Drivers news

Podiumplaatsen voor rijders Supercar Challenge bij openingsrace Winter Endurance Kampioenschap Zandvoort

18:17 12-11-2013

Nadat de Finaleraces van de Supercar Challenge op Assen werden afgerond is het reguliere autosportseizoen 2013 afgesloten. Tijd om op 9 november het Winter Endurance Kampioenschap te openen met de traditionele Zandvoort 500. De race werd verreden over een afstand van 500 kilometer en is open voor een keur aan verschillende auto´s waaronder meerdere equipes uit de Supercar Challenge. Zo waren onder andere Bas Koeten Racing met de Wolf GB08, Henk Thuis en Pim van Riet met een Radical SR8, Danny van Dongen met een Praga R1, Marco Poland met een BMW en het duo Herber/Van den Munckhof ook met een BMW present.

De pole position voor de wedstrijd werd veroverd door Henk Thuis en Pim van Riet. Het duo verscheen aan de start met de snelle Intrax Racing Radical SR8 Sportscar en noteerde een tijd van 1:40,334. De tweede startpositie viel ten prooi aan Stefano de Val, Nicola de Val en Henk Haane in de Wolf GB08 Sportscar. Het verschil bedroeg slechts 0,08 seconden. In Divisie II werd de beste tijd genoteerd door Simon Knap en de winterkampioen van afgelopen jaar, Bas van de Ven. In Divisie III klokten Christjohannes en Peter-Conradin Schreiber de beste tijd in een Renault Clio Sport, terwijl Remon Vos en Kevin Veltman (BMW 123d) de beste startpositie in Divisie IV veroverden.

De beginfase van de wedstrijd werd gekenmerkt door een felle strijd aan de kop van het veld. De Radical Sportscar van Pim van Riet moest daarbij eerst enkele plaatsen toegeven, terwijl de Wolf sportscar goed uit de startblokken kwam, evenals Max Braams in de Renault Mégane Trophy. Na een aantal ronden stelde Van Riet orde op zaken en pakte hij de leidende positie, om vervolgens een solide voorsprong op te bouwen. Na een vroege pitstop van de Intrax Radical, nam het trio in de Wolf sportscar de leidende positie over. Indrukkend was ook het optreden van Danny van Dongen en Dillon Koster in de Praga R1 Sportscar. Lange tijd reed het duo in de voorhoede van het veld en lagen zij ook enkele ronden aan de leiding. Een regenbui gooide echter roet in het eten van de diverse teams, die vanwege de regen hun strategie moesten aanpassen. Bas Koeten Racing maakte met de Wolf sportscar de beste keuze, waardoor vrijwel de gehele eindfase van de race de leidende positie behouden werd. Na 117 ronden werd de Wolf Sportscar dan ook als eerste afgevlagd, met een voorsprong van twee ronden op Henk Thuis en Pim van Riet. Luc en Max Braams pakten de laatste podiumplaats in Divisie I.

In Divisie II ging de strijd om de zege vooral tussen de twee BMW 320d bolides van MDM Motorsport. Zo wisten Rob de Laat, Theo de Prenter en Jeroen den Boer al vroeg in de race de leidende positie te veroveren in de klasse, om deze ook nauwelijks meer af te staan. Met een voorsprong van een ronde, finishte het trio voor de BMW van Simon Knap en Bas van de Ven.

De laatste podiumplaats in Divisie II werd een prooi voor Marco Poland en Jochem van Amsterdam. Na een beginfase met de nodige tegenslagen, wist het duo zich terug te vechten naar de welverdiende podiumplaats. Jochem van Amsterdam vertelde welke problemen hen plaagden voorafgaand van de race: “We hadden een probleem met de radiateur. Uiteindelijk hebben we het goed gemaakt en zijn tevreden met een podium.” Marco voegde toe: “Jochem moest extra naar binnen komen omdat we een olieprobleem hadden nadat het was verholpen ging de auto als een kogel. Na een uur lagen we al elfde! De auto ging erg lekker en een podium is altijd mooi!”

Minder goed verging het voor Bob Herber en Eric van den Munckhof, het gelegenheidsduo bij Martino Rosso Racing. Ook zij kwamen met een BMW uit in Divisie II. Op zaterdagmorgen wist de BMW equipe een tijd van 1:56.781 te klokken, waarmee de derde positie in divisie II veilig gesteld werd. Helaas mocht deze derde startplaats niet baten, want de BMW-equipe wist niet rijdend over de eindstreep te komen. Martino Rosso Racing bleef steken op 89 racerondjes en beëindigde de race in de pitstraat. Helaas kreeg de BMW na een krappe 400 kilometer te kampen met technische malheur, wat een einde maakte aan de eerste winterrace.

Bob Herber keek terug op een niet ideale race: “We hebben een verkeerde bandenkeuze gemaakt door voor oude Toyo banden te kiezen. Dat gaan we volgende keer anders doen.”

Eric van den Munckhof voegde daaraan toe: “Helaas, na een geëxplodeerde koel-fan hebben we de pitbox moeten opzoeken. We moesten nog twintig minuten. Jammer.”

De volgende wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap is zaterdag 4 januari 2014 op Circuit Park Zandvoort met de traditionele Nieuwjaarsrace. De toegang voor dit evenement is gratis.