Supercar

Supercar Challenge rijders onderweg in de 24 uren van Zolder

03:45 30-08-2015

Opvallend veel deelnemers uit de Supercar Challenge staan dit weekend aan de start van de 24 Uren van Zolder. Onder een stralende zon en bijbehorend hoge temperatuur ging op zaterdagmiddag om vier uur de zevenendertigste editie van dit inmiddels historische evenement van start. Het deelnemersveld is een bonte mengeling van prototypes, GT’s en toerwagens, met een hoog aantal Nederlandse coureurs die we ook in Supercar Challenge aan het werk zien en zagen. Even vlug een aantal namen in volgorde van startnummer? Xavier Maassen, Maik Barten, Danny van Dongen, Kelvin Snoeks, Simon Knap, Joey van Splunteren, Paul Sieljes, Berry van Elk, Jeroen van den Heuvel, Carlo Kuijer, Nol Köhler, Rob Nieman, Christiaan Frankenhout, Stan van Oord, Marco Poland, Frank Bedorf, Bob Herber, Eric van den Munckhof, Martin Lanting, Cor Euser, Peter Hoevenaars, Stéphane en Peter Kox en Dennis Retera.        

Lange tijd reed de Praga R1 op een verrassend sterke zesde plaats, maar na elf uur rijden verdween de auto in de pits met motor problemen en viel terug naar de 30e plaats.

De Praga-rijders voor de start nog vol goede moed: v.l.n.r. Nol Kohler, Jeroen van den Heuvel, Carlo Kuijer en Paul Sieljes. Berry van Elk ontbreekt op de foto...

Pitstop van de tweede Praga. De gloednieuwe auto, bemand door Robert Haub/ Danny van Dongen/ Kelvin Snoeks/ Jan Paul van Dongen, was kersvers uit de fabriek gekomen, maar bleek last te hebben van een kapotte benzinepomp. Hierdoor viel de auto in de beginfase van de race terug naar de laatste plaats en kon er aan een opmars worden begonnen. Gelukkig duurt de race 24 uur, dus voldoende tijd om terug te komen. Na twaalf uur rijden, omstreeks vier 's nachts, lag de rode Praga op een niet onverdienstelijke 27e plaats met nog 61 auto's in de baan. 

De Porsche 991 met Peter Hoevenaars ging omstreeks vier uur 's nachts aan de leiding. Zijn teamgenoten zijn de Belgen Dylan Derdaele en Marc Goossens en de Duitser Kenneth Heyer. 

Na elf uur rijden op de 19e plaats, een prestatie van formaat! Rob Nieman: "De Clio doet het uitstekend, voorlopig is het een top dag! De race is pas op de helft, maar constant rijden geeft uitzicht op een goede eindklassering." Voor de start zagen de heren het al helemaal zitten, op onderstaande foto v.l.n.r. Stan van Oord, Rob Nieman, Marco Poland en 24 uurs race-specialist Christiaan Frankenhout.

Geslaagde pitstop van de Renault Clio. Rob Nieman: "Goed uitgevoerde pitstops zijn voor ons erg belangrijk. Te lang stilstaan in de pits, krijgen we nooit gecompenseerd met hard rijden op de baan. Als de Clio verder heel blijft is een goed 'banden management' doorslaggevend in deze 24 uurs race."

 

 

JR Motorsport kwam naar Zolder met de BMW E46 GTR voor een speciale combinatie: Bob Herber, Eric van Munckhof, Martin Lanting en Steven Liquorish. De race verliep aanvankelijk goed, maar omstreeks negen uur 's avonds ging de auto de vangrail in bij de Bolderbergbocht. Heel ongelukkig knalde daarna de witte Porsche van het Speedlover & Allure Team op de achterkant van de gehavende BMW. Rijder Bob Herber bleef ongedeerd, maar de baan was wel korte tijd versperd. Dit resulteerde in de eerste safety car-fase van de wedstrijd.

Een sublieme race voor de BMW M 235i Cup met Peter en Stephane Kox, Jos Menten, Dennis Retera en de Pool Maclej Dreszer. Na twaalf uur rijden lagen zij op een 7e plaats in het algemeen klassement!

Nachtelijke pitstop van de BMW 120D van Cor Euser Racing. Euser rijdt de hele race samen met Hal Prewitt en reed lange tijd op de 33e plaats. Problemen met de aandrijving deden het duo na tien uur racen terugvallen naar een 43e plaats.

Bas Koeten Racing kwam met de Wolf GB08 naar Zolder. De Nederlandse auto werd gereden door de combinatie Simon Knap, Joey van Splunteren, Rik Breukers en Kris Cools. Na twaalf uur rijden lag de auto op de vijfde plaats in het algemeen klassement, na lange tijd de tweede plaats bezet te hebben. De Belgische Wolf van Bas Koeten moest aan het begin van de avond opgeven. Eerst waren er problemen met de startmotor en later vertoonde ook de krachtbron zelf nog kuren. Dit betekende opgave van de favoriet voor de eindzege, pech dus voor Anthony Kumpen, Bert Longin, Frank Belien en Louis Machiels.

Het publiek kon genieten van mooi weer en een vol veld met prototypes, GT's en toerwagens. De '24 Hours of Zolder' is onderdeel van de Belcar Trophy 2015, van de BMW M 235i Cup en de BMW Clubsport Trophy en ook het BRCC racet in de race mee. De GT's en de prototypes vormen een fraaie aanvulling in dit gemelleerde deelnmersveld.

BMW Motorsport kwam naar Zolder met een verder doorontwikkelde uitvoering van de BMW M235i Racing. De auto is vooral te herkennen aan zijn grotere achtervleugel, maar ook onderhuids zijn er veel upgrades doorgevoerd. De ophanging werd verbeterd, de remblokken werden vernieuwd, de koeling werd aangepast en de software werd herschreven met name voor het stuur. Een fabrieksprimeur dus in Zolder; het pakket zal aan de BMW klanten in 2016 worden aangeboden. 

World on Wheels is de nieuwe slogan van Circuit Zolder, waarbij het pitcomplex en passant maar even van een nieuw verfje werd voorzien. Het oogt allemaal fris en eigentijds!

Stand na twaalf uur rijden:

http://www.raceresults.nu/uitslagen//2015/Zolder/24%20Hours%20of%20Zolder%202015/24%20Hours%20-%20Race%20-%20after%2012%20hours.pdf