Drivers news

Technische uitdagingen voor Febo Racing

13:09 15-04-2015


ZANDVOORT (Nederland) – De fonkelnieuwe SEAT van Febo Racing maakte in de winter endurance reeds de nodige kilometers als voorbereiding op de officiële seizoensstart tijdens de Paasraces die dit jaar tijdens het eerste weekend van april werden gehouden. Traditioneel is de Nederlandse racetempel Zandvoort het decor waarin het nationale autosportseizoen debuteert.

    

Race 1, zaterdag 4 april 2015

Helaas konden de mannen met de fraaie fonkelnieuwe SEAT Leon in de eerste race niets uitrichten wegens een technisch probleem. De snelle wagen kampte in de eerste race met ongebruikelijke bandenslijtage. Dit was het gevolg van een kabelbreuk van een wheelspeed sensor. Doordat de sensor niet meer werkte kreeg de computer verkeerde data waardoor het elektronische differentieel verkeerd werd aangestuurd. Als gevolg daarvan kon de SEAT Leon het vermogen niet op de weg overbrengen en had te kampen met veel wheelspin, dat had vervolgens ongebruikelijk hoge bandenslijtage tot gevolg. Dennis vertelde: “Volgens het dashboard reden we 504 kilometer per uur, dus ik dacht we gaan best hard... Maar de kapotte sensor gaf vervolgens allerlei problemen met wheelspin, waardoor de banden veel te hard gaan slijten en we steeds verder terug vielen.” Martin voegde toe: “De kabel is waarschijnlijk op de remschijf doorgesleten, waardoor we tijdens de pitstop zelfs een brandje in het wiel hadden.” Voor de tweede race zal de sensor worden vervangen en kunnen de mannen hopelijk een race rijden die tot meer voldoening zal leiden.

Race 2, maandag 6 april 2015    

De SEAT Leon Cup racer behoeft nog verdere ontwikkeling, zo veel werd in het eerste raceweekend van het seizoen wel duidelijk. Een voorgenomen testsessie in aanloop naar de Paasraces viel in het water door een technisch probleem wat de mannen de rest van het weekend bleef achtervolgen. De ontwikkeling van de auto verliep tot op heden niet zoals gehoopt waardoor de mannen er nog niet uit hebben kunnen halen wat er potentieel inzit. De coureurs vertelden: “We komen op de rechte stukken vermogen te kort. Wij moeten het hebben van de bochten, al verliezen we tractie bij het uitkomen van de bochten. We moeten nog uitzoeken waar dat vandaan komt.” Martin vertelde: “We hebben dertien seconden verloren door chaos in de pitstraat bij de pitstops.” Voor het vervolg van het seizoen zullen Martin en Dennis nog wat extra testwerk gaan verrichten in samenwerking met Jaap van Lagen. Ondanks de problemen die er waren zijn de mannen na het weekend tevreden over de verrichtingen van de nieuwe bolide. “Het is niet realistisch om met een hagelnieuwe auto te verwachten dat je direct op het podium kunt rijden”, was de slotsom van het Paasweekend.