Supercar

Race 1 Supercar Challenge - Zolder Superprix

20:05 30-06-2018

Op zaterdag 30 juni 2018 is het dan eindelijk zover, de lichten gaan op groen en om 15.10 uur gaat de eerste race van de Supercar Challenge powered by Hankook van start. Op pole position staan in de GT divisie zien we Sluys-Schouten met de BMW M4 Silhouette (1:34.942) waarbij Bas Schouten  de race start. In de Supersport divisie is het Dennis de Borst doe daar op vrijdag de pole heeft weten te pakken. Een stukje verde rop de startgrid zien we het team van Brightfiber op hun pole positie en in de Sport divsie is het Rob Nieman die de snelste tijd heeft weten te noteren tijdens de kwalificatie. 

Rekening houdend met de in eerdere verslagen gemelde hoge temperaturen zorgt de wedstrijdleiding ervoor dat de deelnemende auto’s minder lang in de volle zon op de grid hoeven te staan. De opwarmronde start dus wat eerder.

Start van de eerste race tijdens de Zolder Superprix

Er is een rollende start. Sluys-Schouten neemt de leiding. Het gehel veld komt goed weg. Vrij snel zien we al gevechten om de posities. Plots is er paniek. Er staat een Porsche in de brand. De Safety car gaat de baan op. De brandende Porsche, die van Daan Meijer, komt tot stilstand aan de binnenzijde van de Eerste Linkse bocht en laat hoge vlammen en veel rook zien. Door adequaat optreden van de Zolderse Marshalls wordt erger voorkomen. Toch is de schade aan de Porsche groot. Het hele veld rijdt inmiddels achter de safety car totdat de veiligheid in de Eerste Linkse bocht gegarandeerd kan worden.

Op dat moment liggen Sluys-Schouten nog steeds op de eerste plaats, gevolgd door John de Wilde in zijn Porsche en als derde de Porsche van Wauters-Wauters. Aan het einde van de vierde ronde gaat de safety car weer van de baan af. Direct begint een gevecht tussen John de Wilde en Wauters-Wauters. Sluys-Schouten bouwen hun voorsprong licht uit en zetten de snelste tijd neer, 1:37.270. Wauters-Wauters is inmiddels tweede op 3.4 seconden en Verhagen-Meijer komen als derde langs.

Een ronde later zetten Sluys-Schouten opnieuw een snelste ronde neer, 1:36.328. Dan zien we ook dat er her en der positiewisselingen gaande zijn. Meulders-Renmans gaat naar een zevende positie ten koste van Martin Lanting. De voorspong van de leider loopt op. Wat er bij Martin Lanting aan de hand is is niet duidelijk, maar hij zakt verder terug naar een twaalfde plek.

Een ronde verder is hij veertiende. Van de Maat-Schreurs zijn sinds de start van de race een plaats naar voren gereden en rijden nu op een overall dertiende positie.

In de elfde ronde zien we geen inhaalacties die slagen. Iedereen komt door op dezelfde posities. Inmiddels gaat de pit window open voor de GT en Sport klassen. Meulders-Renmans duiken als eerste de pitstraat in. Zonder extra resultaat seconden moeten de teams één minuut en zesentwintig seconden doen over hun verplichte pitstop. De enigen van de top drie die zometeen langer moeten stilstaan zijn Verhagen-Meijer, zij krijgen 30 seconden extra. Bob Herber heeft ook geen last van extra seconden en komt in ronde vijftien de baan weer op. In diezelfde ronde staan opeens de nummer twee, drie en vier, Wauters-Wauters, Verhagen-Meijer en John de Wilde gelijktijdig in de pits. Sluys-Schouten rijden nog door. In de tussentijd komen Jos Jansen en Cenk Ceyisakar binnen. Ceyisakar moet vijftien seconden langer stilstaan. In ronde zeventien gaan de leiders de pits in. Zij hebben geen last van extra seconden en zijn vlot weer onderweg.

De pit window voor de SS1 en SS2 klassen is beschikbaar. Direct zien we een aantal auto’s binnen komen. Er zijn een fors aantal teams die extra seconden hebben gekregen. In de zeventiende ronde is het Ruud Olij met de BMW M3 die de leiding heeft in de SS1 klasse. Van de Maat-Schreurs volgen in hun BMW GTR maar zoeken al snel de pits op.

Stephan Polderman krijgt een drive-through penalty toegewezen in de eenentwintigste ronde. Hij heeft de witte lijn bij het uitgaan van de pitstraat overschreden. In de Sport klasse is een lang gevecht gaande tussen Rob Nieman en Bart Drost, beiden in een Renault Clio.

Na alle mix-up als gevolg van de verplichte pit stops is er weer duidelijkheid gekomen in de onderlinge verhoudingen. Sluys-Schouten voeren het veld nog steeds aan met achter hen Wauters-Wauters en Bob Herber in de Porsche GT3 nu op de derde plaats. Ruud Olij krijgt ook een drive through penalty voor het overschrijden van de witte lijn bij de uitgang van de pitstraat.

De voorspong van Sluys-Schouten op Wauters-Wauters is opgelopen tot 10.8 seconden in de zesentwintigste ronde. Wauters-Wauters hebben op hun beurt 15.7 seconden voorsprong op Bob Herber. De Porsche GT3 Cup van Meulders-Renmans zien we rond deze tijd in de grindbak bij de Sterrenwacht bocht staan. De Marshalls doen verwoede pogingen hem uit het grind te slepen. De gele vlag laat inhalen ter plaatse niet toe. Stephan Polderman krijgt voor de tweede keer een drive through penalty. Zijn pit stop zou niet volgens de regels zijn verlopen. Hij komt dan ook direct binnen om zijn straf te innen.

Ronald van Loon-Luuk van Loon moeten met een kapotte band de race staken en zetten de BMW M3 aan de kant bij de Kleine Chicane. Na een uur en een ronde valt dan uiteindelijk de finishvlag  als eerste voor de BMW van Sluys-Schouten op 16.9 seconden gevolgd door Wauters-Wauters en daarachter op 18.4 seconden John de Wilde. Jos Jansen krijgt op het einde nog twintig strafseconden voor inhalen onder geel.

In de Supersport 1 divsie gaat de overwinning naar Marcel van de Maat en Peter Scheurs zij mogen de hoogste tree betreden van het podium. Op de tweede plaats geïndigd zijn Dennis de Borst en Stan van Oord. De derde plaats gaat naar Ruud Olij.

Helaas zien we in de Supersport 2 divisie maar twee rijders op het podium. Patrick de Vreede ne Rogier de Leeuw mogen de hoogste tree betreden. Helaas zijn hun twee concurenten gedurende de race uitgevallen. 

In de Sport divsie is het Rob Niemand die de overwinning opeist. Gevolgd door Bart Drost op de tweede plaats. Chris Voet en Bart van den Broeck worden netjes derde.