Supercar

Verdiende overwinning voor Eric van den Munckhof!

16:38 20-06-2015

Een strakke overwinning voor Eric van den Munckhof, die de overwinning voor zich opeiste in de Supersport- en Sport-race op zaterdagochtend. Geen gemakkelijke overwinning, want hij moest tot twee keer toe een Lotus Exige voor zich dulden. En ook voelde hij in de eindfase van de wedstrijd de hete adem van Koen Bogaerts in zijn nek, kortom een welverdiende ‘coole’ overwinning!

De opwarmronde verliep gladjes onder hun grijze lucht en met een droge baan. Bij de hele strakke start vertrok Eric van den Munckhof met zijn BMW Z4 van pole position en nam onmiddellijk de leiding. Achter hem was er enige rookontwikkeling vanaf de banden bij de BMW van Steve van Bellingen in de ‘eerste linkse’ maar verder was het een vlekkeloze start. Er volgde een Lotus onderonsje.  Luuk van Loon had het helemaal te pakken en vanaf zijn vierde startplaats, stak hij brutaal Huub Delnoij voorbij. Een tweede plaats voor de ontketende Luuk van Loon en daarachter een niet minder felle Huub Delnoij. Met z’n drieën liepen ze direct weg van de rest van het veld, de BMW Z4 voorop en de twee Lotussen Exige er achteraan. In de chicane raakten Menno Meijers (BMW M3 E92 3.2) en Van den Broeck (Peugeot RCZ) elkaar even, maar zonder verdere gevolgen.

Overal ontstonden gevechten op de baan. Om de zevende plaats ontwikkelde zich een interessant duel tussen Rik van Beek met de Saker van Bas Koeten Racing en de BMW M3 E92 van Bonneel. De Peugeot met Van den Broeck aan het stuur was inmiddels in gevecht met de Ford Focus Silhouette van Kim Troeyen. Menno Meijers (BMW M3 E92) had inmiddels aangehaakt met de Houcon-Seat Leon met Priscilla Speelman aan  het stuur. Om de vierde plaats werd een BMW-gevecht gevoerd tussen Pieter van Soelen en Steve van Bellingen, dat in het voordeel van Van Soelen uitviel.

Leo Kurstjens met de gele ATR3 ging in de ‘eerste linkse’ het grind in om vervolgens een ronde later gepasseerd te worden door de BMW M3 E92 van Ted van Vliet. Kurstjens had vandaag geen geluk, want bij het uitkomen van de ‘Villeneuve' viel hij stil, ging vervolgens toch weer verder (oorzaak software!), maar moest uiteindelijk uitvallen bij de ingang van de pitstraat. Zijn motor was geploft en daarbij trok hij ook nog een ferm oliespoor. De zesde ronde betekende een wisseling aan de kop, want Luuk van Loon passeerde brutaal de leider Eric van den Munckhof bij het ingaan van ’eerste linkse’. Een mooie inhaalactie! Daarmee was het gevaar nog niet geweken voor Van den Munckhof, want ook Huub Delnoij drong aan bij de BMW Z4, kortom een spannende kop.

Met een op de kop jagend Lotus-duo hadden we ook een Seat-duo dat tegen elkaar aanreed. Priscilla Speelman raakte bij de ’ziekenhuis-bocht’ de Febo-Seat met Dennis de Borst aan het stuur. Allebei konden ze doorrijden, enige brokstukken op de baan achterlatend. Teameigenaar Ferry Monster verklaarde later dat de data duidelijk uitwees dat het bij Priscilla om een remprobleem ging. Ze verremde zich even later nog een keer waarbij Ted van Vliet (BMW M3 E92) bijna het haasje was.

Drama inmiddels aan de kop, want in de negende ronde moest leider Luuk van Loon zijn zwarte Lotus Exige bij de ‘’Bolderberg bocht’ aan de kant parkeren. Het had zo mooi kunnen zijn…! Huub Delnoij nam daarmee de leiding over en gingen we van een zwarte naar een witte Lotus aan de kop van het veld. Delnoij stuurt de Exige op weergaloze wijze over de baan, maar toen ontmoette ook hij de man met de hamer. Na tergend langzaam over de baan te hebben gereden parkeerde hij bij de ’eerste linkse’ zijn Lotus aan de kant. Zijn teleurstelling was aan lichaamstaal af te lezen, met een ferme pas liep hij regelrecht zijn aangrenzende pitbox in. Geen ’drive through’, maar een ‘walk through’. Huub Delnoij na afloop: “Mechanisch is nu alles in orde en nu hadden we weer een elektronisch probleem. Dat was balen. Ik was Eric van den Munckhof na vijftien ronden voorbij en Luuk van Loon viel uit, daardoor pakte ik de eerste plaats. ’t Is echt shit dat ik dan hierdoor moest uitvallen, maar daar kan niemand wat aan doen. Morgen weer een kans.”

