Supercar

Regen, regen en nog meer regen tijdens eerste race op Snetterton

23:22 03-09-2016

Door de regen en daardoor een zeer natte en koude baan werd er besloten om twee formatieronden te rijden voordat de start van de race werd gegeven. Tom Ashton mocht van pole position vertrekken en was goed weg toen het rode licht uitging. De Praga R1 Turbo met Tim Grey achter het stuur had niet zo’n beste start en al voor de eerste bocht was hij een plek kwijt aan de Mosler MT900R met Oliver Campos Hull achter het stuur.

Ook een zeer goede start had Michael Verhagen in de BMW M4 Silhouette en ook Robert van den Berg in de BMW 132i had een goede start en wist zelfs de twee Porsches van Jansen en Bosman voorbij te gaan.

Na enkele bochten spinde de Praga van Fiona James en dit gebeurde in het achterveld van de Supersport deelnemers en de Sport divisie. Hierdoor verloren Ted van Vliet, Niels Kool en Stan van Oord vele plekken. Bij de eerste doorkomst zagen wij dan ook dat Bart van den Broeck de leiding had genomen in de Sport divisie.

Geen geluk voor Priscilla Speelman in de Lotus Exige. Zij moest in de beginfase van de race haar bolide op het gras stilzetten en wachten op de sleepdienst om haar terug te brengen naar de pitstraat zodat daar bekeken kon worden of ze verder konden.

Aan de kop rijdt Ashton nog steeds aan de leiding, voor Campos Hull en zij weten ondanks de regen hun tijden iedere ronden te verbeteren. Michael Verhagen ligt dat moment op de derde positie en zijn tijden zijn maar twee seconden langzamer dan de snelste twee bolides. Niet veel later zien we dat Campos Hull de leiding heeft overgenomen en zien we de Radical naast de baan staat met wat later blijkt een gebroken aandrijfas.

In de Supersport divisie rijdt Robert van den Berg vooraan en heeft een kleine voorsprong op zijn achtervolgers die wel met elkaar in gevecht zijn. We zien dat Kevin Clarke de eerste ronden naar voren is gereden en op de tweede positie rijdt. Daarachter is het Dennis Houweling voor Ollie Taylor en Dennis de Borst. Dan zien we dat Taylor een pitstop moet maken en hij valt hierdoor ver terug in het veld. Die extra pistop kwam doordat zijn ruitenwissers niet meer werkten en die waren echt nodig door de vele regen die bleef vallen.

In de Sport divisie weet Kool al snel weer de Peugeot van Van den Broeck voorbij te gaan en ook Stan van Oord maakt dezelfde actie. Achter de Peugeot sluiten dan ook direct Rob Nieman en Carlijn Bergsma aan.

Tim Grey had zich inmiddels terug gevochten naar de kop van het veld en weet de derde positie van Berry van Elk over te nemen. Het gat naar de twee koplopers Campos Hull en Verhagen was nog groot, maar door een klein foutje van Verhagen waardoor hij even langs de baan komt, wordt dat gat al een stuk kleiner.

In de Supersport divisie zien we dat de Seat Leon Supercopa van Smith ook prima rondentijden neerzetten en hij weet de BMW Z4 van Van den Munckhof in te halen. Daarvoor gaat Houweling voorbij aan Clarke en neemt de tweede positie over.

In de Sport divisie loopt Kool verder uit op zijn concurrenten welke wel flink met elkaar in gevecht zijn. Van Oord, Van den Broeck, Bergsma en Nieman rijden binnen enkele seconden van elkaar. Door een uitstapje van Nieman langs de baan, mist hij later de aansluiting en het lukt hem niet om terug te rijden.

Na de spin in de eerste ronde van de race en na nog twee uitstapjes naast de baan, besluit James de Praga R1 de pitstraat in te sturen voor wat aanpassingen aan haar auto.

De aan de leiding rijdende Campos Hull weet voor het pit window nog enkele zeer snelle rondetijden te noteren. Hij probeert zijn voorsprong op zijn directe concurrent Tim Grey nog even te vergroten voordat hij het stuur overgeeft aan Kosta Kanaroglou. Michael Verhagen ligt dan nog steeds voor Grey op de tweede positie overal.

Van den Berg ligt ook totdat de pitstops beginnen aan de leiding van de race in de Supersport divisie, daarachter duurt het gevecht voort tussen Houweling, De Borst, Smith en Van den Munckhof. Dan zien we ook dat de Lotus Exige van Van der Kooi en Speelman weer terug komt op de baan, maar zij hebben wel heel lang binnen gestaan, dus of ze nog punten scoren is nog maar de vraag.

