Supercar

Roelant de Waard aan de start met de Radical RXC Turbo!

15:50 25-01-2015

Langzaam worden de plannen ontvouwd van teams en rijders voor het seizoen 2015. Een opmerkelijke nieuweling die zich heeft aangemeld is Roelant de Waard. Hij gaat aan de start verschijnen met een Radical RXC Turbo uit de stal van Henk Thuis. In 'Nederland autosportland' is De Waard een relatief onbekende naam, aangezien zijn raceloopbaan zich hoofdzakelijk in het buitenland heeft afgespeeld. Roelant de Waard licht toe: "De eerste stappen naar de motorsport zette ik in Nederland. Maar pas toen ik in 2006 naar Engeland verhuisde, zag ik een pad dat mij beviel en dat ik met mijn werk bij de Ford Motor Company kon combineren."

Hoe is die race passie ooit begonnen? De Waard vertelt: "Al vanaf mijn twaalfde levensjaar ben ik gefascineerd door techniek. Ik haalde toen al een brommer van de sloop, nam hem mee naar mijn slaapkamer en sleutelde de hele winter om hem weer aan de praat te krijgen.Ik had nauwelijks gereedschap, een paar schroevendraaiers en tangen, maar ik ben daardoor wel heel handig geworden. Toen ik achttien werd behaalde ik in zes maanden tijd al mijn rijbewijzen, motor, auto, truck en bus. Vanaf dat moment kon ik voor het eerst naar circuits, eerst naar de Sterrendagen van het weekblad Motor. Toen ik met mijn 65pk Yamaha XV920 tussen de Kawasaki 1000's kwam, wist ik dat ik wel aardig kon rijden. De volgende stap was een 100cc kart, die ik met twee vrienden kocht om op de kartbaan in Amsterdam te leren rijden. 19.000 toeren, elke anderjhalve uur een nieuwe zuiger en bij iedere derde zuiger een revisie. Daar leerde ik dat racen duur kan zijn."

Het is duidelijk dat het bij De Waard evenveel om de techniek als om het rijden zelf gaat. Aspiraties om ooit wereldkampioen Formule 1 te worden heeft hij nooit gehad. "Mijn moeder heeft mij duidelijk het verschil tussen hobby, sport en werk bijgebracht. Dat is maar goed ook, want anders was ik op mijn zestiende van school gegaan om alleen maar te sleutelen."

De Waard vervolgt: "In 2006 haalde ik op Circuit Park Zandvoort mijn racelicentie en was ik klaar voor de volgende stap. Wij woonden toen in Duitsland en ik heb daar naar verschillende Duitse raceklassen gekeken. Ik vond de Duitsers nou juist weer te technisch, de teams waren erg op zichzelf en een seizoen met een Fiesta Cup auto kostte zo'n 80.000euro... In die tijd heb ik vooral met mijn zwaar opgevoerde Harley op de Nordschleife gereden. Ik vond het prachtig om in mijn zwart leren motorpak en met 300kg 'Amerikaans ijzer' de felle Japanners het leven best moeilijk te maken. Misschien is er wel een patroon; ik hou er van om met een underdog te verrassen. Zo ben ik nu bezig met een Honda Dax pitbike met 21pk."

In 2006 nam het racen serieuze vormen aan. Roelant de Waard verhuisde naar Engeland en ging racen met een Caterham. "Ik vond het een strak gereguleerde klasse, volkomen identieke auto's, extreem close racing en een gentlemens mentaliteit: hard maar fair rijden op de baan en 's avonds in de pits en paddock de gezelligheid. Aan het einde van mijn eerste seizoen haalde ik mijn eerste podiums. Ik deed in het begin al het werk aan mijn auto zelf. In mijn tweede jaar ging ik een klasse hoger rijden en begon te experimenteren met de setup. Het werd een drama, maar ik heb veel geleerd. In mijn derde jaar was ik er helemaal bij. Net als in mijn 'brommertijd' kreeg ik de Caterham onder de knie en stond ik bijna altijd op het podium. Met vijf overwinningen kon ik zelfs kampioen worden, maar vanwege mijn werk kon ik het seizoen helaas niet afmaken. Daar heb ik nog steeds spijt van, je hebt niet zo vaak de kans een kampioenschap te winnen."

