juiste keuze. Stan van Oord was zelf meer dan 10 seconde sneller per ronde op deze banden en kon zo naar de tweede positie sturen. Dennis keek terug op de race: “We waren bij de start te optimistisch met de slicks, maar de keuze bij de pitstop was de enige juiste. Op de slicks waren we zeer snel en konden zo toch nog onverwacht de tweede stek opeisen.  Hiermee hebben we een geweldig weekend achter de rug, niet vlekkeloos maar wel een topresultaat!”