LAATSTE NIEUWS

NIGEL MELKER DOMINEERT MET DE LIGIER LMP3 BOLIDE DE HELE RACE

  • Artikel is geplaatst op: 22-10-16

Aan de het einde van de zaterdagmiddag maken de rijders en teams van de GT divisies en de sportscars zich op voor hun eerste race van de Formido Finaleraces. De zon is inmiddels weg, maar de baan is nog droog en zal naar verwachting droog blijven.

Op de eerste startrij zien we de beide LMP3 bolides van het Day V Tec team staan. Op pole position Nigel Melker en daarnaast Frits van Eerd in de geel gekleurde Jumbo wagen. Daarachter op de grid staat de Norma van Luc de Cock en op de vierde positie mag Siggi Pfeiffer vertrekken. De eerste SuperGT bolide vinden we op de derde rij en dat is de Radical RXC Turbo van Rob Wheldon, met direct daarachter Henk Thuis en Henry Zumbrink.

Paul Sieljes en Dominiek Dierkes nemen de posities in vlak voor de eerste rijders in de GTB divisie. Hier heeft Ward Sluys de pole positie en start Bas Schouten vanaf de tweede positie. Niet op de startgrid zien we de Marcorelly van Cor Euser en Travor Knight, zij zullen de race aanvangen vanuit de pitstraat. 

Na twee opwarmronden gaan de rode lichten uit en zien we dat Nigel Melker het gaspedaal direct indrukt. Hij heeft een goede start en daarachten zien we Siggi Pfeiffer en Rob Wheldon vechten om de tweede positie. Dit gevecht wordt na de eerste bochtencombinatie beslist in het voordeel van Wheldon. In de Geert Timmer chicane prikt Henk Thuis zijn wagen voor de Norma BMW van Pfeiffer en neemt de derde positie over.

Superlight rijders Paul Sieljes en Dominiek Dierkes hebben beide niet zo’n goede start gehad en hebben diverse GTB bolides aan hen voorbij zien komen. Mattheus ligt op de leidende positie in de GTB divisie met vlak daarachter Bas Schouten na de eerste ronde, maar in de tweede ronde zien we dat Schouten een succesvolle inhaalactie heeft gedaan en pakt daarmee de leiding. Daarachter is het de Porsche 997 van Cenk Ceyisakar die op de derde positie rijdt, vlak voor de Praga R1 van Sieljes.

Melker slaat direct een gat naar de rest van het veld. Wheldon kan nog een beetje volgen op de tweede positie. Thuis is daarachter in gevecht om de derde positie met Pfeiffer en Henry Zumbrink. De Cock had een slechte start maar lijkt zich te herpakken en schuift weer een plek door naar voren na een inhaalactie op de Mosler van Kosta Kanaroglou. Pfeiffer heeft Thuis een plek terug gedrongen in het veld en daarachter vechten Zumbrink en Frits van Eerd om de vijfde en zesde positie.

Sieljes is inmiddels bij de achterbumper van de BMW M4 Silhouette van Mattheus aangekomen en zal een gaatje proberen te vinden om er voorbij te gaan.

De Mosler van Kanaroglou lijkt de strijd te staken en komt binnen in de pitstraat. Jos Jansen gaat dan in de rondte met zijn Porsche, lijkt zijn weg te kunnen vervolgen maar moet de Porsche toch weer stil zetten. Inmiddels is de voorsprong van Melker opgelopen naar bijna vijfentwintig seconden en dat na bijna twintig minuten racen. Wheldon ligt nog steeds op de tweede en daarachter is het gevecht gaande tussen Pfeiffer en Thuis, waar nu lijkt dat Pfeiffer een beetje wegloopt bij de Pumaxs RT.

Tot aan de pitstops veranderd er niks, Melker ligt nog steeds aan de leiding voor Wheldon en Pfeiffer. In de GTB divisie is het nog steeds Schouten die voor Mattheus rijdt en direct daarachter plakt nog steeds de Sieljes op de bumper.

