Supercar

Sandor van Es en Rob Kamphues schrijven eerste race op hun naam

18:08 20-05-2017

De eerste race van het seizoen van de GT & Prototype Challenge pb Hankook vindt plaats tijdens de Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort. Een prachtig druk bezocht evenement waarbij het ‘normale’ raceprogramma diverse keren wordt onderbroken door demonstraties van F1 coureur Max Verstappen. Op zaterdag aan het einde van de dag, maken de heren en dame coureurs zich op voor hun eerste race. Uiteindelijk staan er vijftien GT en sportscars bolides op de startgrid te wachten onder een blauwe lucht en flink wat zon op het groene licht. Helaas door technische problemen kon Wim Jeuris niet starten en ook Bert Moritz moest direct de pitstraat opzoeken en parkeerde daar ook direct de Marcos Mantis.

Wel zien we vooraan op de eerste startrij de Ligier LMP3 bolide met Jakub Smiechowski als eerste achter het stuur. Hij wist gisteren de snelste tijd te klokken tijdens de kwalificatie. Naast hem staat de Renault RS01 Cup Spec bolide met Sandor van Es die de start gaat nemen. De tweede startrij is voor de tweede Ligier LMP3 met Martin Hippe die het stuur in handen heeft en naast hem de Belg Tim Joosen in de Norma 20FC. De Ginetta G57 van Prime Racing start op plek vijf en plek zes wordt bezet door de snelle en kleine Praga R1T. Op startrij vier zien we de eerste GT bolides, namelijk de BMW M4 Silhouette waar Bas Schouten de start voor zijn rekening neemt en daarnaast de Mercedes SLS van Daan Meijer. Henk Thuis met zijn Pumax RT en Ko Koppejan met de Radical SR3 staan daarachter. Berry van Elk is terug met de Mosler MT900R in het startveld en naast hem zien we de eerste Porsche van het startveld welke bestuurd wordt door Aart Bosman. Amaury Bonduel  en Fiona James zien we dan achteraan, vlak voor de Ligier LMP3 bolide van David Hauser. Hauser kende gisteren grote technische problemen met zijn wagen en kon daardoor geen tijd zetten in de kwalificatie en moet dan ook van achteraf starten.

Iedereen rijdt rustig weg van de startopstelling voor de warming up lap en wanneer de formatie is gedaan achter de leading car, gaan de lichten uit en is de start gegeven. De heren en dame coureurs schieten uit de startblokken richting de eerste bocht waar iedereen netjes doorheen komt. Jakub Smiechowski weet de leiding te behouden voor Sandor van Es, Martin Hippe en Tim Joosen. Daarachter wint Daan Meijer een plek op Bas Schouten en sluit aan bij de Ginetta van Prime Racing. Schouten weet met zijn BMW M4 Silhouette nog voor de SuperGT bolides te blijven van Henk Thuis en Berry van Elk.

Tim Grey probeert direct na de eerste ronde een aanval te plaatsen op de Norma van Joosen, maar die weet deze af te slaan. David Hauser weet in de eerste ronden drie plekken te winnen, maar ziet nog vele bolides voor hem.

Amaury Bonduel moet dan al zijn Howe Racing TA2 stilzetten langs de baan. Het nieuwe project valt stil en wil niet meer vooruit. Zijn race duurde flink korten dan gedacht en dat geldt ook voor de dame in het veld Fiona James. Zij moet na twee ronden de pitstraat opzetten en opgeven.

Een mooi gevecht aan de kop van het veld tussen Smiekowski, Van Es en Hippe. De Renault RS01 in de sandwich van de twee Ligier LMP3 bolides van Inter Europol Competition. Daarachter slaagt Grey nu wel om Joosen uit te remmen in de Tarzancorner en een plekje te winnen. Ook Van Es weet een plek te winnen en daarmee de leiding over te nemen in de race. Hij ziet nu in zijn spiegels de twee groen/gele wagens die een ronde later van positie wisselen.

Henk Thuis heeft zijn ritme gevonden en is voorbij gegaan aan de BMW van Schouten en gaat en plakt dan op de bumper van de Mercedes SLS van Meijer. Na een kort gevecht weet Thuis Meijer in te halen. Daarachter is het David Hauser die oprukt naar voren en aansluiting vindt bij Schouten. De Ligier is een stuk sneller en gaat dan ook al snel voorbij aan Schouten. De volgende prooi is de Mercedes van Meijer, maar die moet ook al snel zwichten voor de snellere wagen en ook Thuis valt ten prooi aan de snelle Luxemburger.