De eerste die een pitstop maakt is Ronald van Loon, hij komt binnen om het stuur over te geven aan Luuk van Loon welke nog flink aan de slag mag om nog wat plaatsen terug te winnen. Ook Van den Munckhof, Van Oord en Bergsma stoppen vroeg in het pit window. De Borst geeft juist heel laat zijn stuur van de Seat over aan Martin de Kleijn en ligt dan ook voor de stop aan de leiding in de divisie.

Na de pitstops zien we dat de Mosler met Kanaroglou achter het stuur nog steeds aan de leiding ligt. Daarachter is het kortstondig Van Elk nog voor Oliver Hewitt, maar Van Elk maakt een fout en schiet van de baan in de eerste bocht na het rechte stuk. Hij verliest zeer veel tijd, maar kan uiteindelijk wel zijn weg vervolgen.

Ward Sluys heeft het stuur overgenomen van Verhagen en rijdt ook nog op de eerste positie in zijn klasse, voor Aart Bosma, Jos Jansen en Fiona James. Michael Smith lijkt ook een zeer goede stop gemaakt te hebben en ligt na de pitstops aan de leiding van de Supersport divisie, voor Benjamin van den Berg en Aart Jan Ringelberg. In de Sport divisie is het Kool, voor Van Oord van Chris Voet.

Niet veel later komt er in het scherm te staan dat enkele pitstops ‘under investigation’ zijn bij de stewards en zeer waarschijnlijk volgen er dan ook straffen. Niet vooruitlopend is het Michael Smit die stand houdt aan de kop van het veld. Daarachter is het Ringelberg die inloopt op Benjamin van den Berg en verder daarachter zien we Luuk van Loon die flink gas geeft. Hij is de snelste man op de baan in de regen en probeert plaatsen te winnen.

Ward Sluys heeft een probleem met zijn BMW M4 Silhouette en zien we iedere ronde langzamer en langzamer over de baan heen sturen. Hij besluit uiteindelijk binnen te komen voor een check up maar kan zijn weg nog wel vervolgen. Op de eerste positie is het nog steeds Kanaroglou met daarachter de Praga R1 Turbo van Hewitt.

Met nog tien minuten op de klok heeft Ringelberg het gat gedicht met Van den Berg als er een full course yellow situatie gegeven wordt. Troep wat op de baan ligt moet worden verwijderd voordat de deelnemers weer volop kunnen racen voor de laatste minuten. Als de groene vlag weer wordt gezwaaid weet Ringelberg voorbij te gaan op het rechte stuk aan Van den Berg. Van den Berg probeert nog een tegenactie te plaatsen en de Seat opnieuw te passeren aan de binnenkant van de eerste bocht, maar dit mislukt en hij wordt terug verwezen naar de derde positie.

Als Ward Sluys weer de pitstraat uitrijdt, zien we dat Aart Bosman met zijn Porsche 997 uitvalt. Dit betekent dat de leiding in handen is van de Belgische Porsche rijder Jos Jansen en deze geeft hij ook niet meer uit handen.

Na negentig minuten racen op een kletsnatte baan ziet Kosta Kanaroglou als eerste de finish vlag gezwaaid worden. Hij schrijft samen met Oliver Campos Hull de eerste race op zijn naam en scoort belangrijke punten voor het kampioenschap. Daarachter is de tweede plaats voor het duo Tim Grey en Oliver Hewitt en Berry van Elk pakt de laatste podiumplek.

In de Supersport divisie wordt Michael Smith als eerste afgevlagd, maar door een penalty welke uitgedeeld wordt doordat zijn pitstop niet conform is, valt hij terug naar de vijfde positie in de klasse. De winst gaat naar Dennis Houweling en Aart Jan Ringelberg, welke zelfs als derde overall finishen, voor Robert en Benjamin van den Berg en Ollie Taylor. Luuk van Loon heeft in de tweede helft van de race nog laten zien dat hij in de regen zeer goed overweg kan met de BMW en hij wist samen met vader Ronald van Loon de vierde positie op te eisen. 

In de Sport divisie is de winst voor Niels Kool. Hij weet Stan van Oord en de Belgische equipe van Chris Voet en Bart van den Broeck voor te blijven. Een beetje geluk heeft hij wel, dat hij net voor de eerst afgevlagde Mosler nog een rondje door kon en daardoor een rondje meer af kon leggen dan zijn directe concurrenten.