Supercar

Spanning tot op de finishlijn in alle divisies tijdens eerste race van het seizoen

22:48 16-04-2016

Henry Zumbrink leek tijdens de kwalificatie lang af te stevenen op de pole position tijd, welke hij al vroeg op de klokken zette. De concurrentie wist deze tijd niet te verbeteren tot in de laatste 10 minuten alsnog de Ligier LMP3 bolide van Milan en Indy Dontje de baan op kwam. Zij waren het uiteindelijk die de tijd van Zumbrink wisten te verbeteren en zij mochten dan ook de eerste race van het seizoen van pole position vertrekken.

In de GTB divisie bleken Ward Sluys en Chris Mattheus de snelste te zijn en in de Supersport waren het de heren van het BS Racing Team, Marcel van Maat en Peter Scheurs. Ook zij wisten al vroeg in de kwalificatie een tijd neer te zetten die niet meer behaald werd door de overige deelnemers. Eric van den Munckhof probeerde het nog zeker, maar hij moest uiteindelijk genoegen nemen met een tweede positie met een verschil van 0.054 seconden. In de Sport divisie ging de pole position in de laatste ronde naar Benjamin van den Berg en John van der Voort.

Aan het einde van de dag, nog geen twee uur na de kwalificatie, stond de start van de eerste race van het seizoen al op het programma. Het publiek zag een fraai veld van ruim 30 auto’s van start gaan wat een mooi plaatje opleverde. De start verliep goed en de eerste zes deelnemers zagen dat ze hun plek hadden weten te behouden in de eerste ronde. Maar achter in het veld bij de Sport divisie ging het aan het einde van de eerste ronde fout. Er was contact tussen de BMW van Ted van Vliet en John van der Voort, welke de baan kort blokkeerde. De deelnemers daarachter konden geen kant op en hierdoor waren Stan van Oord en Carlijn Bergsma slachtoffer. Van Oord kon Bergsma niet meer ontwijken en botste op de achterzijde van de Lotus Exige. Van Oord moest hierdoor zijn race direct staken, de overige deelnemers konden uiteindelijk door.

Zumbrink begon aan te dringen bij de Ligier LMP3 met Indy Dontje achter het stuur en er werden meerdere gevechten op de baan uitgevochten. Een beetje regen in de achtste ronde zorgde opnieuw voor een probleem op de baan. Frank Meijers werd verrast door de plotselinge gladheid en verloor de controle over zijn BMW, welke hij dan ook hard parkeerde in de vangrail. Meerdere rijders leken daarna last te hebben van de lichte regen, waaronder ook de leider Indy Dontje welke zich verremde vlak voor de laatste chicane en daardoor gedwongen werd rechtdoor de pitstraat in te rijden. Dit betekende dat Zumbrink de leiding over kon nemen en Dontje viel ver terug in het veld.

In de Supersport divisie was er het een gevecht tussen de aan de leiding liggende BMW’s van Peter Scheurs en Eric van den Munckhof. Laatstgenoemde wist in ronde tien de leiding over te nemen. Van den Munckhof stopte al vroeg voor de verplichte pitstop, waar Scheurs nog lang doorreed. Na de pitstops lagen zij opnieuw dicht bij elkaar. Daarachter waren het Dennis de Borst, Robert van den Berg en Ronald van Loon die in strijd waren voor de derde positie.

In de Sport divisie was het Engelsman Ollie Taylor die het veld leidde. In zijn kielzog reden de Peugeot van Bart van den Broeck, Niels Kool, Henk Tappel en Rob Nieman. Maar het liep direct na de pitstops goed mis voor de Engelsman in de BMW. Met een technisch probleem kwam zijn auto tot stilstand op het rechte stuk en moest hij zijn race staken. De leiding was daarna voor Bart Drost, welke het stuur had overgenomen van Niels Kool, voor Chris Voet en Rob Nieman.

Zumbrink leidde het veld van de SuperGT divisie tot aan de pitstops, voor de twee Moslers, Henk Thuis en Sam Dejonghe in de Ginetta LMP3. Indy Dontje wist zich met rappe schreden weer naar voren te rijden en vlak voor de pitstops lag hij alweer op de tweede positie met direct achter hem de snelle Clucas. Beide bolides doken ook samen de pitstraat in en kwamen later ook weer samen achter elkaar op de baan, maar ook nog weer achter Zumbrink die zijn pitstop al had uitgevoerd.

Ook de deelnemers van de GTB divisie zochten elkaar weer op na de pitstops, Ward Sluys ging vol in de achtervolging op Roger Grouwels, welke een voorsprong had opgebouwd. En daarachter was het ook stuivertje wisselen tussen Aart Bosman, Jos Jansen en Hans Fabri. Sluys wist snelle tijden te noteren en hij liep iedere ronde iets in op Grouwels.

In de Supersport divisie ging het helemaal mis voor het BS Racing team. Met een dikke rookwolk moest Marcel van de Maat de BMW aan het einde van het rechte stuk stilzetten. Heel veel witte rook omhulde de fraai oranje BMW wat betekende dat zij hun tweede plaats op moesten geven. Daarachter was het Luuk van Loon die snelle tijden reed en langzaam dichterbij kwam aan Martin de Klein in de FEBO Seat. De strijd voor de tweede positie was nog niet gestreden.

In de laatste ronden van de race gebeurde er nog heel veel op de baan. Zo was het Henk Thuis die van een zekere derde plek de pitstraat op moest zoeken en daardoor zijn podiumplek in rook zag opgaan. Net een paar liter brandstof te weinig om zijn eerste race met zijn nieuwe bolide af te sluiten met een prachtig resultaat. Milan Dontje wist met vier minuten op de klok de Volvo van Zumbrink in te halen, wat betekende dat hij samen met broer Indy de overwinning kon vieren. Henry Zumbrink pakte een nette tweede plek en de Mosler van Alberto De Martin en Ben Clucas eindigde als derde.

In de GTB divisie werd de strijd op de finishlijn beslist in het voordeel van Roger Grouwels. Ward Sluys had het gat geheel dicht gereden en heeft in de laatste ronde nog een enkele maal geprobeerd om voorbij te steken aan de Porsche van Grouwels. Uiteindelijk lukte dit niet, maar was het verschil op de streep maar 0.453 seconden. Als derde finishte nieuwkomer Hans Fabri met zijn Porsche 991 Cup.

Eric van den Munckhof wist in de slotfase van de race zijn hoofd koel te houden en schreef hiermee de eerste race van het seizoen op zijn naam. Daarachter was het Martin de Kleijn die de tweede plaats wist te behouden voor Luuk van Loon, die in de laatste ronde nog heel brutaal een dikke Mosler wist in te halen.

Bart Drost en Niels Kool pakte de meeste punten in de Sport divisie, zij bleven Chris Voet en Bart van den Broeck ruim voor. Daarachter was het in de laatste ronde dat Benjamin van den Berg zijn BMW nog voor de Clio van Rob Nieman wist te krijgen. Met minder dan een seconde was de derde plek dan ook voor hem en John van der Voort.

Klik hier voor de volledige uitslag van de race