Drivers news

Wisselvallig weekend voor AT Motorsport

14:54 13-07-2014

Sommige raceweekenden zijn eenvoudiger samen te vatten dan andere. En voor het door Syntix gesponsorde evenement op het Belgische circuit in Zolder is dat in 1 woord: wisselvallig!

"Na regen komt zonneschijn", maar blijkbaar is het ook wel eens andersom.
Het weekend begon goed met een droge dag tijdens de vrijdagtraining, op zaterdag miezerde het gedurende de hele race - maar niet genoeg om op regenbanden over te stappen - en op zondag kwam de regen met bakken uit de lucht vallen, waardoor de wedstrijd zelfs niet voltooid kon worden.


Training & Kwalificatie

Tijdens de vrijdag testsessie is er - letterlijk en figuurlijk - nog geen wolkje aan de lucht. Het weer is prima en de coureurs van team AT Motorsport weten al snel hun ritme te vinden en goede tijden te noteren.

De pechvogel blijft Kim - en met name de motoren van haar Ford Focus Silhoutte - echter dit seizoen achtervolgen. Na nog maar even gereden te hebben, begeeft de krachtbron het. Dat bezorgt de heren monteurs een drukke vrijdagavond om een nieuwe motor in de auto te monteren, zodat er de volgende dag weer 'gewoon' acté de presence gegeven kan worden. Als een goed geoliede machine worden de werkzaamheden verricht en staat de auto er voor de kwalificatie helemaal klaar voor.

De kwalificatie levert Leo een 17e startplek op en Kim mocht vanaf de 11e positie in haar klasse vertrekken.

Race 1

De druppels blijven gedurende de gehele race op zaterdag vallen, maar echt doorzetten doet de regen niet. Geen eenvoudige omstandigheden voor de heren en dame coureurs in de Supersport en Sport klassen. Leo maakt kort na de - erg hectische - start een klein uitstapje. Dit leidt ertoe dat er een snaar van de motor af springt waardoor Leo niet langer gebruik kan maken van de blower waarmee de motor van zijn bolide is uitgerust; met aanzienlijk minder vermogen dient hij het maximale uit zijn eigen kunnen te halen. Op een 14e positie in zijn divisie wordt de race beëindigd.



 

Kim heeft eveneens wat nadeel van het feit dat de snelste krachtbron van haar auto gedurende dit weekend niet beschikbaar is. De perioden tussen de diverse raceweekenden waren tot aan deze wedstrijd erg kort, waardoor er soms noodmaatregelen getroffen moeten worden. Desalniettemin kan de racende dame wel weer de volledige race uitrijden en weet onder de lastige omstandigheden beslag te leggen op de 8e plaats.

Race 2

Waar er op zaterdag nog regendruppels vielen, begon op zondag exact vijf minuten voordat de auto's richting de startopstelling zouden gaan een enorme hoosbui die gedurende de gehele middag zou aanhouden. De organisatie besloot het dermate nat te vinden op de baan dat achter de safety car gestart werd. Alle auto's keurig in een aangepast tempo in een treintje achter elkaar en na twee ronden wordt het gehele veld op die manier gecontroleerd los gelaten. De rijders werden onderweg met uiterst uitdagende omstandigheden geconfronteerd; aquaplanning midden in chicanes, enorme spray op rechte stukken en regenbanden die nauwelijks contact met het asfalt lijken te maken. Desondanks liggen deze omstandigheden Kurstjens met zijn kartachtergrond wel; hij is goed onderweg tot hij jammer genoeg zijn auto aan de kant dient te zetten in verband met een technische storing.

Kim daarentegen begint zich tijdens de race toch weer eens af te vragen waarom ze vroeger tijdens de kartwedstrijden die met haar vader - destijds ook als teambaas - veelvuldig bezocht werden, braaf in de camper zat te leren of onbezorgd buiten aan het spelen was. Een beetje kartervaring was waarschijnlijk onder deze omstandigheden goed van pas gekomen :)

Toch weet ze haar mannetje te staan en de race te voltooien. In het begin van de wedstrijd laat een valse melding qua watertemperatuur - waarschijnlijk ook geplaagd door de enorme regenval - haar onnodig een keer de pitsstraat opzoeken, waardoor de aansluiting verloren wordt. Uiteindelijk neemt na de pitstops de neerslag alleen maar verder toe, waardoor de wedstrijdleiding besluit de race te neutraliseren en af te vlaggen met nog een kwartier op de klok.


De volgende race op de kalender is de altijd ontzettend druk bezochte Gamma Racing Day in het eerste weekend van augustus. Hopelijk helpen de trouwe supporters van AT Motorsport mee het bezoekersrecord van 80.000 van vorig jaar wederom te overtreffen!

AT Motorsport bedankt hierbij graag haar partners voor de samenwerking: 
Kurstjens, Lokhoff, Sabo, Fuchs Silkolene, Tjello Creations, Brusselers Technical Support en  ProShift.