LAATSTE NIEUWS

SIEGMAR PFEIFER PAKT OP SPA-FRANCORCHAMPS IN SLOTFASE OVERWINNING NA SPANNENDE RACE

  • Artikel is geplaatst op: 1-10-17

Norma-coureur Siegmar Pfeifer heeft de tweede race van de GT- en Prototype Challenge tijdens het Racing Festival op Spa-Francorchamps op zijn naam geschreven. De Duitser pakte met snelle rondetijden in de slotfase van de race de overwinning, voor Jakub Schmiechovski in de Ligier LMP3 en het duo Lemeret/Dejonghe in de Renault RS01 Trophy.

De start van de race verliep in eerste instantie rommelig. Praga-coureur Dick van Elk gleed namelijk in de opwarmronde met koude banden van de baan en kwam vast te zitten in de grindbak. De marshalls kregen de Praga wel weer in het gareel maar de wedstrijdleiding had al besloten om het startveld een extra formatieronde te laten rijden. Van Elk kon hierdoor ook weer aansluiten achteraan het veld.

Bij de start van de race was Norma-coureur Siegmar Pfeifer meteen weer snel weg. Pfeifer dook als leider in de race La Source in en kon zijn eerste plaats daarna behouden. Achter Pfeifer sloot Stéphane Lemeret aan op positie twee. Voor Oliver Freymuth verliep de start van de race minder voortvarend. De Renault-coureur ging in de rondte bij het uitkomen van La Source en moest hierna achteraan aansluiten. 

Lang kon het veld niet racen, want al in de eerste ronde eindigde de race voor Porsche-coureur Canas in de vangrails. Zijn wagen kwam na een touché met de vangrails tot stilstand op de baan maar lekte meteen veel koelvloeistof. De wedstrijdleiding besloot daarom om over te gaan tot full course yellow zodat de Porsche veilig kon worden gesteld en de koelvloeistof bestreden kon worden.

Bij het opheffen van full course yellow is het voor de coureurs altijd opletten. Ditmaal had onder andere Daan Meijer een goede herstart. De Mercedes-coureur haalde meteen een paar auto’s in en kon aanhaken op de vijfde positie, achter David Hauser met de Ligier LMP3. Voor Hauser lag op dat moment Jakub Smiechowski op positie drie.

Ook Berry van Elk was alert bij het opheffen van full course yellow. De Mosler-coureur, gestart op de 27e plaats, lag na de herstart al op positie dertien. Aan de kop van het veld kon Siegmar Pfeifer bij de herstart zijn eerste positie behouden. De Norma-coureur kon bovendien meteen een gat creëren van een aantal seconden ten opzichte van Stéphane Lemeret.

Daan Meijer kwam ondertussen flink onder druk te staan. Achter de Mercedes-coureur had zich een groepje gevormd met Ales Jirasek, Jean-Pierre Lequeux en Max Aschoff. Meijer kon in deze groep zijn vijfde plaats niet behouden en moest toestaan dat Jirasek, Lequeux en Aschoff de Mercedes inhaalden.

Bij de turboloze Praga’s en de Radicals was het Wim Jeuris die snelle tijden liet noteren. De Radical-coureur had een goede start en lag na de openingsfase op de vijftiende plaats algemeen. Concurrenten Daniel Schildgren en Dick van Elk volgden al snel op grote afstand. In de vijfde ronde verloor Jeuris echter wel wat tijd door een spin in de busstop-chicane, maar zijn voorsprong op de concurrentie was groot genoeg om de eerste plaats te behouden.

Aan de kop van het veld bleef de stand nog steeds ongewijzigd, maar in het middenveld waren er een aantal coureurs die nog steeds veel tijd aan het goedmaken waren. Zo was Berry van Elk inmiddels opgeklommen naar de tiende plaats algemeen, met daarachter Renault-coureur Oliver Freymuth. Voor dit tweetal waren Daan Meijer en Praga-coureur Max Aschoff nog steeds in een fel gevecht verwikkeld.

Na de pitstops was de slagorde aan de kop van het veld omgedraaid. In de Renault RS01 Trophy van Equipe Verschuur had Sam Dejonghe het stuur overgenomen van Stéphane Lemeret. Dejonghe won een positie bij de pitstops omdat Siegmar Pfeifer met zijn Norma door strafseconden langer stil moest staan. De achterstand van Pfeifer op Dejonghe bedroeg na de pitstops zes seconden. Dejonghe lag na de pitstops echter niet op de eerste plaats algemeen. Die was namelijk in handen gekomen van Jakub Smiechowski, gevolgd door Gary Hauser. Beide Ligier LMP3’s hadden bijna geen strafseconden en profiteerden hiervan optimaal.

Ook Berry van Elk verloor meerdere posities tijdens de pitstops. Van Elk liet zijn Mosler afslaan bij het wegrijden en verloor daarmee kostbare seconden. Onder andere Oliver Freymuth en Max Aschoff konden hiervan profiteren.

Ook na de pitstops bleek Siegmar Pfeifer met zijn Norma V8 razendsnel. Pfeifer slaagde er al snel in om Sam Dejonghe te verschalken en zette daarna koers richting koplopers Smiechowski en Hauser. Smiechowski en Hauser reden snelle rondetijden en Pfeifer kwam in eerste instantie ook niet echt dichterbij. Pfeifer kon echter profiteren van een aantal achterblijvers, waarbij Hauser veel tijd verloor. Pfeifer kon hierdoor Hauser inhalen. Ook Sam Dejonghe kon met behulp van deze groep achterblijvers slim Ligier-coureur Hauser verschalken.

