Supercar

Succes voor Nederlandse Supercar Challenge-rijders in Zolder!

16:58 31-08-2015

Na 24 uur racen ging zondagmiddag de Porsche 991 van Belgium Racing als race winnaar over de eindstreep. Oud Supercar Challenge rijder Peter Hoevenaars vormde samen met Dylan Derdaele, Marc Goossens en Kenneth Heyer het zegevierende kwartet. Met drie overwinningen op een rij lijkt Belgium Racing en Porsche niet te verslaan in dit evenement, maar afgelopen weekend had het team toch veel tegenstand van de Wolf GB08. Bovendien had de Porsche in het begin van de race een aanrijding met een andere deelnemer, waardoor er met een flinke achterstand werd begonnen. Een race over 24 uur duurt lang en dus kon het Porsche team de overwinning verdiend binnenslepen. Naast Peter Hoevenaars waren er nog meer Nederlandse Supercar Challenge coureurs onderweg.  

Eerste plaats voor de Porsche 991 van Derdaele/ Hoevenaars/ Goossens/ Heyer.

Vierde plaats voor de Wolf GB08 van Knap/ Van Splunteren/ Cools/ Breukers van Bas Koeten Racing.

De Wolf GB08 van Bas Koeten Racing was met zijn vierde plaats in de eindrangschikking het meest succesvolle team uit de Supercar Challenge. Simon Knap werd op het laatste moment toegevoegd aan vaste rijder Joey van Splunteren, die al samen Kris Cools en Rik Breukers zou rijden. Lange tijd reed de Wolf op de tweede plaats, maar na techische problemen moest er uiteindelijk genoegen worden genomen met de vierde plaats. Geen slecht resultaat! Aan het begin van de avond had de favoriet voor de eindzege Kumpen/ Longin/ Belien/ Machiels hun Wolf al aan de kant moeten zetten. Startmotor en aandrijving bleken bij de Wolf een zwakke plek. Desondanks werd door een Wolf naast de vierde plaats ook de tweede plaats behaald door Bellrosa/ Belotti/ Geoffroy. Zij lagen 's nachts zelfs een tijd aan de leiding, maar vanwege versnellingsbak problemen zat de eindzege er niet in.

Vijfde plaats voor de BMW M235i Cup van Dreszer/ Kox/ Kox/ Menten/ Retera!

BMW bewees met de nieuwe BMW M235i Cup over een geducht wapen te beschikken. Bij de eerste tien in het algemeen klassement zagen we maar liefst vijf BMW's M235i's eindigen! Totaal waren er elf ingeschreven. Nog leuker werd deze prestatie omdat Supercar Challenge rijders vader en dochter Peter en Stephane Kox en Dennis Retera samen met Jos Menten en Maclej Dreszer de snelste van de 235i's waren. Met hun eerste plaats in de BMW M235i Cup en vijfde algemeen, was dit een topprestatie!

'Born to win' stond er op de zijkant van de tweede Praga R1 van Gryphon Racing voor Robert Haub/ Danny en Jan Paul van Dongen en Kelvin Snoeks. Ze werden weliswaar geen race winnaar, maar leverden wel een winnaars prestatie!

Bij Kelvin Snoeks ging om negen uur het duimpje omhoog, want het was zijn beurt om de Praga naar voren te jagen... 

Rijderswissel van Snoeks, om op jacht te gaan naar een zo hoog mogelijke klassering nadat in het begin van de race de Praga door een kapotte benzinepomp op de laatste plaats in het klassement terecht was gekomen.

24 uren racen is lang. Voor de kersverse Praga R1 van Gryphon Racing uit Tsjechie was het aantal uren een uitkomst, want zij wisten na 24 uur gasgeven op de negende plaats in het algemeen klassement te eindigen. Een enorme prestatie als je na het eerste uur op de laatste plaats rondrijdt!

