Supercar

Mooie strijd tussen de vele wagens tijdens eerste race

18:52 06-08-2016

Op zaterdagmiddag om 15.00 uur worden de bolides van de GT divisies van de Supercar Challenge en de Superlights Challenge op de startgrid gezet voor de eerste race tijdens de Gamma Racing Day op het TT Circuit Assen. Vooraan staat de Norma M20FC met Tim Joosen achter het stuur. Daarnaast staat Jan Lammers met de Jumbo Ligier LMP3 die de auto deelt met Frits van Eerd. Henry Zumbrink start als derde en Henk Thuis als vierde. In de GTB divisie is het Chris Mattheus die op pole position mag vertrekken in de BMW M4 Silhouette, voor Roger Grouwels in de Porsche 991 en Marcel van Berlo in de Porsche 997. De baan is droog en de coureurs maken zich op voor een race over 45 minuten plus een ronde. 

Wanneer het groene licht uit ging was het Jan Lammers die het snelst weg was en de Norma terug kon verwijzen naar de tweede positie, maar hij moest direct flink gas blijven geven om de Norma ook achter hem te houden. Daarachter wisten Henry Zumbrink en Henk Thuis hun plek te behouden. In de GTB divisie was de beste start voor Roger Grouwels, welke de leiding nam voor Marcel van Berlo en Chris Mattheus die dus twee plekken was verloren bij de start.

In de eerste ronden zien we een mooi gevecht tussen de Ligier van Lammers en de Norma van Joosen. Lammers kan niet wegrijden bij Joosen en Joosen probeert alles om voorbij te steken aan de grotere Ligier. Om plek zes wordt ook hard gestreden tussen Martin Lanting, Bob Herber en Berry van Elk. Herber weet Lanting in te halen en een klein gaatje te slaan, daarachter is het ook Leon Rijnbeek in de Wolf GB08 die zich meld bij dit groepje en de Mosler van Van Elk wordt een plekje terug verwezen. Vooraan is het Zumbrink die twee plekken verliest aan Thuis en Pedro Salvador.

In de GTB divisie zijn de BMW M4 Silhouettes flink aan het strijden met elkaar. Daarvoor rijden Grouwels en Van Berlo een stukje weg van dit tweetal. Chris Mattheus ligt nog voor Mark van der Aa, maar moet flink verdedigen om zijn derde plek te behouden.

Dan een probleem voor Berry van Elk welke heel langzaam met zijn Mosler over het circuit gaat, zijn rondentijden zijn niet goed en hij zakt ver terug in het veld. Ook de Porsche van Cengiz Oguzhan heeft een probleem en moet zijn auto parkeren langs de baan met een technisch probleem. Grouwels heeft inmiddels een klein gaatje op Van Berlo en Van Berlo ziet Mattheus steeds dichterbij komen. Als altijd zijn Aart Bosman en Jos Jansen met elkaar in gevecht op de baan, een leuke strijd is gaande.

De strijd tussen Joosen en Lammers is prachtig om te zien. Lammers blijft voor de Norma tot aan de twaalfde ronde, toen wist Joosen toch voorbij te gaan aan de Ligier. De strijd lijkt hierna voorbij want we zien Joosen gewoon weg rijden bij de Ligier. Na de pitstops zal de strijd mogelijk verder gaan, want de Norma moet langer stil staan dan de Ligier en Luc de Cock die het stuur zal overnemen in de Norma zal flink moeten trappen in de laatste stint.

In de Strubben zien we dan de BMW van Mark van der Aa in de grindbak staan, door een probleem is de BMW onbestuurbaar en eindigt de race vroeger dan gepland. Enkele ronden later zien we ook de Porsche van Jos Jansen in de grindbak staan.

Na de pitstops ligt Frits van Eerd, welke het stuur heeft overgenomen van Jan Lammers, nog steeds op de eerste positie, vlak voor Henk Thuis en Alberto de Martin in de Mosler. Na een kort gevecht weet Thuis voorbij te gaan aan Van Eerd, welke wel kan aansluiten. Luc de Cock rijdt momenteel op de vierde plek algemeen, net voor Henry Zumbrink.

In de GTB divisie heeft Marcel van Berlo de koppositie in handen, voor Ward Sluys, Cenk Ceyisakar en Aart Bosman. Dominiek Dierkes weet zich ook prima zijn weg te vinden tussen de GTB bolides en rijdt nog voor de Porsche van Bosman op de eerste positie van de tweede divisie van de Superlights. Door een drive through die Van Berlo moet uitvoeren verliest hij de leidende positie aan Ward Sluys en ook Ceyisakar wist voor Van Berlo te geraken.  

Dan spint Bernd Rosenschon en de Radical komt midden op de baan stil te staan, dit veroorzaakt een full course yellow situatie wat betekent dat iedereen zijn snelheid aan moet passen naar 80km p/uur. Het is een zeer korte full course yellow en de rijders kunnen snel weer vol op het gas. 

Van Eerd blijft maar op de bumper hangen van Thuis en bijt zich hierin vast. Na enkele ronden naar zijn achterbumper te hebben gekeken wist Van Eerd voorbij te gaan aan Thuis, waarna hij in de spiegels moet kijken waar de grijs/rode Pumax RT blijft en op zijn hoede zijn. Daarachter is het De Cock die voorbij gaat aan de Mosler van De Martin en heeft nu de derde plek algemeen in handen. Nigel Melker is de snelste man op de baan in de tweede stint. Hij heeft het stuur overgenomen van Milan Dontje in de tweede Ligier LMP3 en weet de snelste tijden te rijden van het weekend. Doordat zij geen tijd konden zetten tijdens de kwalificatie, omdat hun auto in de vrije training schade had opgelopen, moesten zij achteraan starten. De race was te kort voor hen om zich te mengen in de strijd voor de podiumposities.

De strijd blijft mooi om te zien tot aan het einde van de race. Thuis geeft niet op en kan op de bumper blijven zitten van Van Eerd, maar uiteindelijk weet Frits van Eerd toch als eerste over de finishlijn te sturen en de winst te pakken samen met Jan Lammers. Tweede wordt Henk Thuis en als derde komt Luc de Cock over de streep.

Opnieuw is het dus een Superlight bolide die de overal overwinning pakt in de strijd tussen de SuperGT’s en de Superlights groep 1. Henk Thuis pakt de overwinning in de SuperGT divisie en Bob Herber en Henry Zumbrink mogen als tweede en derde naar het podium. In de Superlights Challenge is de overwinning dus voor Jan Lammers en Frits van Eerd, voor Luc de Cock en Tim Joosen en Leon Rijnbeek en Rob Kamphues pakten de derde plek.

In de GTB divisie is de overwinning voor Ward Sluys en Chris Mattheus, voor Cenk Ceyisakar en Marcel van Berlo. Een prachtige prestatie levert Dominik Dierkes die met zijn Radical uit de Superlights groep 2 overal op de dertiende positie finisht, wat betekent dat hij tussen de bolides uit de GTB divisie als ‘derde’ finisht.