Supercar

Werner van Herck ziet seizoen door motorproblemen in duigen vallen

11:44 22-11-2013

Een bijzondere verschijning in de GTB-divisie van de Supercar Challenge was de afgelopen jaren Werner van Herck met zijn snelle Mazda 3. De toeschouwers waren ook altijd laaiend enthousiast over de bijzondere Mazda 3 tri-rotor met dat schitterende geluid. Helaas kwam Van Herck met zijn speciale Mazda door externe problemen dit jaar maar weinig aan rijden toe. “De bedoeling was om van het voorbije seizoen mijn laatste raceseizoen te maken en ik wou dit in schoonheid eindigen met een titel”, vertelt Van Herck. “Helaas heeft onze motorbouwer ons dit jaar serieus in de steek gelaten waardoor dit niet mogelijk was.” 

Van Herck was vol goede moed begonnen aan het nieuwe seizoen. De verwachtingen waren hooggespannen, want de Mazda-coureur presteerde in 2012 al goed en had goede vooruitzichten voor het nieuwe jaar. “We hadden eind 2012 de nieuwe motor besteld voor seizoen 2013 met nog iets meer vermogen”, legt Van Herck uit. “De motorbouwer had ons al wel direct gezegd dat de motor pas na de eerste of de tweede race van 2013 klaar zou zijn. Dit was direct geen probleem omdat de motor van 2012 nog heel fit was en geen slijtage verschijnselen toonde.  Dus het was de bedoeling om nog twee races met de oude motor te doen en daarna de nieuwe met vitaminekuur erin te steken.”

De Mazda-coureur begon het seizoen ook goed met een podiumplaats op Circuit Zolder en zelfs een overwinning op Spa-Francorchamps. Daarna sloeg bij Van Herck echter het noodlot toe. “Helaas hadden we de vierde race in Zolder onze nieuwe motor nog altijd niet en heb ik de wagen in de tweede crono aan de kant gezet omdat de motor geen oliedruk meer maakte”, aldus Van Herck. “Het bleek dus dat hij nu wel op was en een revisie nodig had.”

De nieuwe motor was er op dat moment alleen nog steeds niet en naarmate het seizoen vorderde liepen de frustraties bij Van Herck en zijn team dan ook steeds meer op. “We hebben nu uiteindelijk deze week pas onze nieuwe motor ontvangen”, verklaart Van Herck. “Daarom hebben we dus geen races meer kunnen rijden en is eerlijk gezegd ook mijn motivatie momenteel ver te zoeken om nog te gaan racen.”

Hoe komend jaar er voor Van Herck dus komt uit te zien is op dit moment nog onduidelijk. “Wij kregen de eerste drie jaar financiële steun van Mazda België waar een klein deel van de kosten mee gedekt werden. Aangezien er een nieuw model Mazda 3 deze maand is voorgesteld is het voor hen echter ook niet meer zo interessant om in ons project nog geld te steken”, legt van Herck uit. “Ik race ondertussen toch al 20 jaar en ik vind momenteel dat we zelf genoeg geld besteed hebben aan deze dure hobby.  Ook de combinatie van drie kinderen en een eigen zaak hebben er voor gezorgd dat er andere prioriteiten zijn nu.”

Het is dus nog maar de vraag of we Van Herck met zijn bijzondere Mazda 3 tri-rotor komend jaar in de Supercar Challenge terug gaan zien.  “Ik denk dat we volgend jaar nog wel enkele races zullen rijden maar dit zal zeker geen volledig kampioenschap zijn.  Misschien gaan we de auto wel te koop zetten, we weten het nog niet”, besluit Van Herck.Hieronder nog een mooie video van de bijzondere Mazda 3 tri rotor in actie, die hopelijk toch ook in 2014 weer op de circuits te bewonderen is.