Supercar

Natte kwalificatie en een zware crash van de Formido-Volvo

22:13 16-10-2015

De vrijdag van de Formido Finaleraces 2015 werd getypeerd door een donkergrijs wolkendek, een temperatuur van maximaal tien graden en wisselvallig weer. Geen ideale situatie om eens flink te gaan vlammen op een door regen glad geworden baan en vervolgens een toptijd te realiseren. Sommigen probeerden het toch en gingen voor de bijl, zoals Wesley Caransa. Vijf minuten voor het einde van de ochtendtraining crashte hij bij het start-finish gedeelte. De achterkant van de auto werd zwaar beschadigd en de auto was total loss. Geen show van de blauwe Volvo gedurende het weekend. Spijtig voor hoofdsponsor Formido, die de auto in al zijn reclame-uitingen gebruikte als boegbeeld.

Het was daarna de vraag of Max Koebolt en Wesley Caransa tijdens het Formido weekend nog aan de start zouden verschijnen. DayVTec bracht 's middags uitkomst door hun tweede Corvette gereed te maken zodat Max Koebolt alsnog kon racen. Wesley Caransa besloot om niet meer te starten.

Tussen deze twee mannen gaat het spannend worden. Nicolas van Dierendonck en Roger Grouwels gaan strijden om de titel in de superGT-divisie. Grouwels heel nuchter: "Sinds de laatste race in Spa staan we op de eerste plaats, nadat de Corvette van Vandierendonck gedurende het seizoen lange tijd de leiding had. Onze uitgangspositie is nu iets beter, maar er kan van alles gebeuren... zondagavond weten we het!"

Een erg natte kwalificatie leidde er toe dat de Dodge Viper GT3-R zich als derde kwalificeerde met een tijd van 1:59.119.

Jeffrey van Hooydonk reed de snelste tijd van de dag met 1:56.246. Hij bewees daarmee weer eens zijn rijderskwaliteiten en bewees ook dat de Corvette dit weekend in de aanval zal gaan.  

Het was allemaal nog een beetje wennen op de glibberige baan met de zilvergrijze McLaren GT3 waarmee Peter Kox en Nico Pronk dit weekend aan de start zullen verschijnen. Toch realiseerden ze de tweede snelste kwalificatietijd met 1:57.809! Ze moesten alleen de Corvette voor laten gaan...

Ze hebben er alle vertrouwen in, ondanks de natte omstandigheden: Peter Kox (links) en Nico Pronk (rechts).

Is het geen 'beauty'? Na 2013 hebben we alleen op Brands Hatch 2014 nog een McLaren aan het werk gezien in de 'Supercar Challenge powered by Pirelli!'

Peter Kox nam zijn dochter Stephane ook mee naar Assen, zij rijdt met een BMW M235i Coupe in de Sport-divisie. Ze realiseerde een tweede kwalificatietijd met 2:13.219 achter de Lotus Exige van Carlijn Bergsma en Pieter de Jong (2:12.322). 

Het zal interessant zijn hoe de BMW zich gedraagt ten opzichte van de reguliere Sport-divisie deelnemers zoals de Renault Clio's en de Lotus Exige. Stephane Kox is bovendien de vierde dame die we dit weekend zien verschijnen in de Supercar Challenge. Carlijn Bergsma, Kim Troeijen en Priscilla Speelman zijn namelijk ook weer van de partij.

Een andere BMW is gelukkig ook weer van de partij. In Spa crashte Ward Sluys zijn BMW M4 Silhouette. Gezien de schade was het even de vraag of we de auto dit seizoen nog aan het werk zouden zien, maar de mannen van JR Motorsport maakte een paar overuren en de BMW was weer hersteld! Met een tijd van 2:02.461 kwalificeerde Ward Sluys zich als tweede in de GTB-divisie.  

Donald Molenaar ging er eens even flink voor zitten...

...en reed de Porsche 997 GT3 naar de snelste tijd in de GTB-divisie (2:02.196). Ze laten er geen onduidelijkheid over bestaan, Patrick Lamster en Donald Molenaar willen de kampioenstitel 2015 in de GTB-divisie. Ook voor hen geldt: zondagavond weten we het.

Weer terug van weggeweest: de gele Vicora! Nu Henk Thuis aan het stuur. Een bijzondere combinatie...

Een enorme verrassing in de Supersport-divisie: Rik van Beek realiseerde met de wit-groene Saker de snelste tijd met 2:05.007!  

Een verdiende beloning voor alle inzet van het IDTR studententeam, die samen met Bas Koeten Racing jarenlang hard gewerkt heeft om hun project te laten slagen. Al eerder dit seizoen bleek de Saker goed te zijn voor een podiumplaats, nu nog even de Finaleraces afwerken en we weten of de Saker definitief een winnaar is. 

Jan van der Kooi en Luuk van Loon kwalificeerden zich als tweede in de Supersport-divisie met 2:05.076, net achter de Saker. De voordelen van de lichte Lotus Exige konden op de natte baan helemaal worden benut. 

Op de derde plaats in de Supersport-divisie een onverwacht gelegenheidsduo onderweg met de BMW WTCC van EMG Motorsport

Huub Delnoij (links) neemt het stuur over van Bas Schouten (rechts). Aan het begin van het seizoen zagen we het jonge talent Huub Delnoij bewijzen dat hij tot de snelste mannen van het Supersport-veld behoort, tijdens de Formido Finaleraces gaat hij dit nog eens proberen te bewijzen met de BMW.

EMG Motorsport-teambaas Edgard Terium en teamgenoot Bas Schouten zien het in ieder geval wel zitten met Delnoij.

Hard werken bij het kampioensteam Koen Bogaerts en Pieter van Soelen. Ze kwamen tot een vijfde tijd met 2:08.972 en deden het vooral voorzichtig aan op de gladde baan.

Priscilla Speelman stapt dit weekend in bij Robert van den Berg. Het team van Harders Plaza was weer terug met zijn twee BMW 's. Robert van den Berg en Priscilla Speelman wisten de achtste positie in de Supersport-divisie te bemachtigen, Benjamin van den Berg en John van der Voort waren vierde in de Sport-divisie.

De andere dame, Carlijn Bergsma, deed goede zaken in de Sport-divisie. Samen met haar race partner Pieter de Jong reed ze de wit-zwarte Lotus Exige naar de snelste tijd in de Sport-divisie met 2:12.322. Assen is voor het duo hun thuiscircuit, waar ze vorig jaar al eens kampioen werden in de ACNN Zilhouette klasse.

Een frisse verschijning op de baan was de Alfa 147 GTA, die hebben we niet vaak gezien in de Supercar Challenge.

De baan was verraderlijk glad, sommigen konden niet op het zwarte asfalt blijven...

Zondagavond weten we het... wie wordt Supercar Challenge kampioen 2015?

Uitslagenlijst kwalificatietijden vrijdag:

SuperGT en GTB | Supersport en Sport