"Recent ben ik weer in Nederland gaan wonen met mijn vrouw en drie zoons. Ik pendel wekelijks op en neer naar Ford Europa in Keulen. Ik heb serieus overwogen in de HTGT met een '65 Ford Mustang te gaan racen, want wat ik rij moet natuurlijk Ford gerelateerd zijn. Helaas is bij historische race auto's de techniek vaak de limiet, vooral de remmen en banden, dus koos ik voor een moderne klasse. De Caterham was natuurlijk heel licht en precies, iets dat ik weer graag wilde. Bovendien wil ik nieuwe technieken leren, vooral het rijden met downforce. Bijna vanzelfsprekend kwam ik toen terecht bij Radical. Hun expertise is natuurlijk bekend. Met een tijd van 6:48min hebben zij bijvoorbeeld sinds 2009 de snelste ronde in bezit van een gekentekende auto op de Nordschleife. De Nederlander Michael Vergers realiseerde dit record met een Radical SR8 LM. Toen ik de eerste RXC reed, met 380pk Mustang motor, was het duidelijk dat de auto meer vermogen aan kan en stelde ik voor de Ford 3.5L Ecoboost als upgrade te gebruiken. Een oersterk blok dat nu bijvoorbeeld de Ford F150 Pickup aandrijft. De Ecoboost techniek kan extreem zuinig zijn, maar 'ademt' bijzonder goed en je kan er dus ook veel vermogen mee genereren. Radical directeur Phil Abbott was direct enthousiast. Hij is nu twaalf maanden bezig om de motor van karakter te veranderen, van een maximaal koppel bij 2500rpm en maximaal vermogen bij 5000rpm naar een echte progressieve race motor. Als klant van Ford kan hij daarbij gebruik maken van het Ford testcentrum in Dunton in Engeland. We kregen zelfs een EU6 type goedkeuring! Ik overweeg om de Radical op kenteken te zetten, dan kan ik ook zelf naar circuits rijden die ik nog niet ken, zoals Hockenheim en Paul Ricard, om daar deel te nemen aan track days.

Roelant de Waard over de Supercar Challenge: "Toen ik mij orienteerde over de raceserie waarin ik wilde deelnemen, vond ik in de Supercar Challenge een uitgesproken 'no nonsense' cultuur. Dick van Elk voelt heel goed aan wat de balans is tussen de glamour en het racen. Hij zorgt er voor dat de kosten in de hand blijven, zodat iedereen kan racen voor een formule waarbij niemand alleen vooraan of achteraan tegen zichzelf rijdt. Radical teameigenaar Henk Thuis zit op dezelfde lijn. Hij is een echte, doorgewinterde autosport man en een fenomeen als het gaat om vering techniek. Ik verheug mij nu al op de vele mooie weekends die ik tegemoet ga met de Radical RXC Turbo. Powered by Ford!"

Wie is Roelant de Waard? Hij werd in Oegstgeest geboren, bezocht de Erasmus universiteit in Rotterdam en begon aan een mooie loopbaan. Eerst bij DAF Trucks en sindsdien een reeks van functies bij de Ford Motor Company. In Nederland was hij directeur van importeur Ford Nederland. In 1996 ging hij naar Amerika om de aangekochte merken Jaguar, Land Rover en Mazda een plaats in het portfolio van Ford te geven. In 2001 werd hij hoofd van de After Sales Divisie bij Ford Europa en in 2006 Chairman en Managing Director van Ford Engeland. Hij noemde de Engelse markt een van de meest uitdagende en kansrijke automarkten van de wereld. Zijn huidige functie is Vice President Marketing, Sales & Service van Ford Europe in Keulen. Hij is een van de dertig 'Corporate Officers' van Ford wereldwijd. Een man die vervolgens net zo makkelijk in zijn tent kruipt, als hij een weekendje aan het sleutelen en racen is met zijn Caterham...