Drivers news

Team AT Motorsport verrast vriend en vijand met snelle Focussen

18:52 12-07-2012

Voor de tweede maal dit seizoen stond het Belgische circuit van Zolder voor de Supercar Challenge op de agenda. De V-Max Racing Management organisatie van Dick van Elk en consorten had ditmaal de volledige regie van het evenement zelf in handen. De Supercar Challenge vormde dan ook de hoofdattractie tijdens dit weekend, met in het bijprogramma de Zandvoortse klassen zoals de Swift en Clio cup en het immer kleiner wordende veld van de Dutch GT4.

Vrije training
Ondanks de voorspellingen eerder in de week voorafgaande aan het raceweekend, was de baan tijdens het overgrote deel van het weekend volledig droog. Weliswaar dreigden regelmatig enkele donkere wolken, maar deze speelden pas tijdens de zondagrace een rol van betekenis. Verreweg de meeste teams hadden ervoor gekozen niet aan de optionele training op vrijdagochtend deel te nemen. Enerzijds omdat er al eerder dit jaar op het circuit gereden was en anderzijds omdat de daarop volgende vrije training al een uur later verreden werd. De auto's van AT Motorsport maakten ook pas tijdens deze training om 11.05 uur hun opwachting.

Voor de coureurs was het echter al aanzienlijk vroeger dag, vanwege de briefing die om 8.00 uur 's ochtends gepland stond. Helemaal wakker kon dan ook aan de vrije training begonnen worden, die voorspoedig verliep voor het team. Beide coureurs konden weer even aan het mooie circuit - dat veel vergt van zowel rijder als auto - wennen. De Supersport-divisie, waarin Leo Kurstjens uitkomt, is de meest competitieve klasse van het gehele veld. Voor de races tijdens de Zolder Superprix werd zelfs een recordaantal deelnemers van bijna dertig auto's ingeschreven. Tijdens de vrije training zat Leo er met een tijd in het middenveld direct goed bij, wat op dat moment al perspectief bood voor de rest van het weekend.

Kim Troeijen was ook lekker op dreef. Niet alleen verbeterde zij haar persoonlijk record met een kleine twee seconden in de ochtend, maar daarnaast wist ze qua tijden in de bovenste helft van de groeiende groep van Sport 2 auto's te eindigen. Voor het eerst in het seizoen 2012 waren er namelijk meer deelnemers in de Sport 2 dan in de hogere Sport 1 klasse.

Kwalificatie
Om iets voor 3 uur in de middag was het tijd voor de kwalificatie, waar in  een tijdsbestek van 'slechts' 20 minuten één optimale ronde gereden moest worden. Zowel Leo als Kim hadden de vrije training volledig benut en daarin zoveel mogelijk ronden gereden, zodat ze helemaal klaar waren voor de ultieme krachtmeting tijdens het tijdrijden.

Een keurige veertiende plaats was het resultaat voor Leo, hiermee een heel aantal concurrenten in de Supersport klasse achter zich houdende. Kim wist een vierde tijd in haar groep op de klokken te zetten, en bleef hiermee voor het eerst één van de Renault Clio's van een van de andere teams uit  de Sport 2 divisie voor. Bovendien werd er weer ruim zeven tienden van het persoonlijk ronderecord afgesnoept. De magische grens van onder 1:50 minuten kwam hiermee binnen handbereik!

\"\"

Race 1
Op de zaterdagmiddag stond om 13.45 uur de eerste race op de agenda. Zowel Kim als Leo stonden, dankzij een nette kwalificatie, op goede posities in de startopstelling. De eerste ronde was het dan ook zaak de banden goed op te warmen, de aansluiting optimaal te behouden en scherp te zijn bij het naderen van de start-finish lijn. Zowel Kim als Leo behielden hun plek prima in aanloop naar de lampen die op groen zouden gaan. Een ideale uitgangspositie voor de rollende start!    

Het werd een spannende en drukke race voor beide rijders, met volop gevechten en mooie acties. Kim wist, na de nodige wisselingen in het veld gedurende de 50 minuten durende race, haar groene auto uiteindelijk op de vierde plek binnen te brengen. Zij heeft zelfs enige tijd op de tweede positie rondgereden.

