Supercar

Verdiende Supersport overwinning voor Bonneel/Schouten!

01:38 02-08-2015

De race voor de Supersport en Sport-divisie leverde een welverdiende overwinning op voor Philippe Bonneel en Bas Schouten. Achter hem deed Michael Verhagen van zich spreken door tweede te worden, voor een oprukkende Daan Meijer. Een heel BMW podium! De Sport-divisie kende felle gevechten, waarbij Stan van Oord met de overwinning er vandoor ging.

Bij de start ging de Lotus Exige met Luuk van Loon aan het stuur, heel wijd door de Haarbocht en kon daardoor niet profiteren van zijn tweede, snelste startpositie. Ruud Olij leek met zijn BMW E92 M3 eindelijk de beste papieren te hebben, want na de eerste ronde kwam hij als eerste over de start-finish streep. Zijn geluk duurde echter niet lang: “Helaas geen finish, vanwege een afgebroken wiel. Een kwestie van de as lassen en op zondag zijn we weer van de partij. Ik heb zelfs even op kop gelegen, dat gaf een goed gevoel. Ik raakte twee plekken kwijt doordat de BMW niet goed wilde schakelen en daarna brak het wiel af.”

Philippe Bonneel na afloop: “Deze overwinning smaakt zoet. Het is het hele seizoen al knokken en soms hadden we echt pech. Maar nu staan we bovenaan. EMG Motorsport heeft een superauto afgeleverd! Bas Schouten heeft goed en heel constant gereden. Daarna nam ik het stuur van hem over. Zes ronden voor het einde begon het stuur te trillen vanwege de linker voorband, maar heb ik de race toch als winnaar kunnen afsluiten!”

De openingsfase van de race was erg spannend. Koen Bogaerts (BMW M3 E90 WTCC) stak Ruud Olij voorbij en ging aan de leiding van het veld. Bas Schouten ging ook voorbij Olij, evenals de opnieuw razendsnelle Peter Schreurs (BMW E46 GTR). Daar achter volgden Eric van den Munckhof (BMW Z4 Coupé) en de aandringende Daan Meijer (BMW E46 GTR).

Na al zijn eerdere overwinningen is het GAMMA-weekend nog niet erg succesvol voor Eric van den Munckhof: “Het loopt dit weekend niet echt lekker. Als we de oorzaak wisten dan waren we een stuk verder…”. Hij sloot de race af met een magere negende plaats.

Ook voor vader en zoon Van Beek met hun wit-groene Ciass-BMW E46 M3 GTR, verliep de race niet zoals gewenst. Joey van Beek: “De homokineet van de linker aandrijfas ging kapot. Dat dwong ons om te stoppen. Samen met mijn vader en monteur Roy Phäler gaan we de boel repareren en morgen staan we gegarandeerd weer aan de start. Tijd genoeg, we kunnen er nog bijna vierentwintig uur tegenaan als het moet…”

Met twee aanrijdingen, werd het ook een turbulente race. In de Geert Timmer-chicane reden een Renault en de Peugeot RCZ van Voet/Van den Broeck tegen elkaar op. De Peugeot ging ver het grind in en had achteraf iets te snel voorbij willen gaan aan de Renault. Bovendien schepte hij nogal wat grind op de baan, waardoor de baancommissarissen voortvarend de bezem ter hand moesten nemen ter hoogte van start-finish.

De andere aanrijding was op het baangedeelte ‘Ossenbroeken’ tussen de Renaults Clio van het duo Polderman/Steenmetz en Wybe Wijtzes. “Ik ben heel blij, want gisteren had ik een kapotte motor en vandaag een aanrijding. En toch een tweede plaats in de Sport-divisie!” aldus een tevreden Wijtzes na afloop. De Clio van Polderman/Steenmetz kreeg een drive through, aangezien er door hen nauwelijks geremd was.

De Sport-divisie werd gewonnen door Stan van Oord, met alweer een Renault Clio RS 2.0. Van Oord na afloop: “Uiteraard ben ik blij met de overwinning! Het was vanmiddag een leuk gevecht met de Lotus Exige van Carlijn Bergsma en Pieter de Jong. En ik heb een probleem overwonnen met de brandstofpomp tijdens de kwalificatie. Winnen is dan een mooi resultaat!”

Na een heftige strijd met Mark van der Aa wist Michael Verhagen uiteindelijk beslag te leggen op de tweede plaats in de Supersport-divisie. Dat had hij op vrijdagochtend, toen hij voor het eerst in de bruine BMW E46 van JR Motorsport instapte, ook niet durven denken.

De andere BMW rijder die tevreden kon zijn was Daan Meijer. Vanaf de zevende startplaats vocht hij zich naar voren, op een wijze die hij al vaak heeft laten zien. Aan vechtlust ontbreekt het bij Meijer niet en zaterdagmiddag wist hij de witte BMW E46 GTR achter Verhagen op een welverdiende derde plaats over de finish te brengen.

Bij Lotus ging het nog niet helemaal zoals ze zouden willen. Willem van der Kooij: “Jammer dat Luuk van Loon en zoon Jan moesten opgeven, de auto schakelde niet meer, oftewel ‘diff en bölle!’ . Carlijn en Pieter hadden ook geen geluk met hun kapotte differentieel en aandrijfas. Zondag weer een kans!”

Minder fortuinlijk verging het inderdaad Carlijn Bergsma en Pieter de Jong. Hun Lotus Exige viel stil, bij het uitrijden uit de pitstraat, toen ze aan de leiding lagen van de Sport-divisie. Pieter de Jong: “In de Ramshoek heb ik uiteindelijk moeten opgeven omdat de aandrijving wegviel, nadat we op de eerste plaats lagen. Maar toch vieren we een feestje achteraf!” Teamgenote Carlijn Bergsma vulde aan: “Toen ik bij de pitstop het stuur over gaf aan Pieter, lagen we eerste in de Sport-divisie! Daarna kwam de gebroken aandrijfas, helaas, einde race! Morgen proberen we het overnieuw…” Hun opgave was geen reden om het geplande feestje in de paddock niet door te laten gaan, dus gezellig was het na de race wel bij het goed ogende SG Racing Team.

Succes was er ook voor Dennis Houweling. De jonge coureur rijdt het GAMMA-weekend alleen en kon er zaterdagmiddag daarom eens goed voor gaan zitten. Hij werd met zijn fraaie, gele door Houcon gesponsorde Seat Sport Leon Cup Racer tiende, voor Ferry Monster Autosport-teamgenoten Dennis de Borst en Martin de Kleijn.

Peter Schreurs en Marcel van de Maat deden het aanvankelijk uitstekend met de BMW E46 GTR van BS Racing. Ze waren de hele race in de kop van het veld te vinden, een podiumplaats leek in het verschiet te liggen. Uiteindelijk werd het de zevende plaats vanwege een drive through penalty.

De resultaten van Race 1 van Group 2 (Supersport, Sport) tijdens het GAMMA Racing Day-weekend kunt u zien door onderstaande link aan te klikken:

http://www.raceresults.nu/uitslagen//2015/TT-Circuit%20Assen%20-%20Auto%27s/Gamma%20Racing%20Day%27s%202015/Supercar%20Challenge%20-%20Race%201%20Group%202.pdf