Supercar

Rob Nieman pakt de winst, net als opnieuw Ward Sluys en Bas Schouten

16:00 11-06-2017

Zondag 11 juni Spa Francorchamps, een prachtige zonnige en warme dag op het circuit en de heren en dame coureurs zijn er weer klaar voor. De tweede race van het weekend start om 13.15 uur met een vol veld van veertig GT’s en toerwagens.

Vooraan zien we Donald Molenaar in de Porsche 991 Cup wagen van het EMG Motorsport team op de pole position staan, naast hem start Bas Schouten in de BMW M4 Silhouette. De tweede rij wordt gevuld door John de Wilde en Mark van der Aa die de start doet in de tweede BMW M4 Silhouette van het JR Motorsport team. Daan Meijer en Bob Herber maken de top zes compleet.

In de Supersport 1 divisie hadden Eric van den Munckhof en Henry Zumbrink de snelste tijd genoteerd tijdens de kwalificatie en Van den Munckhof start dus van de eerste plek. Daarachter is het Marcel van de Maat, Dennis de Borst en Teunis van der Grift die het stuur in handen hebben. De Supersport 2 divisie viel ten prooi aan de Engelsman Ollie Taylor en Chris Voet start als eerste in de Sport divisie. In de DRDO klasse, welke dit weekend mee starten in het veld van de Supercar Challenge, is de pole position voor Daan van Kuijk.

De lichten gaan uit en de race is gestart. We zien Donald Molenaar een zeer goede start maken en hij weet de leiding te behouden. Bas Schouten gaat in La Source helemaal wijdt, maar kan alsnog aansluiten op de tweede positie. John de Wilde had niet net zo’n goede start als gisteren en verliest enkele posities net als Mark van der Aa. Bob Herber en Daan Meijer schuiven door naar posities drie en vier.  

Dennis de Borst wint met de start een plek op Marcel van de Maat en sluit aan achter Eric van den Munckhof. Van der Maat wordt terug verwezen naar de derde positie, voor Benjamin van den Berg, Ruud Olij en Kosta Kanaroglou. Bij doorkomst na de eerste ronde zien we dat Van der Maat de derde plek heeft geruild voor een vijfde positie en zien we Olij op plek drie en Van den Berg op plek vier rijden.

Ollie Taylor behoudt de leiding in de Supersport 2 divisie, voor Kevin Clark en Kris van Kelst. In de Sport divisie zien we Rob Nieman die een super start heeft gemaakt en hij komt als eerste door na de eerste ronde, voor Chris Voet en John van der Voort.  

Vooraan moet Molenaar zijn leidende positie verdedigen tegen de aanvallende Schouten wat een paar mooie beelden oplevert. Een aanval van Schouten op Molenaar slaagt en Schouten neemt dan ook de leiding over in de race.Nu Schouten voorbij is gestoken, noteert hij nog snellere rondentijden en iedere ronde groeit het gat. Roger Grouwels is daarachter met een opmars bezig en weet Herber een plek terug te verwijzen naar de vijfde positie.

Van den Munckhof wordt voorbij gegaan door De Borst en Olij en wordt terug verwezen naar de derde positie. Niet veel later weet Olij ook nog De Borst in te halen en pakt daarmee de koppositie. In de Sport divisie is Voet inmiddels de bumper genaderd van de Clio van Nieman en hij zoekt een gaatje, maar Nieman weet de Clio voor de Peugeot te houden, zelfs tot aan de pitstops.

Olij duikt als leider in de Supersport 1 divisie de pitstraat in vlak voordat het pit window open gaat met mogelijk een technische probleem. De Borst krijgt dan weer de leiding in handen en hij heeft best een ruime voorsprong op de achtervolgende Van den Munckhof, Benjamin van den Berg en Kanaroglou voordat de pitstops beginnen.

Vooraan groeit een gat tussen Schouten en Molenaar gestaag en het loopt op tot vijftien seconden na vijfentwintig minuten racetijd. Zij moeten ook langer stilstaan tijdens de pitstops, dus die tijd hebben ze ook wel nodig om de leiding te kunnen vasthouden na de stops. Roger Grouwels zit inmiddels op de bumper van de BMW M4 Silhouette van Meijer, maar kan er niet voorbij geraken. Wanneer het pit window open gaat voor de GT divisie duikt Roger Grouwels dan ook gelijk naar binnen, om zo misschien wat voordeel eruit te halen.   

Halverwege de race  is de leiding van de DRDO-klasse in handen van Peter Koelewijn, welke zijn BMW nog altijd voor de bolide van Daan van Kuijk en Floris Dullaart weet te houden.  