In de strijd met de concurrentie is het verschil in ervaring - door middel van inhaalacties - nog te merken, maar hier leert Kim elke keer weer van. De snelheid zat er in ieder geval super goed in en de aansluiting met de top van de klasse is nog nooit zo close geweest. Boven verwachting lukt het haar de op twee na snelste raceronde van haar groep neer te zetten, daarmee nog slechts één Lotus en één van de vijf Clio's voor zich duldende. Leo had een technisch mankement aan zijn auto waardoor hij genoodzaakt was de pitstraat een keer meer dan de verplichte stop op te zoeken. Ondanks dat is de opvallende gele bolide als zestiende over de streep gekomen.

Race 2
De zondagsrace stond al redelijk vroeg op het programma voor de Supersport, Sport 1 en Sport 2 divisies van de Supercar Challenge. Na een nacht waarin het enorm geregend had op circuit Zolder, zag je de volgende ochtend de teams steeds naar buiten en vooral naar boven kijken. De baan was nog redelijk nat en er stond slechts een klasse op de planning die voor de Supercar Challenge zou rijden.

In dat soort omstandigheden is en blijft het altijd een - weliswaar weloverwogen - gok om ofwel op regenbanden dan wel op slicks richting de startopstelling te vertrekken. Bij team AT Motorsport - en met name de rijders, aangezien zij hierin de doorslaggevende stem hebben - heerste echter eensgezindheid en werd de keuze voor regenbanden gemaakt.

De baan was naar de mening van zowel Leo als Kim op dat moment nog niet droog genoeg voor slicks en er werd bovendien nog een bui voorspeld in de beginfase van de wedstrijd. De Ford Focussen hebben in het verleden al meermalen bewezen erg goed te zijn onder natte omstandigheden, dus vol vertrouwen stapten de coureurs hun bolides in. Voor Kim bleek dit echter van korte duur, want al bij het uitrijden van de tent van het team kwam zij er helaas achter dat de auto motorische problemen had. Een geluid dat niet veel goeds voorspelde en een motor die plots op één cilinder minder liep, zorgde ervoor dat zij de race niet kon starten. Jammer genoeg kan dat natuurlijk altijd gebeuren in de autosport; de auto had de voorgaande dag tijdens de race geen enkel teken van een mogelijk defect gegeven.

Ook zaterdagavond en zelfs zondagochtend heeft de auto nog zonder problemen gelopen. Hoewel het gehele team enorm baalde, was iedereen achteraf toch wel blij met de timing. Wanneer de motor het tijdens de eerste ronde(s) van de race zou hebben begeven, had dit hoogstwaarschijnlijk meer schade en een hoop olie op de baan tot gevolg gehad. Voor het eerst in anderhalf jaar betekende dit voor Kim dus het bekijken van een gehele race vanuit de pitstraat, zoals zij voorheen ook altijd deed toen ze zelf nog niet actief was op het circuit. En als er één wedstrijd de moeite waard was om vanaf de zijlijn te bekijken, was het deze wel!

Leo maakte de verwachtingen meer waar dat de wagen ontzettend goed ligt in de regen en steeg boven zichzelf uit tijdens de wisselvallige omstandigheden. Er vielen steeds genoeg druppels om ervoor te zorgen dat de regenbanden, waar niet iedereen in het veld op stond, maximaal te kunnen benutten. Op een gegeven moment was Leo zelfs in de topvijf van het veld terug te vinden, een ongekende prestatie tussen de normaal gesproken veel sterkere bolides in de bovenste regionen van de Supersport divisie. Uiteindelijk is Leo op de zevende plek geëindigd; een positie waar zowel rijder als team enorm trots op kunnen zijn!

AT Motorsport bedankt hierbij graag haar partners:

Kurstjens, Lokhoff, Sabo, Van Gelder Advocaten, Fuchs Silkolene, Tjello Creations, Brusselers Technical Support en ProShift.

Het team maakt zich op voor de volgende wedstrijd op de kalender: Gamma Racing Day op circuit Assen in het weekend van 4-5 augustus 2012!