Supercar

Spanning in overvloed in de Sport divisies

17:01 22-05-2016

Onder warme omstandigheden start de tweede race in Oschersleben omstreeks 13.30 uur. Opnieuw is de eerste startrij bezet door de Spaanse Moslers en staan Henry Zumbrink en Henk Thuis daar weer direct achter. In de GTB divisie start Chris Mattheus in de BMW M4 Silhouette voor Oliver Freymuth en Jos Jansen. Dan zien we Ronald van Loon en Dennis Houweling daar direct al achter op de vijfde startrij en in de Sport divisie is het Carlijn Bergsma die van pole position mag vertrekken en zij heeft Bart Drost naast zich staan op de startgrid.

Bij de start van de race leek het erop dat Henry Zumbrink de beste start had. Hij wist zijn Volvo naast de Mosler van Oliver Campos Hull te plaatsen maar in de eerste bocht zag hij alsnog beide Moslers voor zich. Ook Henk Thuis had een betere start dan de Moslers maar hij kon niet tussen de beide bolides door het midden. Een paar ronden bleven de heren op deze volgorde rijden, maar Zumbrink wist Campos Hull voorbij te gaan en kon op jacht naar de volgende Mosler van Pedro Salvador.

De start in de GTB divisie was voor Chris Mattheus, hij bleef de Porsches van Jos  Jansen en Aart Bosman voor, als ook de Praga R1 van Fiona James.

Robert van den Berg maakte de beste start mee in de Supersport divisie. Hij wist vanaf de vierde positie de leiding te nemen. Daarachter was het ook Jan van der Kooi die de Seats een plekje terug verwees. Ronald van Loon had opnieuw niet de beste start en viel terug naar de vijfde positie. De strijd onderling werd gelijk stevig en alle coureurs moesten in hun spiegels blijven kijken en gas blijven geven. Dennis Houweling wist na een kort gevecht een plek te winnen op Van der Kooi en Martin de Kleijn sloot gelijk aan op de bumper van de Lotus net zoals Eric van den Munckhof dat deed bij De Kleijn.

Carlijn Bergsma verloor een plekje bij de start aan Bart Drost, maar wist wel voor beide BMW’s van Harold Wisselink en John van der Voort te blijven.

Aan de kop van het veld lijkt het even rustig. De Mosler van Salvador ligt aan de leiding voor Zumbrink en Campos Hull. Henk Thuis zien we terug langs de baan. Door een gebroken aandrijfas, moet hij zijn race vroegtijdig staken. In de GTB divisie ligt Chris Mattheus nipt voor op Jos Jansen en Oliver Freymuth. Aart Bosman weet zijn Porsche de sporen te geven en komt dichterbij aan dit drietal en enkele ronden later zien we hem de Renault Megane van Freymuth voorbij gaan en sluit aan bij Jos Jansen.

Van der Kooi wil zijn plek terugwinnen op Houweling en we zien hem links en rechts kijken of hij hem voorbij kan steken. Houweling ziet in zijn spiegels niet alleen de Lotus op zijn bumper, maar ook direct daarachter de FEBO Seat met De Kleijn achter het stuur. Van der Kooi pusht en komt daarbij even met zijn wielen buiten de baan, maar weet de Lotus op de baan te houden en ook nog voor de Seat van De Kleijn.

In de Sport divisies zijn de verschillen tussen de top vijf minimaal. Drost, Bergsma, Wisselink, Van der Voort en Voet rijden binnen vier seconden van elkaar en kunnen foutjes niet veroorloven want die worden direct afgestraft. We zien na een fraai gevecht Bergsma voorbij gaan aan de BMW van Drost, maar een halve ronde verder slaat het noodlot opnieuw toe en zien we de Lotus heel langzaam over de baan gaan. Bergsma moet haar Lotus naast de baan parkeren. Haar race is voorbij maar de strijd tussen de overige sport deelnemers gaat door.

Dan zien we Bart Drost terugvallen naar de vierde positie. Doordat de top vier zo kort op elkaar zit, kan een klein foutje niet gemaakt worden. Stan van Oord zit nu dan ook direct op de bumper van Drost en zal proberen aan te gaan vallen. Wisselink en Van der Voort hebben ook een kleine gaatje weten te slaan naar de op de derde positie liggende Chris Voet.

Pedro Salvador heeft na 20 minuten een voorsprong op weten te bouwen van 10 seconden. Daarachter zijn Zumbrink en Campos Hull flink in gevecht. De tweede Mosler van het Spaanse team heeft zijn verloren tijd op Zumbrink terug weten te halen en weet de tweede plek terug over te nemen. Ook de strijd in de GTB divisie om de eerste positie is aanwezig, Jos Jansen dringt aan bij Chris Mattheus en zoekt een gaatje. Daarachter op een aantal seconden ligt op positie drie Aart Bosman, welke in de spiegels de Renault Megane van Freymuth blijft zien. Hij probeert zijn Porsche ervoor te houden maar dan komt toch de aanval van Freymuth en verliest Bosman zijn derde positie.

Vlak voor de pitstops van de sport divisies zijn er nog steeds felle gevechten. De Kleijn is inmiddels voorhij gegaan aan Van der Kooi en probeert aansluiting te vinden bij collega Seat rijder Houweling. Daarvoor is het nog steeds Robert van den Berg die op de eerste positie ligt, maar het gaatje naar zijn achtervolgers is niet groot.
Van der Voort dringt daarachter flink aan bij Wisselink, maar net iets teveel want hij verliest even de controle over de BMW en spint in de rondte. Daarachter zien we een contact tussen de BMW van Drost en de Clio van Van Oord, waardoor Drost even dwars stil op de baan komt te staan en plekken verliest aan Chris Voet en Rob Nieman.

