De raceklasse

Over de raceklasse

Anders dan bij de ’Cupklassen’ die Nederland rijk is, is er geen inbreng van autofabrikanten of importeurs. VRM is onafhankelijk en draait geheel op de inschrijfgelden en sponsorbijdragen. Hierdoor kan de Supercar Challenge en GT&Prototype Challenge een geheel eigen weg volgen. Uitgangspunt is het organiseren van autoraces voor GT’s, toerwagens en Prototypes tijdens A-evenementen op circuits in binnen- en buitenland. Hierbij wordt de stelregel aangehouden dat het circuit in maximaal 1 dag bereikbaar moet zijn.

De races
In de afgelopen jaren zijn er ruim 100 races verreden tijdens grote evenementen op tal van circuits, zoals natuurlijk op de Nederlandse circuits Circuitpark Zandvoort en het TT Circuit Assen. Maar ook op circuits over de grens, in België op Circuit Zolder en het beroemde circuit Spa Francorchamps, in Duitsland hebben we gereden op de Nürburgring, Hockenheim, Oschersleben en de Eurospeedway Lausitzring en in Engeland op de circuits van Silverstone, Donington, Brands Hatch, Rockingham en Snetterton. In 2018 staan er 7 evenementen op de kalender waar er op circuits wordt gereden in Nederland en België. Zodoende is de Supercar Challenge als ook de GT&Prototype Challenge een Benelux Race klasse geworden. 

Het format
Er is in de afgelopen jaren een format ontwikkeld die het mogelijk maakt met twee rijders een wagen (en de kosten) te delen. De races in het kader van de Supercar Challenge vinden altijd plaats in het weekend. Op de vrijdag zijn er doorgaans twee vrije trainingen, op zaterdag een kwalificatie (een enkele keer op vrijdagmiddag) en er worden twee races gereden, één op zaterdag en één op zondag. Beide races gaan over 60 minuten +1 ronde en daarin dient men een verplichte pitstop te maken waarin eventueel van rijder gewisseld kan worden. 

De keuring / scrutineering
In de Supercar Challenge wordt gereden met zeer verschillende wagens met verschillende motorvermogens. Er is een indeling gemaakt voor 2018 in vier divisies, te weten; GT, Supersport 1, Supersport 2 en Sport. Deze indeling is gemaakt op basis van de verhouding tussen het wagengewicht en het motorvermogen. Dit wordt gecontroleerd door het Powerlog systeem wat in samenwerking met Ingenieursbureau Esquisse is ontwikkeld. Het bestaat uit een klein kastje wat in alle auto's wordt gemonteerd. Met behulp van een G-krachtsensor, een gyroscoop en een GPS ontvanger voor o.a. het meten van de snelheid wordt via de gebruikelijke natuurkundige formules het vermogen berekend. Immers het gewicht van de wagen inclusief rijder is bekend en door de acceleratie te meten is eenvoudig het vermogen terug te rekenen. 

Handicap regeling
Doordat er een grote verscheidenheid aan rijders deelneemt met verschillende ervaringsniveaus is er een zogenaamde ‘secondenregeling’. Indien een deelnemer een wedstrijd wint moet hij tijdens de eerstvolgende race 15 seconden langer in de pitstraat staan. De nummer twee moet dat 10 seconden langer doen en de nummer drie 5 seconden. Zodra een finishplaats lager dan 3 wordt gehaald wordt dit ook weer afgebouwd. Een vierde plaats leidt tot 5 seconden minder, een vijfde 10 seconden en een zesde plaats of lager 15 seconden totdat de standaard 60 seconden weer van kracht zijn. Dit systeem garandeert een optimale strijd tussen de pro’s, semi-pro’s en gentlemen drivers.