Supercar

Paul Sieljes gaat racen met een Praga R1

00:00 08-02-2015

Komend seizoen gaat het deelnemersveld in de Superlight klasse worden versterkt met een bijzondere nieuwkomer. Jong talent Paul Sieljes gaat deelnemen met een Praga. De 21jarige student Technische Bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool van Groningen, heeft al een track record met formuleauto's. Hij begon zijn raceloopbaan op de karts en afgelopen jaar verscheen hij aan de start in het Formule Renault 1.6 NEC Junior, de opstapklasse naar het 'zware werk' in de formule racerij. Zijn team was het regerend kampioenschapsteam Stuart Racing. Zijn beste klassering was op Circuit Park Zandvoort met een zevende plaats. Alle vier de races eindigde hij in de top acht. Op Spa behaalde hij zijn eerste pole position en hij werd uiteindelijk negende in de eindstand van het kampioenschap. Na de seizoensafsluiting maakte Paul Sieljes zijn debuut in de BRDC Formula 4 op het circuit van Brands Hatch. In 2012 behaalde hij op hetzelfde circuit een tweede plaats in de Zetec klasse, tijdens het beroemde Formule Ford festival. Hij kwam in 2013 uit in de Formula Ford North Sea Series, met onder andere Max van Splunteren als tegenstander.

Paul Sieljes: "Na de Formule Ford en Renault werd het tijd voor meer endurance achtige race auto's. De Praga is een mooie mix, een soort formule auto met een dakje. Ik heb voor de Praga gekozen, maar een formule auto was ook nog steeds een optie. Ik heb zeker geen aspiraties om in de Formule 1 te belanden. De benodigde budgetten hiervoor zijn bovendien buitensporig hoog. Ik richt mijn pijlen nu op de gesloten raceauto's, ik denk daar ook goed in te kunnen scoren.  Ik zou graag de 24 uren van Zolder gaan rijden. Naast mijn studie en het racen ben ik betrokken in een project van de 'The Formula Students'. een groep studenten die vanuit niets een race auto ontwerpen en bouwen. Ik heb de leidng over het ontwerp team. De auto is een kruising tussen een Formule Ford en een grote kart, aangedreven door een Honda motorfiets motor. De topsnelheid bedraagt zo'n 230 km/u! Komende zomer gaan we het op Silverstone opnemen tegen honderd andere teams, die ook zo'n auto hebben geconstrueerd. Dat wordt nog een bijzondere excercitie! Mijn eerste kennismaking met de autoracerij was bij Danny van Dongen tijdens de Gamma Racing Days. Coureur zijn vind ik prachtig, maar ik kan mij ook helemaal uitleven in de functie van data engineer. Ik heb in ieder geval genoeg te doen met mijn studie, autoracen en een raceauto bouwen!"