Een teleurstelling voor de tweede Praga van BlueBerry Racing. De Tsjechische auto met Renault motor lag urenlang op de zesde plaats. Helaas zakte de auto omstreeks middernacht terug in het klassement en moest hij uiteindelijk aan de kant worden gezet met motorproblemen. Paul Sieljes, Berry van Elk, Jeroen van den Heuvel, Carlo Kuijer en Nol Kohler hadden in ieder geval hun visitiekaartje afgegeven.

In de hospitality unit van BlueBerry Racing gaf Praga zelf ook een visitekaartje af met een professionele Praga-presentatie. Wie had geen interesse?

Een welverdiende vierde plaats in hun klasse en 31e algemeen voor de Renault Clio van Spirit Racing.

Voor de race zei Rob Nieman het al: "Om een goede eindklassering te realiseren is het noodazkelijk dat we een heel constante race rijden en de pitstops vlekkeloos worden uitgevoerd." En dat deden ze. Na achttien uur ging de motor kapot en leek het einde race voor de Clio, maar de mannen van Spirit Racing toonden de ware spirit! In anderhalf uur werd de motor gewisseld en kon de Renault de race toch vervolgen. 

De Clio brigade in de Sport-klasse van de Supercar Challenge gaat normaliter met elkaar de strijd aan, maar in Zolder bleken Rob Nieman, Stan van Oord, Marco Poland en 24 uurs specialist Christiaan Frankenhout ook heel goed met elkaar op één auto te kunnen racen. Volgend jaar weer?

De 32e plaats voor Cor Euser Racing met de BMW 120d. Normaliter rijden er drie of vier coureurs op een auto, maar Cor Euser vormde met Hal Prewitt een duo. Hierdoor kwam hun prestatie in een ander daglicht te staan en maakten ze hun reputatie als 'endurance specialist' opnieuw waar. Bovendien schuwden ze de strijd met andere deelnemers niet, zoals op onderstaande foto is te zien.

Een teleurstellende 41e plaats voor de BMW M4 Silhouette van JR Motorsport.

Supercar Challenge rijder Michael Verhagen stapte in bij Ward Sluys, die ook al een combinatie vormde met Colembie, Dupont en Heinz. Aanvankelijk ging het erg goed en was de auto op de tiende plaats te vinden. Maar 's nachts ging het mis. Er werd tot twee keer toe schade gereden, de elektronica vertoonde kuren en de versnellingsbak moest worden vervangen. Vanwege de vele reparaties kwam de JR Motorsport-crew niet aan slapen toe en bewezen zij weer eens dat hun toewijding onontbeerlijk is voor een eindklassering.

De Porsche 997 van Vandereyt, met onder andere de fotogenieke Angelique Detavernier aan boord, werd begeleid door PG Motorsport van de Nederlander Paul Geeris. Op de maandag voorafgaande aan de race kwam het contact pas tot stand. De Porsche schommelde het langste deel van de race tussen de vijfde en tiende plaats, maar zondagochtend om elf uur werd er schade gereden en moest bovendien de koppeling en versnellingsbak worden gewisseld. Ondanks dit oponthoud wist de Belgische Porsche toch nog als derde in de GT1 klasse te eindigen en als 24e algemeen.

De zevenendertigste editie van de ‘24 Hours of Zolder’ was een geslaagd evenement. Het weer was bijna tropisch te noemen en 25.000 bezoekers wisten de weg naar de omloop van Terlaemen te vinden. Zij waren getuige van een endurance race, die uitstekend was georganiseerd en inmiddels een behoorlijke historie heeft opgebouwd in de Belgische autoracerij. Afgelopen weekend werd duidelijk dat de prototypen weliswaar sneller waren, maar dat er nog wel gewerkt moet worden aan de betrouwbaarheid van deze bolides ten opzichte van de snelste GT’s. Met een derde overwinning voor Belgium Racing en Porsche op rij, kijkt iedereen nu al uit naar volgend jaar met opnieuw veel rijders uit de Supercar Challenge?

Uitslag van de '24 Hours of Zolder':

http://www.raceresults.nu/uitslagen//2015/Zolder/24%20Hours%20of%20Zolder%202015/24%20Hours%20-%20Race.pdf