Na de pitstops zien we dat Martin de Kleijn die nu achter het stuur zit van de Febo Seat nog altijd op de eerste positie rijden, voor Robert van den Berg, Kosta Kanaroglou en Luuk van Loon. Kanaroglou zit nog beter in zijn ritme dan de net ingestapte Van den Berg en gaat hem voorbij en neemt de tweede positie over. Olij is na de pitstops terug gevallen naar de vijfde positie.

In de Sport divisie is het nog altijd Nieman die zijn Clio voor de Peugeot van Bart van den Broeck heeft weten te houden. Bart Drost rijdt daarachter op de derde positie voor Sandra van der Sloot, welke wel snellere rondetijden weet te noteren dan haar voorligger.  

Schouten heeft gegeven wat hij had tot aan de pitstops om zijn voorsprong groot genoeg te maken voor de langere pit stop die ze moesten maken om nog altijd als leider in de race verder te gaan. Ward Sluys zit nu achter het stuur en moet de BMW M4 Silhouette naar de finishvlag sturen. Daarachter is het Meijer op de tweede positie voor Koen Bogaerts en Patrick Lamster. Roger Grouwels valt na de pitstops verder terug en lijkt een lekke band te hebben.

Problemen voor Robert van den Berg die zijn auto naast de baan moet parkeren. Achter de leidende De Kleijn jaagt Luuk van Loon op de Ginetta van Kanaroglou om de aansluiting te vinden en een plek te winnen. Daarachter is het Henry Zumbrink die ook snel onderweg is en naar voren wil. Ollie Taylor en Michael Smith hebben er samen de vaart goed inzitten en zijn de nummers een en twee van de Supersport twee divisie na de pitstops.

Vooraan in het GT veld zien we dat Lamster het lastig heeft en moet verdedigen ten opzichte van Bob Herber en John de Wilde. Beide Porsche weten hem tien minuten voor het einde van de race in te halen.

De Kleijn houdt nog altijd stand in de Supersport 1 divisie. Daarachter heeft Luuk van Loon inmiddels de Ginetta van Kanaroglou ingehaald en rijdt nu op de tweede positie. Ook Zumbrink is Kanaroglou inmiddels genaderd en zal voor het einde van de race een poging proberen te wagen.

Dan vijf minuten voor het einde van de race probeert Bogaerts Meijer in te halen, maar op het verkeerde punt op de baan. Hij schiet van de baan en komt in de muur terecht en daarna tot stilstand midden op de baan met een flinke schade. De wedstrijdleiding besluit over te gaan tot een full course yellow wat betekent dat de snelheid er even uitgehaald wordt om het puin veilig op te ruimen.

Als de groene vlag weer gezwaaid wordt zien we dat Herber, welke op de derde positie rijdt, zijn plek moet verdedigen tegenover de aanstormende John de Wilde welke nog wat extra’s over heeft aan het einde van de rit.  

In de Supersport 1 divisie is Zumbrink nog een plek naar voren gegaan door Kanaroglou in te halen. Daarachter in de tweede Supersport divisie is het nog altijd Taylor welke voor Michael Smith en Adam Hayes rijdt.

Na zestig minuten wordt de finishvlag gezwaaid en pakken Ward Sluys en Bas Schouten opnieuw de overwinning en opnieuw de volle punten. Daan Meijer finisht op een mooie tweede plek en John de Wilde weet in de laatste ronde Bob Herber nog in te halen en mag als derde mee naar het podium.

Martin de Kleijn weet de Febo Seat als eerste thuis te brengen en hij mag de overwinning gaan vieren met Dennis de Borst en het team. Ronald van Loon en Luuk van Loon pakken de tweede plek voor Eric van den Munckhof en Henry Zumbrink en maken zo het podium van de Supersport 1 divisie compleet.

Ollie Taylor wint opnieuw de Supersport 2 divisie, voor Michael Smith en equipe Adam Hayes en Kevin Clarke. Een volledig Engels podium in Spa Francorchamps.

Rob Nieman staat op de hoogste trede van het Sport divisie podium. Hij heeft de hele race aan de leiding gelegen en mag de champagne openen en drinken. Chris Voet en Bart van den Broeck worden tweede, voor John van der Voort en Sandra van der Sloot.

De DRDO klasse wordt gewonnen door Peter Koelewijn en op dit podium zien we Daan van Kuijk op de tweede plek en derde worden uiteindelijk Emile Drummen en Ronald Friederich.