Het pit window gaat open en we zien de leiders in de Supersport divisie, Van den Berg en Houweling, direct naar binnen duiken. Ook de leider van de Sport divisie, Harold Wisselink rijdt de pitstraat in om het stuur over te geven aan Toon Rutgers.

Na de pitstops zien we Huub Delnoij, welke het stuur heeft overgenomen van Robert van den Berg, nog steeds aan de leiding liggen. Daarachter is het Priscilla Speelman voor Dennis de Borst en Aart-Jan Ringelberg. De Borst zit direct op de bumper van de zwarte Lotus en Speelman weet de Seat niet achter zich te houden en verliest direct een plekje. Ook Ringelberg rijdt snellere tijden dan Speelman en weet een paar ronden later haar vrij gemakkelijk voorbij te gaan. Delnoij weet wel De Borst voor te blijven, al ziet hij de Seat steeds dichterbij komen.

In de Sport divisie zien we na de stops Stan van Oord in leidende positie, met daarachter Toon Rutgers, Rob Nieman en Bart van den Broeck. Rutgers weet al vrij direct de Clio van Van Oord voorbij te steken en de leiding weer in handen te nemen. Van den Broeck gaat voorbij aan Nieman en daarvoor gaan Niels Kool en ook Benjamin van den Berg voorbij aan Van Oord, die daardoor terug valt naar de vierde positie.

Na de pitstops van de GT divisies zien we nog steeds beide Moslers aan de leiding liggen. Daarachter heeft Zumbrink een klein  momentje, maar hij kan zij weg vervolgen. We zien bij Zumbrink snellere tijden achter zijn naam staan dan dat de leiders in de race rijden, dus de strijd is nog zeker niet gestreden.

Jos Jansen ligt aan de leiding van de GTB divisie na de verplichte stops, maar Ward Sluys weet niet veel later toch weer voorbij te gaan aan de Porsche. Oliver Freymuth heeft helaas zijn Megane in de pitstraat moeten laten staan. Bosman ligt dan ook op de derde positie voor Fiona James, maar hij ziet zijn podiumplaats in rook opgaan doordat hij een lekke band op liep. Hij moet bijna de volledige baan rond, voordat hij de pitstraat in kan rijden voor een nieuwe band.

Dan zien we plots in de eerste bocht de Mosler van Kanaroglou stil staan. Het duurt een tijdje voordat hij de Mosler weer de baan op kon sturen, wat kansen gaf aan Zumbrink om de tweede plek over te nemen. Alleen had Zumbrink zelf problemen met een losgetrild  wiel, waardoor hij de pitstraat op moest zoeken om dit euvel te verhelpen. Een paar ronden later, moest hij opnieuw binnen komen voor hetzelfde probleem en was de strijd in de SuperGT divisie wel gestreden. Alberto De Martin kon vrij rustig naar de overwinning rijden en samen met Pedro Salvador kon hij op de hoogste trede van het podium met de champagne spuiten. Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull pakte de tweede plaats en Henry Zumbrink werd derde.

De eerste positie van Ward Sluys komt ook niet meer in gevaar, hij rijdt zelfs rond op de derde positie algemeen en heeft een mooie voorsprong opgebouwd naar de nummer twee Jos Jansen. Samen met Chris Mattheus pakt Ward Sluys de tweede overwinning van het weekend, Jos Jansen weet nu de tweede plaats te pakken en Fiona James mag als derde aantreden op het podium.

In de Supersport divisie blijft het spannend. De Borst blijft aandringen bij Delnoij en weet hem uiteindelijk voorbij te gaan. Ook Ringelberg komt dichterbij aan Delnoij en wil graag voorbij. Uiteindelijk is het Delnoij die weer naar De Borst toe kan rijden en zich in de laatste ronde positioneert voor een inhaalactie. Die lijkt te gaan lukken doordat de De Borst even met zijn wielen langs de baan gaat. Delnoij plant zijn BMW naast de FEBO Seat maar kan net niet voorbij gaan. Op de streep is het verschil minimaal, maar Dennis de Borst en Martin de Kleijn pakken de overwinning voor de sterke equipe Robert van den Berg en Huub Delnoij. Dennis Houweling en Aart-Jan Ringelberg mogen opnieuw naar het podium en pakken de derde plek.

In de Sport divisie zijn er nog vele positie wisselingen. Doordat zowel Niels Kool als Benjamin van den Berg een drive through moesten uitvoeren omdat hun pitstop niet conform was, ligt Stan van Oord opnieuw op de tweede positie, achter Rutgers en voor Kool en Van de Broeck. Dan zien we een paar ronden later de kopman van het Spirit Racing Team zijn Clio aan de kant zetten en een enkele ronde later moest ook Stan van Oord zijn auto langs de baan parkeren.  De winst ging vrij ruim naar Harold Wisselink en Toon Rutgers, de tweede plek was voor Bart Drost en Niels Kool en de derde plek ging uiteindelijk naar de Belgische equipe Chris Voet en Bart van den Broeck. Zij waren in gevecht met Van den Berg, welke zich verslikte in de laatste ronde en moest toezien dat de Peugeot RCZ de derde plek opeiste.

Een mooi raceweekend werd afgesloten met champagne voor de winnaars op het podium. De punten zijn weer verdeeld en de teams kunnen zich gaan opmaken voor een lange rit naar huis en gaan werken aan de voorbereidingen voor het volgende evenement op Spa Francorchamps.