En na het uitvallen van Delnoij vochten de BMW’s van Eric van den Munckhof en Pieter van Soelen om de leiding, waarbij ook de Steve van Bellingen weer aanhaakte. Bij het ingaan van de pit window in de zestiende ronde reed de Comparex-BMW zelfs even aan de kop van het veld. Menno Meijers was in de negende ronde in de pits geweest met problemen en Philippe Bonneel verremde zich nog. Hij moest in de 24e ronde de pits opzoeken met een geklapte achterband. Er was voortdurend veel actie op de baan.

In de Sport-divisie ging het er niet minder heftig aan toe. In de ’Jochen Rindt’-bocht passeerde Pieter de Jong, die inmiddels het stuur had overgenomen van Carlijn Bergsma, de Peugeot RCZ met Chris Voet aan het stuur. Het voordeel werd later weer te niet gedaan omdat de Lotus 20 seconden straftijd kreeg vanwege een foutieve pitstop.

Ted van Vliet en Rik van Beek (Saker) hadden slechts twee seconden verschil en bezorgde de race een spannende laatste vijf minuten. Ted van Vliet ging bij het uitkomen van de ’Bianchi’-bocht te vroeg op het gas ging en al rondtollend de vangrail inging. Een spectaculair ogende crash, maar helaas einde race voor Van Vliet in de 29e en eennalaatste ronde.

Na de pit window bleek het duo Van de Maat-Scheurs met hun BMW E46 GTR van BS Racing, naar de tweede plaats te zijn gekropen. Koen Bogaerts passeerde hen in de 21e ronde en bleek uiteindelijk te snel. Ze moesten met de derde plaats genoegen nemen. Marcel van der Maat na afloop: “We draaiden rondjes van 1:40, best snel! Na heel veel pech is dit een geweldig resultaat, ik was blij dat ook de pitstop goed ging.” Schreurs vulde aan: “We hebben problemen met de bak, je moet hem echt in zijn versnelling zetten, een beetje helpen met ontkoppelen en gasgeven. Als dat onder controle was, dan hadden we nog hoger gekund.” In ieder geval een welverdiende derde plaats voor het dit jaar in de Supercar Challenge debuterende duo.

De Groot/De Graaf (BMW 132 GTR) kreeg nog een ‘drive through’ vanwege een pitstop die niet conform de regels werd uitgevoerd. Ze konden toch beslag leggen op de vijfde plaats nadat ze in de 26e ronde Ronald van Loon (BMW E46 M3) nog voorbij waren gestoken bij het ‘ziekenhuis’.   

De crash van Ted van Vliet aan het einde van de race, was alweer zo’n spectaculair moment in een gave wedstrijd. Overal gevechten op de baan, het was racen zoals racen zijn moet. Eric van den Munckhof na afloop: “Het was een mooie wedstrijd! Ik had problemen met de grip, maar dat ging na de pitstop reed weer beter. Ik heb twee keer een Lotus voor mij gehad, maar desondanks toch gewonnen!”

De tweede plaats was voor Bogaerts/Van Soelen. Pieter van Soelen na afloop: “Ik had het ritme te pakken, Van Bellingen kon ik weerstaan en daarna heeft Koen het stuur overgenomen.” Koen Bogaerts vulde aan: “Onze tweede plek is goed voor het kampioenschap! Bij de start verloren we wat terrein maar daarna kwam het tempo er goed in. Na de pitstops had ik een leuk gevecht met Marcel van der Maat en kon ik P2 veroveren. Om daarna ook Eric van den Munckhof nog een beetje te laten zweten. Ik was hem genaderd tot 2,7 seconden dus de race was eigenlijk iets te kort. Wel weer een extra puntje voor de snelste raceronde. Morgen weer een ronde en starten vanaf P2!”

In de Sport-divisie ging Wiebe Wytzes als winnaar over de eindstreep met zijn Renault Clio 3. Rob Nieman werd tweede: “Het was een goede race. Gisteren hebben we goed gekeken naar de zaken die niet goed gingen en vandaag was alles onder controle. Perfect, die tweede plaats!”

Ook Steve van Bellingen was na afloop tevreden met z’n vierde plaats: “Het ging super goed! Ik had een goede start, een beetje last van het gewicht van de auto en van de remmen. Maar de BMW blijft een machtige machine. Mijn collega Jonathan Norris heeft een tijdje niet gereden en moet nog een beetje in vorm komen, maar dat gaat ook goed.”

Kortom, een woelige wedstrijd met veel gevechten op de baan en een geweldig resultaat voor BMW, die de eerste zes plaatsen bezetten in de Supersport-divisie. Een opvallende zevende plaats voor Saker! Na allebei aan kop gelegen te hebben was het pech voor de Lotussen en een dubbele overwinning van Renault in de Sport-divisie.