Hauser probeerde hierna aan te blijven haken, maar ging hierna in de rondte bovenop Radillon. De Ligier-coureur kon zijn weg vervolgen maar verloor hiermee kostbare tijd. Het was hierbij een wonder dat er geen groter ongeluk gebeurde, want Hauser spinde tijdens het inhalen van Daniel Schildgen. De Praga-coureur moest vol in de ankers om de Ligier te ontwijken. Het incident kwam Hauser na afloop op een tijdstraf te staan van 30 seconden.

In het middenveld was het na de pitstops ook weer spannend. Daan Meijer lag op de achtste plaats maar zag in zijn spiegels Oliver Freymuth en Max Aschoff opdoemen. Freymuth slaagde er na een paar ronden in om Daan Meijer in te halen. Twee ronden later lukte dit ook Praga-coureur Aschoff.

Meijer behield echter wel zijn eerste plaats in de divisie en die eerste plaats kwam ook in de slotfase niet meer in gevaar. Concurrent Berry van Elk moest zijn Mosler namelijk met remproblemen voortijdig in de pitstraat parkeren en Guy Heliou, rijdens met een mooie Saleen S7R, volgde op grote afstand. “Vandaag had ik het een stuk beter naar mijn zin dan gisteren in de regen”, aldus Daan Meijer na afloop. “Het was een leuke race, ik heb veel gevechten gehad. Helemaal mooi was het bij de herstart, daar lag iedereen te slapen. Zo lag ik zelfs eventjes derde algemeen!”

Aan de kop van het veld was het in de slotfase nog heel spannend. Siegmar Pfeifer had in een aantal ronden het gat met koploper Smiechowski volledig gedicht en probeerde aan te haken bij de Ligier. De achterblijvers speelden hierbij een belangrijke rol, want de ene keer ging Smiechowski beter aan achterblijvers voorbij en de andere keer weer Pfeifer. Uiteindelijk slaagde Pfeifer er in de één na laatste ronde in om Schmiechowski bij het aanremmen van de busstop in te halen. Pfeifer pakte daarmee zijn eerste overwinning in de GT- en Prototype Challenge.

Pfeifer, die eerder dit jaar al kampioen werd in de Duitse Sports Car Challenge, was na afloop dan ook een tevreden man. “De pitstops zoals die gedaan worden in de Supercar Challenge zijn nieuw voor mij. Ik rijd normaal in de SCC in Duitsland en daar kennen we dit op deze manier niet. Peter Claessen had mij vooraf al het een en ander uitgelegd hierover maar ik verloor toch wat tijd”, verklaarde Siegmar Pfeifer. “Ook Spa-Francorchamps was nieuw voor mij, ik had hier nog nooit gereden. Dus dat was gisteren in de regen al een hele ervaring en ook vandaag was het genieten. Dat ik in de voorlaatste ronde de eerste plaats pakte maakte het helemaal goed. Het kon niet beter!”

Sam Dejonghe en Stéphane Lemeret legden uiteindelijk beslag op een derde plaats. Het duo was daarmee een beetje teleurgesteld, want zij hadden gehoopt vandaag echt voor de overwinning mee te kunnen strijden. “We hadden er vandaag eigenlijk iets meer van verwacht”, aldus Sam Dejonghe na afloop. “De banden waren alleen minder dan gehoopt. Gisteren in de regen gaven ze eigenlijk heel veel grip maar met de slicks van vandaag hadden we toch wat meer moeite. Ook hadden we last van remproblemen, waardoor ik regelmatig mijn rempunt miste. Ik heb veel met de rembalans gespeeld en aan het einde van de race ging het ook al wel beter, maar de tijden waren nog steeds niet zo goed als verwacht. We zouden met deze auto 2 minuut 17 moeten kunnen rijden op Spa, maar dat zat er vandaag helaas niet in.”

In de overige divisies waren er overwinningen voor Thomas Winkler (ROSCAR) met een Porsche 997 GT3 Cup, Ales Jirasek met de Praga R1 Turbo en Wim Jeuris met de Radical SR3L. 

Volledige uitslag van de race

  • Aankondiging van een nieuwe Nationale autorace klasse in Nederland:  De Ford Fiesta Sprint Cup!

    24-11 Aankondiging van een nieuwe Nationale autorace klasse in ...

  • Mooie strijd in laatste race van het seizoen / Febo Racing pakt kampioenschap

    22-10 Mooie strijd in laatste race van het seizoen / Febo Racin ...

  • Daniel en Henk de Jong winnen laatste race van de GT & Prototype Challenge

    22-10 Daniel en Henk de Jong winnen laatste race van de GT & Pr ...

  • Adriaenssens overwint in typisch Eiffel regenweer

    6-10 Adriaenssens overwint in typisch Eiffel regenweer

  • Overwinning voor Meijer op Spa-Francorchamps

    5-10 Overwinning voor Meijer op Spa-Francorchamps

  • Febo Racing pakt leiding in het kampioenschap

    5-10 Febo Racing pakt leiding in het kampioenschap

Jaarboek 2014