Van Es houdt stevig stand aan de kop van het veld, maar kan de twee LMP3’s niet geheel afschudden. Smiechowski lijkt dan even een gaatje te moeten laten, Hippe is standvastiger. Op de vierde positie rijdt Grey in de Praga R1T nog altijd voor Joosen en ook de Ginetta van Jean-Pierre Lequeux.

Schouten kruipt opnieuw in de kofferbak van Meijer en zet de BMW zelfs even naast de Mercedes maar moet opnieuw toch zijn aanval afbreken. Doordat Smieschowski weer terug aansluit op de bumper van de Renault RS01, kan de leidende Hippe een klein gaatje slaan.  In de Hans Ernst bocht weet Smiechowski dan toch weer voorbij te gaan aan Van Es en wijst hem terug naar de derde positie.

Daan Meijer opent de pitstop serie en duikt als eerste de pitstraat in voor zijn reguliere stop. Van de top drie is het Van Es die als eerste zijn stop maakt en daarmee het stuur overgeeft aan Rob Kamphues die de tweede stint voor zijn rekening gaat nemen.

De rest volgt natuurlijk en na de stops zien we dat Hans Laub als leider in de race doorkomt. Hij heeft het stuur overgenomen van Hippe en is direct voor teamgenoot Wolfgang Jordan de baan opgekomen. Zij kunnen direct het gevecht aangaan wat hun teamgenoten ook met elkaar gevoerd hebben in het eerste deel van de race. Rob Kamphues rijdt daarachter op de derde positie en noteert snellere rondentijden dan zijn voorliggers. Luc de Cock heeft het stuur overgenomen van Tim Joosen en rijdt op de vierde positie. De Praga RT1 heeft tijd en plekken verloren aan Jean-Marc Ueberecken in de Ginetta G57 en David Hauser in de Ligier LMP3 en rijdt dan op de zevende positie. Meijer is voorbij gegaan aan Thuis tijdens de pitstops en daarachter rijdt Koen Bogaerts, Ko Koppejan en Aart Bosman.

Kamphues is snel en weet aansluiting te vinden bij Jordan en Laub. Hij maakt korte metten met de twee bolides en weet ze beide vlot in te halen en hij gaat er vandoor. Jordan was daarvoor al voorbij gegaan aan Laub en ligt dan op positie twee.

Dan zien we de Pumax RT van Thuis door de grindbak schieten in de Arie Luijendijk bocht en ook de daarop volgende bochten schuift de bolide flink door de bochten. Een ronde later zien we hem binnenkomen voor een korte check up, maar kan gelukkig zijn race vervolgen. Door deze actie heeft Meijer wat meer lucht gekregen en leidt de SuperGT divisie.

Hauser is in het tweede deel an de race de snelste coureur op de baan en loopt in op zijn voorliggers. Hij komt snel dichterbij en weet zowel Laub als Jordan voorbij te steken in twee ronden en neemt hiermee de tweede positie in.

Berry van Elk strand dan met zijn Mosler MT900R in de grindbak en kan niet meer verder. Koen Bogaerts moet de pitstraat nogeens bezoeken omdat hij een lekke linker achterband heeft opgelopen, maar kan ondanks deze extra stop zijn leidende positie behouden voor Aart Bosman.

Na zestig minuten racen valt de finishvlag en zien we dat de eerste race gewonnen wordt door Sandor van Es en Rob Kamphues met de Renault RS01 Cup Spec. Zij grijpen de eerste overwinning van het seizoen voor de zeer sterk rijdende David Hauser. Jakub Smiechowski en Wolfgang Jordan completeren het podium.

Luc de Cock en Tim Joosen winnen de CN divisie en Daan Meijer schrijft de SuperGT divisie op zijn naam. Hij weet Henk Thuis uiteindelijk te verslaan. Ko Koppejan staat op de hoogste trede van het podium in de Radical SR3 divisie en Koen Bogaerts en Bas Schouten vieren de overwinning in de GT divisie en Aart Bosman gaat als tweede mee naar het podium.

We zien uiteindelijk maar 11 wagens aan de finish na de eerste race van het seizoen. Hopelijk staan morgen weer alle wagens op de grid en zien we opnieuw een leuke race. De race op start om 14.15 uur en mocht u niet op Circuit Zandvoort aanwezig zijn, dan kunt u de race thuis live volgen met de livestream die u kunt vinden op onze website.