Supercar

Race 2 Supercar Challenge onder stralende omstandigheden op circuit Zolder

16:56 01-07-2018

De tweede en laatste race van de Supercar Challenge tijdens de Zolder Superprix start om 13.50 uur. Het fraaie veld staat gereed op de grid voor aanvang van de race. Op pole position staat de BMW M4 Silhouette van Ward Sluys-Bas Schouten (1:35.462). Op de tweede plek staat de BMW M4 Silhouette van Michael Verhagen-Willem Meijer en als derde de Porsche GT3 Cup van Koen Wauters-Kris Wauters. Daarachter volgen al snel de auto's van de Supersport 1 divisie, Supersport 2 divsie en Sport divsie. Totaal 29 auto's op de baan die volledig voor de winst gaan!

De formatieronde loopt en het veld sluit aan achter de safety car in gereedheid voor de rollende start. Ward Sluys-Bas Schouten behouden de leiding en blijven uit het gedrang. John de Wilde wint twee plaatsen en komt door op een tweede positie met zijn Porsche GT3 Cup. De leider in de race loopt uit en slaat een gat van meer dan twee seconden. Bob Herber steekt Willem Meulders-Rik Renmans voorbij en komt zo op de vijfde plaats terecht. Met name in de tweede helft van het veld zien we veel positiewisselingen. De strijd is daar hevig. Jos Jansen schuift op naar de veertiende positie.

Rene Steenmetz en Jan van der Kooi-Priscilla Speelman vallen terug. Ward Sluys-Bas Schouten zetten een snelste tijd neer, 1:36.778. Jos Jansen klimt weer een plaats omhoog en is nu elfde. Rob Nieman spint met de Renault Clio in de Jochen Rindt bocht en moet door de Marshalls in veiligheid worden geduwd. Dubbel geel wordt gezwaaid om het veld voldoende af te remmen.

De opmars van Jos Jansen met zijn Porsche gaat door. Inmiddels rijdt hij op de negende positie ten koste van Martin Lanting die nu op een tiende plaats rijdt. Dan staat de Speedlover Porsche van Willem Meulders-Rik Renmans vast in de grindbak van de Eerste Linkse bocht. De plek is kritisch, dus komt de safety car de baan op om het veld op te vangen.

In de tiende ronde gaat de safety car weer naar binnen. De voorsprong van Ward Sluys-Bas Schouten is geslonken tot iets meer dan een seconde op Koen Wauters-Kris Wauters. John de Wilde heeft geen goede herstart en verliest direct al viereneenhalve seconde. Michael Verhagen-Willem Meijer zitten op het vinkentouw met hun BMW Silhouette.

 

Na twintig minuten racen gaat de pit window open voor de Supersport 1 en Supersport 2 klassen. Stephan Polderman duikt direct de pitstraat in en is er al snel weer uit. Hij heeft geen extra resultaat seconden. Van de Maat-Schreurs staan daarentegen vijftien extra seconden in de pits. Ook  Patrick de Vreede-Rogier de Leeuw, rijdende in de Supersport 2 klasse, moeten vijftien extra seconden stilstaan.

Rene Steenmetz brengt in de zestiende ronde een kort bezoek aan de grindbak in de Jacky Ickx chicane maar schiet er aan de ander kant weer net zo makkelijk uit. Aan kop zijn het nog steeds Ward Sluys-Bas Schouten die inmiddels een voorsprong hebben van bijna acht seconden op Koen Wauters-Kris Wauters. Dan gaat de pit window open voor de GT en Sport klassen. Veel auto’s uit deze klassen duiken de pitstraat in terwijl de top drie door gaat. Dat zijn Ward Sluys-Bas Schouten, Koen Wauters-Kris Wauters en Jos Jansen. In ronde eenentwintig komt de Porsche van Koen Wauters-Kris Wauters binnen. Zij hebben tien extra resultaat seconden en moeten in totaal 1.36 minuut over de pitstop doen.

De enige auto die nog niet binnen is gekomen is die van Ward Sluys-Bas Schouten. Pas in ronde tweeëntwintig komen zij de pitstraat binnen rijden. Zij hebben vijftien extra resultaatseconden voor de boeg.

In de Supersport klasse is het spannend. Ronald van Loon-Luuk van Loon leiden daar op zestiende seconde gevolgd door Dennis de Borst-Stan van Oord en 1.9 seconden daarachter Marcel van de Maat-Peter Schreurs.

In ronde vierentwintig is Jos Jansen plots zijn derde plek kwijt aan Michael Verhagen-Willem Meijer. Hier en daar gaan achterblijvers een rol spelen bij de gevechten vooraan. Nicolas Delencre spint met zijn Peugeot 308 Cup in de Kleine Chicane maar kan weer verder. Ted van Vliet lijkt te schrikken van de spin van een andere deelnemer en schiet prompt met zijn BMW linksaf de vangrail in bij het uitkomen van de Eerste Linkse bocht.

In de laatste zes minuten van de race zijn het Michael Verhagen-Willem Meijer die qua rondetijden sneller zijn dan de twee auto’s voor hen. Misschien dat ze nog een aanval kunnen wagen op Koen Wauters-Kris Wauters die tweeëneenhalve seconde voor hen liggen in het gevecht om de tweede plaats.

In de Supersport klasse staan Dennis de Borst-Stan van Oord onder druk. Marcel van de Maat-Peter Schreurs zijn aan het jagen en komen zienderogen dichterbij. De slipstream komt hier goed van pas. Alle zeilen worden bijgezet in dit gevecht. De oranje BMW gaat vol door het stof om voorbij te komen aan de Cupra. Plots zit dan ook de Silhouette van Ward Sluys-Bas Schouten ertussen. Dat lijkt de aanval voor van Marcel van de Maat-Peter Schreurs te verzieken. Maar slim genoeg gaat de BMW van Marcel van de Maat-Peter Schreurs mee met de algemeen leider in de race en komt zo toch nog voorbij aan Dennis de Borst-Stan van Oord. Wat een mooi gevecht!

Dan valt de finishvlag. In de GT divisie zijn het Ward Sluys-Bas Schouten die de race winnen. Op zeven seconden gevolgd door Koen Wauters-Kris Wauters. Zeventiende seconde daarachter finishen Michael Verhagen-Willem Meijer als derde.

In de Supersport 1 divisie zijn het Ronald van Loon en Luuk van Loon die de winst pakken. Gevolgd door Marcel van de Maat en Peter Scheurs die in deze divsie tweede worden. Derde eindigen dit keer het rijders due Dennis de Borst en Stan van Oord met maar 0.686 sec op de nummer 2.

De overwinning in de Supersport 2 divisie gaat wederom naar het snelle rijdersduo de Vreede-de Leeuw. Op een nette tweede plaats komt Nicolas Delencre binnen. Helaas is Nick Sanderson uitgevallen na 16 ronden te hebben gereden. 

In de Sport divisie gaat de overwinning naar Chris Voet en Bart van den Broeck. Gevolgd door een knappe tweede plaats voor John van der Voort en Sandra van der Sloot. Derde wordt in deze race Bart Drost.