Drivers news

Net geen podium voor Ronald van Loon bij Paasraces op Zandvoort

19:10 22-04-2014

Ronald van Loon is zijn seizoen in de Supercar Challenge powered by Pirelli goed begonnen. De BMW-coureur reed in de race op zaterdag al in de punten en eindigde in de race op maandag net buiten het podium op de vierde plaats. Van Loon kijkt dan ook met vertrouwen uit naar de rest van komend seizoen.

De Paasraces begonnen op vrijdag met vrije trainingen deels op een natte en deels op een droge baan. Voordeel hiervan was natuurlijk dat de BMW M3 op de nieuwe Pirelli banden uitvoerig nogmaals getest konden worden en ook op de regenbanden waren de resultaten goed. Op zaterdag ochtend de kwalificatie van 30 minuten, de auto was hiervoor afgesteld maar we kregen geen vrije baan waardoor uiteraard de kwalificatie niet goed verliep. Uiteindelijk een 14e startplaats op zaterdag en een 13e op maandag, een seconde sneller dan in 2013 maar de overige teams hadden ook niet stil gezeten.

Zaterdagmiddag was de start van de eerste race, nu ging het er weer om. De BMW M3 was prima geprepareerd en iedereen had er weer zin in, de eerste race van 2014. De rollende start ging weer prima een tweetal posities winst na het eerste rondje en verder. De eerste 4 ronden kon de kop van het veld redelijk bijgehouden worden maar na verloop van tijd werd dat minder en kwam de BMW M3 in een groepje terecht van 3 auto's waarvan de andere een BMW 1 GTR was en een Seat Supercopa. Na de verplichte pitstop kwam de BMW M3 net voor hetzelfde groepje weer de baan op maar maakte een foutje waardoor we weer achter het groepje aan konden op een 10e plaats. De BMW 1 GTR kreeg technische problemen en hierdoor bleef er een gevecht van vele rondjes over tussen de BMW en de Seat waarbij regelmatig van positie gewisseld werd. Om schade en overige ellende te voorkomen hebben we eieren voor ons geld gekozen (toepasselijk met pasen) en finishten uiteindelijk op een 9e positie.

Na een algehele rustdag op zondag begon de maandag met zon maar een halfuur voor de start begon het te regenen. De bekende dansjes hadden gewerkt en dus regenbanden onder de BMW M3, nu maar afwachten wat de Pirelli's zouden gaan doen. vanaf een 13e startplaats ging de start moeizaam, mede omdat de BMW in een grote groep "klem " zat, eenmaal op stoom konden we na de eerste ronde al een 6e positie noteren. De BMW M3 deed het weer erg goed in de regen, het aanremmen middels de speciale "regen "lijnen gingen als vanouds en de tractie bij het uitkomen van de bochten was erg goed, hierdoor klom de BMW M3 op naar een derde en halverwege de wedstrijd zelfs een 2e positie!

Ondertussen was de baan aan het opdrogen en dus moesten tijdens verplichte de pitstop de banden gewisseld worden van regenbanden naar de profielloze slicks. Uitkomende de pits hadden we de 2e positie weten te behouden maar ondertussen waren er wel concurrenten dichtbij gekomen welke betere tijden aan het rijden waren. Uiteindelijk de race kunnen afsluiten op een mooie 4e positie, net geen podium, maar alle seinen staan op groen om de gestelde doelstellingen te gaan halen. Volgens de heer D. Schulz moeten we het startnummer aanpassen met een "3 " erin, 'mehr kans op podium', we doen ons best!