Na de pitstops zien we dat de opgebouwde voorsprong van Melker groot genoeg was zodat hij altijd nog de koppositie in handen heeft. Op de tweede plek zien we Thuis voor Steve Burgess die het stuur heeft overgenomen van Wheldon. Het verschil is minimaal en ook Pfeiffer is nog in de race voor een podiumpositie.

Sieljes ligt nu met de Praga voor de BMW van Schouten, welke een langere pitstop moest maken. Daarachter ligt Hauke Höschler in de Radical voor de Turk Ceyisakar en Chris Mattheus. De tweede Porsche van het DVB Racing team zien we de pitstraat opzoeken en lijkt niet meer verder te kunnen.

De Praga van Sieljes staat langs de baan met schade, maar kan zelfstandig zijn weg vervolgen naar de pitstraat. Hij heeft contact gehad met de bolide van Thuis die wel zijn weg kan vervolgen. Van Eerd moet een drive through uitvoeren waarmee hij een positie verliest aan Tim Joosen.

De leider van de GTB divisie Schouten moet de pitstraat opzoeken, maar kan zijn weg weer vervolgen. Hij komt vlak voor Ward Sluys weer terug op de baan en de twee BMW rijders zullen tot aan de finish gaan vechten om de overwinning. Sluys lijkt korte metten te willen maken met zijn tweede positie en dringt gelijk aan en een halve ronde later gaat hij al voorbij aan Schouten. De ervaring in de wagen zullen hier zeker meetellen. Hauke Höschler heeft wel geprofiteerd en ligt voor de GTB divisie rijders.

Tim Joosen zien we aan het einde van de race nog posities goed maken en weet zelfs de snelle Radical nog voorbij te gaan voor de vierde positie. Vooraan veranderd er niets en Nigel Melker wint met overmacht de eerste race. Daarachter was het lang Henk Thuis die op de tweede positie lag, maar hij heeft nog een foutje gemaakt waardoor hij terugvalt naar de vijfde positie algemeen. De tweede plek is voor Siggi Pfeiffer, die met een minimaal verschil van 0.149 seconde voorblijft op Tim Joosen. 

Achter deze eerste drie equipes finishte Rob Wheldon en Steve Burgess als eerste in de SuperGT divisie, voor Henk Thuis en Henry Zumbrink. Achteraf kregen de Engelsen alleen nog een straf toebedeeld van dertig seconden zodat zij alsnog de overwinning af moesten staan aan Henk Thuis. Thuis scoort dus maximale punten voor de strijd in het kampioenschap waarin het nog gaat tussen hem en Henry Zumbrink voor wie er vice kampioen wordt van de SuperGT divisie.

Dominiek Dierkes en Hauke Höschler winnen de tweede divisie van de Superlights Challenge, maar winnen ook de strijd met de GTB bolides. Ward Sluys en Chris Mattheus pakken de overwinning in de GTB divisie voor Bas Schouten en Cenk Ceyisakar. Aart Bosman finisht als vierde voor Thijs Heezen en Jos Menten.

Morgen gaat het hele veld nog eenmaal van start op het TT Circuit Assen tijdens de Formido Finaleraces. Om 14.15 uur stellen alle bolides zich op voor een gridwalk en om 15.05 uur start de laatste race van het seizoen. Wil je erbij zijn, reis dan zondag af naar TT Circuit Assen. Toegang is gratis voor de ‘familie’paddock en de tribunes en een kaartje voor de racepaddock kost slechts tien euro.

  • Safety car en regen bepalend voor podia zondagsrace

    16-04 Safety car en regen bepalend voor podia zondagsrace

  • Enerverende eerste race op Circuitpark Zandvoort

    15-04 Enerverende eerste race op Circuitpark Zandvoort

  • Wie weten zich te verzekeren van de beste startplek voor de eerste race van het seizoen?

    15-04 Wie weten zich te verzekeren van de beste startplek voor ...

  • Coureursportret Priscilla Speelman in Great British Cars.

    21-04 Coureursportret Priscilla Speelman in Great British Cars.

  • Veel tegenslag voor Daan Meijer

    20-04 Veel tegenslag voor Daan Meijer

  • Podium voor Febo Racing bij seizoensopener

    20-04 Podium voor Febo Racing bij seizoensopener

Jaarboek 2014